[Spiermassa ontwikkelen]   [krachttraining vs bodybuilding]

 

[sterker worden]   [kracht & explosiviteit]   [my number 1 rule]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10    
 
 
 

Full body workout; kwaliteit en geen kwantiteit!


 

 

Een full body training is zeker niet alleen voor bodybuilders!

 

Dit wordt vaak ten onrechte gedacht en juist bodybuilders gebruiken deze methode bijna nooit!

 

Het is een goede en zeer effectieve trainingsmethode voor elke sporter mits het trainingsschema

persoonlijk voor je opgesteld is; dit is zeer belangrijk. Een full body trainingsschema werkt bijv ook

zeer goed om veel overtollige calorieën/vetcellen te verbranden;

 

Doelstellingen van een full body training kunnen zijn:

 

Vetverbranding

 

Spiermassa vergroten

 

Spierconditie

 

Onderzoek;

 

Uit vele onderzoeken naar het effect van verschillende vormen van krachttraining blijkt dat de frequentie van de belasting een veel belangrijkere factor is dan het volume, maar wat houd dit precies in? Drie keer per week een setje per spiergroep werkt beter dan op een dag drie setjes voor een spiergroep! Eigenlijk is dit heel logisch; training is niets anders dan een vorm van stress waaraan je lichaam zich aanpast door sterker en groter te worden. Die aanpassing is vergelijkbaar met bruin worden door in de zon te gaan liggen. Het lichaam past zich aan door de huid bruin te kleuren, hierdoor kun je beter tegen de zon. Als ik je zou vragen wat beter is voor iemand die bruin wil worden, een keer per week anderhalf uur in de zon liggen of drie keer per week een half uur, dan zou je zonder aarzeling voor de tweede optie kiezen. Met krachttraining is het precies hetzelfde, frequentie is belangrijker dan volume!
 

Wat is beter?

 

Het idee van de full body training is niet nieuw, sterker nog het is een van de oudste manieren van trainen. Lang voor de splitschema’s, de supersets, de giant sets en de dropsets trainde iedere krachtsporter zijn of haar hele lichaam in een trainings-sessie om dit vervolgens nog twee keer per week te herhalen. Het idee achter een goed opgesteld full body trainingsschema train je een groot aantal spiergroepen tegelijkertijd, hierbij speelt de coördinatie van je lichaam een belangrijke rol, heb je een slechte coördinatie dan word deze namelijk sterk verbeterd.

 

Intra Musculaire Coördinatie;


Coördinatie verbetering in de spier. De spiervezels in de spier gaan beter samenwerken, hierdoor kan de spier meer kracht leveren.
 

Inter Musculaire Coördinatie;


Er is nu een verbeterde samenwerking tussen twee of meerdere spieren. Hierdoor kan je lichaam nog meer kracht leveren, ook leert de spier om meer motorunits tegelijkertijd in te zetten. De sluimerende units, reserve-units, die normaal gesproken nooit mee doen worden nu ook

ingezet als gevolg van een verbeterde coördinatie.

 

Wil je meer explosief vermogen en een atletisch lichaam?

 

Kies er dan voor om te beginnen met een aantal sportspecifieke oefeningen in je trainingschema te integreren; dit zijn de perfecte oefeningen om je lichaamskracht en prestaties te verbeteren. Je traint meerdere spiergroepen tegelijk, daardoor leren de spieren om goed samen te werken  (inter-musculaire coördinatie) en daardoor word je lichaam (spieren) veel sterker en explosiever. Zoals gezegd word er door de meeste sporters veel te veel getraind als een bodybuilder.

 

Wanneer je spiermassa wilt opbouwen of als je sterker wilt worden dan betekend dit niet altijd dat je steeds meer gewicht moet gaan gebruiken. Plyometrische oefeningen zullen ervoor zorgen dat je sterker word en meer spiermassa kan opbouwen als dat je doelstelling is.

Om sterker te worden moet je altijd op een hoge intensiteit trainen, maar dit wil niet zeggen dat je altijd maar zwaarder en zwaarder moet trainen wat betreft het aantal kilo's. Het heeft op een gegevens moment ook geen zin om het aantal kilo's alsmaar te blijven verhogen wanneer de oefeningen te makkelijk zijn geworden. Waarschijnlijk ben je op dat moment ook al veel te lang op dezelfde manier aan het trainen.

 


 

>//

 

That's it from me: Thank you for readin' this article.

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

 

 


 

Bezoek hier de website van mijn sportschool te Nijmegen, bel nu naar 024-3661489 of stuur een mail naar info@pt-nijmegen.nl om contact

met mij op te nemen. Maak direct een afspraak voor een GRATIS introductie training bij Eastside Performance of vraag naar aanvullende

informatie.

 

#TRAININGSSCHEMA

 

No more cookie-cutter-schema's: Kies voor een professioneel en persoonlijk trainingsschema van PT_Nijmegen: Het belang van een

persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sportschool binnen zonder een van te

voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen en oefeningen doen.

 

Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld verspillen en niemand wil trainen om

géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op

vervelende blessures.

 

#WORKSHOP

 

Om vanuit mijn visie mijn kennis te delen geef ik diverse workshop & clinics: Voor meer informatie kun je hier terecht. 

 

So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started!

 

Met vriendelijke groet en tot snel,

 

Patric Verhoeven

 

 

 
 

 

 

         

 

 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL