Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10      
 
 
 

EFFECTIEVE SWISS BALL TRAINING VOOR EEN STERKE ONDERRUG;


 

 

 

Wat je moet weten;

 

Trainen met de swiss ball zorgt voor meer kracht in de buikspieren en rugspieren. Er is minder kans op (chronische) blessures.

 

Betere prestaties door meer kracht in de rompspieren met een betere balans en coördinatie!

 

De swiss ball als onderdeel van de training is een vrij nieuwe vorm van training maar wel een die zeer effectief is! Door met de swiss ball te

trainen krijg je sterke buikspieren, sterke onderrugspieren en sterke bilspieren maar door het onstabiele karakter van de swiss ball worden

tijdens het trainen ook met name de houdingsspieren flink aan het werk gezet.

 

Met de swiss ball kun je dus veel verschillende oefeningen doen voor met name de buikspieren en onderrugspieren om naast kracht ook balans

en coördinatie te trainen. Het trainen met de swiss ball voegt een extra dimensie toe aan de krachttraining en vergroot 't atletisch vermogen

van sporters.

 

Nog een extra voordeel van de swiss ball is dat je een groot aantal oefeningen die je normaal gesproken op een bank uitvoert ook kunt

uitvoeren op een swiss ball; door het onstabiele karakter van de swiss ball spreek je nog meer spieren aan om je lichaam in balans te

houden tijdens het doen van deze oefeningen.

 


 

De swiss ball als onderdeel van core strength training is zeer effectief

 

 

De swiss ball is perfect om te gebruikten bij core strength training. Door het trainen van de core spieren met de swiss ball word je hele lichaam

sterker, je krijgt er een goede houding van en er komt veel minder druk op je wervelkolom te staan, dit verminderd rugklachten aanzienlijk of

zal rugklachten voorkomen! Door core strength & stability training ontwikkel je ook sterke buikspieren. Kortom je ontwikkeld een zeer sterke

romp. Core strenght & stability training zal zorgen voor perfecte en sterke lichaamshouding, sterke buikspieren en sterke onderrug.

 

Behoud altijd contact met de grond!

 

 

Stabiliteit, instabiliteit en de meerwaarde van de swiss ball

 

Als je oefeningen uitvoert op een swiss ball dan merk je meteen dat je instabiel bent en dat het moeite kost om je positie vast te houden.

Vooral je romp moet zich flink inspannen en dat is juist de kern van het trainen met een swiss ball. Bij vrijwel alle sportbewegingen, maar ook

bij alledaagse activiteiten is het belangrijk om je romp stabiel te houden. Dit noemen we ook wel core strength.

 

De core of romp loopt van je heupen tot aan je oksels. Je kan verschrikkelijk sterk zijn in je armen en benen, als je rompstabiliteit of romp-

kracht onvoldoende is dan komt die arm- of beenkracht niet tot uitdrukking. Je bent altijd zo sterk als je zwakste schakel.

 

De swiss ball kan dus prima gebruikt worden om je rompstabiliteit te trainen, daarnaast leent de swiss ball zich ook goed voor diverse balans-

en lenigheidsoefeningen.

 

De meerwaarde van de swiss ball kun je samenvatten door de vier volgende aspecten:

 

1) Hoe instabieler je oefent en traint, hoe meer spieractiviteit je ontwikkelt.

 

2) Hoe sterker je romp (core unit), hoe groter je totale krachtpotentie.

 

3) Hoe complexer de beweging, hoe meer je zenuwstelsel wordt getraind.

 

4) Hoe groter de bewegingsuitslag, hoe effectiever de bewegingen die je maakt.

 

Don't make this mistake;

 

 

Hoewel de swiss ball zeer effectief is kan deze ook verkeerd gebruikt worden en in de praktijk komt dit heel veel voor ...

 

De bekende oefeningen voor de buikspieren (sit up's en de crunches) zijn niet aan te raden wanneer je deze "gewoon" op de grond uitvoert maar door het gebruik van een swiss ball worden deze oefeningen nog "onvriendelijker" voor het lichaam!

 

Hierboven zie je de welbekende oefening maar dan op de swiss ball en uiteraard net als bij de normale sit up buig je de wervelkolom volledig

tegen de natuurlijke S-vorm in naar voren. Deze oefeningen zijn zelfs een directe aanslag op de tussenwervelschijven. Door de extreme druk

van een paar honderd kilo die je tijdens deze oefening op de voorkant van de tussenwervelschijf uitoefent, pers je de tussenwervelschijven

samen en naar achteren.

 

De irritatie die daardoor ontstaat aan het ruggenmerg en de uitgaande zenuwbanen activeren ogenblikkelijk het autonome beschermings-

mechanisme. Dit zorgt voor het aanspannen van de spieren op de betreffende plaats om schade te voorkomen maar juist door dit proces zal

de schade alleen maar groter worden omdat je lichaam beweegt in een onnatuurlijke houding.

 

Het lichaam wordt in een andere functie gedwongen en er ontstaat een verkramping van de spier. Een verkrampte spier verliest gedeeltelijk of

geheel zijn kracht en kan dus niet meer doen, waarvoor hij gemaakt is. Andere spieren zullen dan zijn taak moeten overnemen, die daardoor op

hun beurt weer overbelast geraken en daardoor ook weer in een andere functie worden gedwongen waardoor er een verkramping ontstaat; zo

kom je in een vicieuze cirkel terecht. Toch worden deze oefeningen nog steeds in elke sportschool gedaan.

 

De ab wheel is een zeer effectieve vorm van training voor met name de buik- en rugspieren;

 

 

 

Er bestaan zeer veel apparaten/materialen om de romspieren (buik- en rugspieren) te trainen maar 99% van deze apparaten is juist slecht

voor je lichaam; vooral de wervelkolom en de rugspieren worden veelal verkeerd belast wanneer je gaat trainen met deze apparaten.

 

Veelal heeft dit te maken met het feit dat deze apparaten zich richten op het nabootsen van oefeningen als de sit up en crunch en met deze

oefeningen moet je meteen stoppen!! De ab-wheel is één van die zeldzame uitzonderingen, dit is wel een perfect hulpmiddel voor sterke buik-

spieren; de ab wheel roll out is de oefening die je met de ab wheel kunt uitvoeren en dit is waarschijnlijk zelfs één van de zwaarste buikspier

oefening die er bestaat!

 

De meeste buikspier oefeningen behoren in de categorie van geïsoleerde oefeningen, dit zijn veelal de traditionele oefeningen op basis van de

sit up/crunch en met dit soort oefeningen kun je beter stoppen wanneer je daadwerkelijk resultaat wilt behalen. De ab wheel roll out is net als

de squat en deadlift een compound oefening; bij deze oefeningen zijn meerdere spiergroepen tegelijkertijd actief Compound oefeningen zijn

zeer effectief en zorgen de gewenste resultaten.

 

Thuis trainen met de swiss ball/ab wheel in combinatie met een persoonlijk trainingsschema;

 

De swiss ball en de ab wheel zijn perfecte hulpmiddelen waarmee je thuis effectieve oefeningen kunt uitvoeren. Je maak gebruik van je eigen

lichaamsgewicht in combinatie met de swiss ball/ab wheel en op deze manier kun je zeer veel verschillende oefeningen doen zodat er een

goede en effectieve training ontstaat. Voor het vergroten van je uithoudingsvermogen kun je daarnaast buiten gaan hardlopen of fietsen.

 

Hieronder vindt je meer informatie over de aanschaf van een swiss ball/ab wheel inclusief persoonlijke trainingsschema's.

 

De aanschaf van een swiss ball/ab wheel is niet zo moeilijk maar ...

 

De swiss ball/ab wheel zijn onmisbaar bij core strength & stability training voor sterke rompspieren en een goede lichaamshouding.

 

Hele effectieve materialen en makkelijk om aan te schaffen maar pas na de aanschaf zie ik altijd de problemen ontstaan;

 

"Hoe ga ik er eigenlijk mee trainen?"

 

In het begin lukt het nog wel om wat verschillende oefeningsvormen te doen en soms zit er ook nog een standaard foldertje bij met een aantal

oefeningen die je kunt uitvoeren/proberen maar dit is zeker niet de manier om resultaat te behalen. Het wordt al snel saai en zeker wanneer je

geen resultaat zal behalen komen de volgende vragen:

 

"Welke oefeningen moet ik doen?"

 

"Hoe moet je met de swiss ball/ab wheel een goede en complete training doen?"

 

"Wat is de juiste techniek om de oefeningen uit te voeren?"

 

"Wat moet de trainingsmethode zijn, hoeveel sets moet ik uitvoeren met hoeveel herhalingen of seconden?"

 
 

SWISS BALL PACK INCL. TRAININGSSCHEMA'S

 

 

// Everlast/Pure2Improve anti-burst swiss ball, 65/75 cm inclusief pomp

 

// Trainingsschema, fase 1 Persoonlijk trainingsschema basis kracht m.b.t. core strength training inclusief periodieke test

 

// Trainingsschema, fase 2 Persoonlijk trainingsschema met de swiss ball inclusief periodieke test

 

// Trainingsschema, fase 3 Persoonlijk trainingsschema met de swiss ball inclusief periodieke test

 


 

€ 49,95 // incl. b.t.w. & verzendkosten

 

 

Bestelwijze van het swiss ball pakket:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit pakket te willen bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van de schema's; waarna u binnen 2-3 dagen het gehele programma zal ontvangen.

De trainingsschema's worden zowel per post als per e-mail in .pdf formaat verstuurd.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een bestelling te plaatsen

 
 
EVERLAST SWISS BALL EN AB WHEEL INCL. PERSOONLIJKE TRAININGSSCHEMA'S

 

 

Als hierboven maar nu inclusief Everlast ab wheel; klik hier voor meer info over de ab wheel

 


 

€ 69,95 // incl. b.t.w. & verzendkosten

 

 

Bestelwijze van het ab wheel/swiss ball pakket:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit pakket te willen bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van de schema's; waarna u binnen 2-3 dagen het gehele programma zal ontvangen.

De trainingsschema's worden zowel per post als per e-mail in .pdf formaat verstuurd.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een bestelling te plaatsen

 
 
AB WHEEL INCL. PERSOONLIJKE TRAININGSSCHEMA'S

 

 

// Ab Wheel 'Everlast'

 

// Warming up programma

 

// Trainingsschema 1 - Fase 1 // week 1 t/m 6 inclusief periodieke test

 

// Trainingsschema 2 - Fase 2 // week 6 t/m 12 inclusief periodieke test

 

// Trainingsschema 3 - Fase 3 // week 12 t/m 18 inclusief periodieke test

 

Bovenstaand programma bestaat uit twee persoonlijke trainingsschema's en is gericht op het ontwikkelen van een sterk lichaam

met een goede rechte houding; de trainingsschema's bestaan uit effectieve oefeningen die zorgen voor sterke buikspieren en sterke

rugspieren, kortom een sterke romp. Daarnaast bevat dit programma geen nutteloze crunches en sit up's die zeer slecht voor de nek

en wervelkolom zijn.

 

Het programma is gericht op een sterk lichaam en zorgt voor een perfecte en sterke lichaamshouding, een sterke basis waar de

(explosieve) bewegingen beginnen, sterke buikspieren en sterke onderrugspieren.

 


 

€ 49,95 // incl. b.t.w. & verzendkosten

 

 

Bestelwijze van het ab wheel pakket:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit pakket te willen bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van de schema's; waarna u binnen 2-3 dagen het gehele programma zal ontvangen.

De trainingsschema's worden zowel per post als per e-mail in .pdf formaat verstuurd.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een bestelling te plaatsen

 
 
TRAININGSSCHEMA'S M.B.T. SWISS BALL AANVRAGEN;

 

 

Als je al in het bezit bent van een swiss ball dan kun je ook alleen de drie trainingsschema's aanvragen bij PT Nijmegen.

 

De prijs hiervan is € 29,95 inclusief btw en verzendkosten; de trainingsschema's worden binnen 2-3 dagen per mail naar

u toegestuurd. Klik hier om alleen deze trainingsschema's aan te vragen.

 

Klik hier om vanuit België een bestelling te plaatsen

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL