Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Medicijn bal training

 ▪ Sneller worden

 ▪ Plyometrische training

 ▪ Trainen voor meer power

 ▪ Training jeugdspelers

 ▪ Strength & conditioning

 

 

 

 

 

 

 

                             Meer info

OFF/PRE SEASON TRAINING; ZOMERSTOP/WINTERSTOP


 

 

"While you are resting or messing around, your opponent is training!"

 

Het is een bekend gegeven dat de meeste sporters (helaas) stoppen met trainen zodra het seizoen afgelopen is.

 

Enkele weken tot maanden wordt er geen aandacht besteed aan de sport terwijl de zomerstop en/of de winterstop ideale

momenten zijn om te werken aan bijvoorbeeld maximale kracht en explosieve kracht.

 

Daarnaast kun je ook werken aan het verbeteren/versterken van persoonlijke zwakke punten.

 

Deze manier van trainen is tijdens het seizoen zeker niet aan te raden vanwege het feit dat het lichaam te weinig tijd heeft om te

herstellen van deze trainingen en omdat er rekening gehouden moet worden met reguliere trainingen en uiteraard de wedstrijden. 

 

Uit ervaring weet ik dat er een klein aantal sporters wel blijven trainen om fit te blijven maar helaas wordt er voor een verkeerde manier

van trainen gekozen. Hardlopen of een bezoek aan de sportschool om vervolgens op dezelfde manier als een bodybuilder te trainen zijn

populaire manieren maar dit zal niet zorgen voor een fit lichaam en zal zeker niet bijdragen aan betere prestaties wanneer het seizoen

weer begint.

 


 

 

Tijdens de zomerstop en/of winterstop wanneer er geen trainingen en wedstrijden zijn is het belangrijk om door te trainen.

 

Hierdoor kun je een sterker lichaam ontwikkelen omdat je kunt trainen om de maximale kracht en explosieve kracht te vergroten.

 

Daarnaast kun je werken aan persoonlijke zwakke punten en/of berperkingen die voor klachten en blessures kunnen zorgen.

 

Het lichaam kan over meer explosiviteit, kracht en snelheid beschikken en dit leidt tot minder klachten en/of blessures.

 

De voordelen

 

Na de winter- en zomerstop ontstaan de meeste blessures omdat het lichaam niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name in de tweede helft van de

wedstrijden. Daaruit kan je concluderen dat de meeste sporters fitter worden naarmate het seizoen vordert, in plaats van fit te beginnen.

 

Tegen het einde van het seizoen ben je helemaal fit, geen last van een blessure en dan stop je weer omdat de zomer is gearriveerd!

 

Dit is natuurlijk niet de optimale manier om het seizoen goed te starten of de winterstop uit te komen en uiteindelijk blessurevrij te

beŽindigen. 90-95% van alle spelers krijgen geen goed opgesteld trainingsschema van hun trainer voor in de zomerstop of winterstop.

 

Dat kan ook vaak niet anders omdat de trainers vaak niet over de juiste kennis beschikken om een goed schema op te kunnen stellen

voor hun spelers. door de juiste sportspecifieke training kun je je prestaties sterk verbeteren.

 

Je kunt werken aan onderstaande punten;

 

// Self myofascial release (foam roller, ball, stick)

 

// Dynamic warm up (mobiliteit, activatie, correctie)

 

// Speed training

 

// Power training (plyometrische training, explosiviteit, snelheid, olympic lifts, medicine ball)

 

// Krachttraining (squat, deadlift etc)

 

// Core strength (rompspieren)

 

// Strength & conditioning

 

// Blessurepreventie

 

// Flexibiliteit/mobiliteit

 

 

Wil je na de zomerstop/winterstop weer goed beginnen aan het seizoen?

 

Beter presteren dan ooit en het seizoen blessurevrij beginnen en afmaken?

 

Dan is het sportspecifieke off season programma van PT Nijmegen perfect voor jou! Met dit programma kun je werken aan jouw

zwakke punten, je wordt explosiever, sterker en flexibeler dan je ooit geweest bent.

 

Als de competitie afgelopen is en de laatste training erop zit dan word er door de meeste sporters helemaal gestopt met trainen ...

 

Terwijl deze periode ideaal is om sportspecifieke oefeningen te doen als voorbereiding op het nieuwe seizoen.

 

Direct na de zomerstop als de training weer begint en aan het begin van het seizoen ontstaan de meeste blessures!

 

Door sportspecifieke oefeningen te doen kun je veel blessures voorkomen omdat het lichaam (gewrichten, pezen en spieren) zijn

gewend aan een bepaalde belasting.

 

Als je optimaal gebruik maakt van deze periode hoef je tijdens het seizoen alleen maar de oefeningen bij te houden. 

 

Tijdens het seizoen is het uiteraard ook goed om aan sportspecifieke training te doen alleen moet er wel een goede periodisering

gemaakt worden omdat je rekening moet houden met wedstrijden en reguliere trainingen.

 

Misverstanden

 

Een sportspecifieke training betekend niet dat je altijd naar een sportschool moet en een training hoeft ook niet lang te duren, want

dit is vaak waar de meeste sporters tegenop zien. Er word vaak gedacht dat je ongeveer 2-3 uur moet staan zweten in een krachthonk,

maar dit is helemaal niet het geval. Een tot drie keer per week een goede sportspecifieke training van 30 minuten is vaak al voldoende.

 

Het is wetenschappelijk bewezen door topcoaches en spelers van o.a. Olympisch niveau dat je je prestaties kunt verbeteren door sport-

specifieke training. Doelstellingen die je kunt bereiken met sportspecifieke training zijn onder andere sneller accelereren, decelereren en

van richting veranderen (wendbaarheid) sneller sprinten en rennen en hoger springen. 

 
 
SPARQ TRAININGSSCHEMA #OFFSEASON

 

 

Bij PT Nijmegen kun je terecht voor een sportspecifiek trainingsschema; specifiek voor het off season opgesteld naar het SPARQ principe.

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen die zorgen voor betere prestaties en veel minder kans op een

blessure. Het lichaam wordt sterker en explosiever, de snelheid en wendbaarheid worden groter, het reactievermogen gaat

omhoog en het uithoudingsvermogen wordt op een voetbalspecifieke manier vergroot.

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

// Warming up programma

 

// Plyometrische oefeningen gericht op het vergroten van de kracht en de explosiviteit

 

// Speed training bestaat uit oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid

 

// Agility training bestaat uit oefeningen voor een betere wendbaarheid

 

// Reactie oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen

 

// Quickness training bestaat uit oefeningen voor de 1e fase snelheid

 

// Core strength & Stability training zijn de oefeningen voor sterke rompspieren

 

Compleet Off Season sportspecifiek programma, inclusief;

 

// Warm up/spier activatie schema

 

// Core strength trainingsschema, rompspieren
 
// SPARQ Off Season programma 

 

 

Ä 44,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen; 

 
 

 
 
// SPORTspecifiek trainingsschema #BASIS #OFFSEASON

Persoonlijk sportspecifiek trainingsschema, inclusief warming up programma;

 

 

Ä 29,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen;

 
 

 
 

Aanvullende informatie m.b.t. het aanvragen van het persoonlijke programma;

 

Heeft u vragen over uw huidige training en/of trainingschema aarzel dan niet en vraag geheel vrijblijvend advies.

 

Voor alle overige vragen en/of opmerkingen kunt u uiteraard altijd bij PT Nijmegen terecht. Heeft u vragen over uw

sportactiviteiten of wilt u weten of uw huidige sportactiviteiten goed zijn om uw doelstellingen te kunnen behalen;

 

Neem dan contact op met PT-Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl 

 

Belangrijke kenmerken van het persoonlijk trainingsschema;

 

1) Doelgericht en persoonlijk trainingsschema met effectieve oefeningen waardoor een intensieve training zal ontstaan.

 

2) U ontvangt geen standaard trainingsschema.

 

3) Het trainingsschema zal worden opgesteld vanuit uw persoonlijke doelstellingen.

 

4) Het trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen en een doelgerichte trainingsmethode.

 

5) Het schema bevat bij elke oefening een goede uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's.

 

6) Nadat u het schema heeft ontvangen is het uiteraard altijd mogelijk om het trainingsschema nog aan te passen. 

 

7) Persoonlijk contact is altijd mogelijk via telefoon of e-mail maar ook uiteraard op locatie in Nijmegen.

 

8) Mijn begeleiding stopt NIET zodra ik het schema heb verstuurd; u kunt altijd bij mij terecht voor hulp/advies.

 

8) Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL