Home > Sportspecifieke training > Stuff you should read > Listen to your trainer              
 
 
 

training voor keepers


 

 

Wat je moet weten;

 

Bij welke club je ook komt, vrijwel overal wordt er zeer weinig gedaan aan het trainen van de keepers.

 

Specifieke keeperstraining komt zelden voor, de keeper krijgt, vooral tijdens trainingen, niet de aandacht die hij zou moeten krijgen.

 

De oorzaak hiervan is vaak de onbekendheid met de specifieke positie van de keeper binnen het team, veel trainers weten niet hoe ze een

keeper moeten trainen. Meestal word de keeper dan toch weer gewoon in het doel gezet, hierdoor word een keeper niet beter!

 

Met deze vorm van training kun je bijvoorbeeld onmogelijk de sprongkracht, wendbaarheid of snelheid verbeteren.

 


 

En uiteraard ook de andere keepers ...

 

 

Net als een voetballer moet een keeper sportspecifieke oefeningen doen, alleen zijn deze oefeningen anders dan die voetballers moeten doen.

 

Een keeper moet een eigen trainingsprogramma volgen, dit programma moet bestaan uit sportspecifieke oefeningen voor meer kracht en

explosiviteit door middel van plyometrische oefeningen met daarnaast specifieke oefeningen voor meer wendbaarheid en het reactie vermogen.

 

Met plyometrische oefeningen kun je explosieve kracht ontwikkelen in je boven- en onderlichaam. Hoger springen en verder springen/duiken

zijn doelstellingen die je kunt realiseren met sportspecifieke plyometrische training. Met de juiste agility oefeningen verbeter je de wend-

baarheid en met reactie oefeningen verbeter je de snelheid van reageren.

 

De reactie snelheid van een keeper is erg belangrijk omdat een keeper vaak moet handelen vanuit een reflex. Een reflex is een snelle reactie

van je  lichaam maar deze reactie gebeurd niet toevallig. Een reflex komt uit je hersenen en werkt samen met je ogen aan het snel reageren

op situaties. Elke beweging begint altijd als een signaal in de hersenen en werkt in combinatie met je ogen nadat je iets hebt waargenomen.

 

Dat signaal gaat vanuit de hersenen via het centrale zenuwstelsel naar je spieren. Uiteindelijk ontstaat dan de gewenste beweging van het

lichaam. De snelheid van dit proces is perfect te trainen door middel van speed, agility, quickness en reactie oefeningsvormen.

 

Om dus optimaal te kunnen presteren moet de keeper enerzijds natuurlijk wel meetrainen met de groep om in het moderne voetbal mee te

kunnen spelen maar anderzijds moet de keeper ook specifieke keeperstraining krijgen om nog beter te kunnen presteren. Als de keeper mee

moet doen met de groep dan moet dit ook als veldspeler omdat een keeper in het hedendaagse voetbal goed moet kunnen meevoetballen.

 

Eigenlijk moet een keeper ook kunnen denken als een voetballer!

 

Belangrijke doelstellingen voor een keeper om te verbeteren met sportspecifieke training zijn:

 

▪  Hoger springen 

 

▪  Verder springen en duiken

 

▪  Sneller reageren

 

▪  5 meter sprint

 

▪  10 meter sprint

 

▪  Wendbaarder worden

 

De keeper moet drie verschillende trainingsmethoden volgen:

 

▪  Trainen met de groep als keeper

 

▪  Trainen met de groep als veldspeler

 

▪  Sportspecifieke training voor een keeper

 

Talent en aanleg

 

Er zijn keepers die met een goede wendbaarheid en een snelle reflex worden geboren maar elke keeper kan deze eigenschappen verbeteren!

 

Dit moet wel met de juiste sportspecifieke training en niet zoals je bijna altijd ziet dat een keeper gebruikt word om op goal te gaan staan en

ballen tegenhouden. Op het hoogste niveau trainen keepers daarom meestal apart van de rest van het team, omdat ze een compleet ander

trainingsprogramma moeten volgen.

 

Als we topkeepers gaan analyseren dan zien we dat dat altijd afgetrainde atleten zijn in een perfecte conditie. Aan de andere kant is het voor

de teamspirit natuurlijk wel erg belangrijk dat de keeper niet altijd alleen of met de andere keepers traint. Vaak als de keeper mee traint met

de groep dan word de keeper ook weer op doel gezet. Er worden partijvormen gedaan of afwerkvormen op de goal en de keeper staat weer in

de goal. In het hedendaagse voetbal is het voor een keeper ook belangrijk om goed mee te kunnen voetballen, dus moet de keeper ook

meetrainen met de voetballers.

 

Als de keeper weinig te doen heeft tijdens een wedstrijd is dat meestal een goed teken, maar als de keeper in actie moet komen dan moet hij

er wel klaar voor zijn. De keeper komt meestal in actie vanuit stilstand. De keeper moet zo snel mogelijk heel explosief kunnen reageren. De

energie die hij daarvoor nodig heeft komt voornamelijk van ATP/CP. Dit is de snelste bron van energie waar je lichaam de beschikking over

heeft, daarom is het voor keepers ook zo onlogisch om bijvoorbeeld lange afstanden te rennen tijdens trainingen.

 

Keepers moeten wel de gehele wedstrijd geconcentreerd blijven en klaar zijn om in een keer explosief in actie te komen. Een keeper moet zo

snel mogelijk kunnen reageren, ze moeten zeer wendbaar zijn in voorwaartse, zijwaartse en achterwaartse bewegingen. Een keeper hoeft

maar zelden meer dan 20 meter te rennen. Een gemiddelde sprint voor een keeper is 10 meter, deze sprint moet een keeper zo snel mogelijk,

meestal startend vanuit stilstand, kunnen afleggen waarbij hij pas op het laatste moment weet in welke richting deze sprint zal zijn.

 

Tijdens deze sprint kan het ook nog gebeuren dat hij ineens weer van richting moet veranderen. Keepers moeten zich tijdens trainingen

concentreren op de voor hun belangrijkste afstanden, deze afstanden moeten keepers zo snel mogelijk kunnen afleggen en tegelijkertijd

moeten ze ook nog eens zeer wendbaar zijn. De belangrijkste afstanden voor een keeper zijn de 5 en 10 meter sprint zowel vanuit stil-

stand als vanuit een bewegende spelsituatie.

 
 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA #KEEPERS

Bij PT Nijmegen kun je terecht voor een sportspecifiek trainingsschema; opgesteld voor keepers naar het SPARQ principe.

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen die zorgen voor betere prestaties en veel minder kans op een

blessure. Het lichaam wordt sterker en explosiever, de snelheid en wendbaarheid worden groter, het reactievermogen gaat

omhoog en het uithoudingsvermogen wordt op een voetbalspecifieke manier vergroot.

 

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

// Warming up programma

 

// Plyometrische oefeningen gericht op het vergroten van de kracht en de explosiviteit

 

// Speed training bestaat uit oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid

 

// Agility training bestaat uit oefeningen voor een betere wendbaarheid

 

// Reactie oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen

 

// Quickness training bestaat uit oefeningen voor de 1e fase snelheid

 

// Core strength & Stability training zijn de oefeningen voor sterke rompspieren

 

 

Ä 44,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen;

 
 

 
 
// sportspecifiek trainingsschema aanvragen #keepers

Persoonlijk sportspecifiek trainingsschema, inclusief warming up programma;

 

 

Ä 29,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen;

 
 

 
 

Aanvullende informatie m.b.t. het aanvragen van het persoonlijke programma;

 

Heeft u vragen over uw huidige training en/of trainingschema aarzel dan niet en vraag geheel vrijblijvend advies.

 

Voor alle overige vragen en/of opmerkingen kunt u uiteraard altijd bij PT Nijmegen terecht. Heeft u vragen over uw

sportactiviteiten of wilt u weten of uw huidige sportactiviteiten goed zijn om uw doelstellingen te kunnen behalen;

 

Neem dan contact op met PT-Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl 

 

Belangrijke kenmerken van het persoonlijk trainingsschema;

 

1) Doelgericht en persoonlijk trainingsschema met effectieve oefeningen waardoor een intensieve training zal ontstaan.

 

2) U ontvangt geen standaard trainingsschema.

 

3) Het trainingsschema zal worden opgesteld vanuit uw persoonlijke doelstellingen.

 

4) Het trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen en een doelgerichte trainingsmethode.

 

5) Het schema bevat bij elke oefening een goede uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's.

 

6) Nadat u het schema heeft ontvangen is het uiteraard altijd mogelijk om het trainingsschema nog aan te passen. 

 

7) Persoonlijk contact is altijd mogelijk via telefoon of e-mail maar ook uiteraard op locatie in Nijmegen.

 

8) Mijn begeleiding stopt NIET zodra ik het schema heb verstuurd; u kunt altijd bij mij terecht voor hulp/advies.

 

8) Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL