▪ Persoonlijk trainingsschema
 ▪ Sterke rompspieren
 ▪ Duits elftal; fit & blessurevrij
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Sparq training
 ▪ Speedladder training
 ▪ Training voor jeugdspelers
 ▪ Voetbalspecifieke training
 ▪ Explosiviteit vergroten

STERKE ROMPSPIEREN ZORGEN VOOR MEER KRACHT EN EXPLOSIVITEIT;

ONMISBAAR VOOR EEN STERK EN EXPLOSIEF LICHAAM;


 

 

 

Het vergroten van je vermogen om snelheid te maken

Een verbeterde manier van kracht gebruiken

Een verminderde kans op blessures

Een verbeterde vermogen om van richting te veranderen

Een verbeterde balans en coördinatie van je lichaam

Een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen

Een sterkere lichaamshouding; buik- en rugspieren

Meer explosiviteit en kracht

 

Sportspecifieke training voor een sterke core unit zorgt voor een sterker lichaam die betere prestaties kan leveren!

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties; het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de core unit bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf. Vlak voor elke beweging vanuit de armen en/of benen moeten de core spieren zichzelf aanspannen en zorgen voor stabiliteit in je lichaam. Als deze spieren niet sterk genoeg zijn of niet voldoende ontwikkeld zijn gaat het aanspannen te langzaam.

Hoe sterker en ontwikkelder je core spieren zijn des te explosiever en krachtiger de bewegingen vanuit de armen en/of benen zullen zijn!

 

Sterke rompspieren zorgen voor de benodigde rompkracht en rompstabiliteit en een sterke romp is een absolute voorwaarde voor sporters omdat elke beweging van je lichaam hier begint. Hoe sterker en stabieler je romp des te explosiever zijn de bewegingen van armen en benen; je beschikt dan tevens over een sterk platform van waaruit alle bewegingen kunnen beginnen. Rompstabiliteit is de spierbalans en controle in het gebied van bekken, heupen en romp, die de functionele stabiliteit van het gehele lichaam in stand houdt. Verder is het zo dat rompstabiliteit de mogelijkheid biedt om de spieren in de romp te stabiliseren tijdens bewegingen (dynamisch) van zowel de romp als de armen en benen en tijdens houdingen (statisch). Stabiliteit van de romp is dus een voorwaarde voor een goed kunnen bewegen van armen en benen. De kracht van en de coördinatie binnen de rompspieren is daarom van groot belang voor sportprestaties en voor de ontwikkeling van kracht. Alleen wanneer de romp optimaal functioneert kunnen spieren elders in het lichaam ook optimaal functioneren.

 

 

Wat is de core unit van je lichaam?

Met de core unit wordt in het algemeen de romp verstaan; meer specifiek het rug-, buik- en bekkengebied.

Buikspieren; rectus abdominus, obliques internus & externus abdominus, transversus abdominis.

Rugspieren; erector spinae en de multifidus maar ook de quadratus lumborum, paraspinale musculatuur, rotatoren, lattisimus dorsi.

 

 

OVERZICHT ROMPSPIEREN;

Op bovenstaand overzicht zie je alle spieren die betrokken zijn bij core strength training; dit zijn veel verschillende spieren die goed moeten kunnen samenwerken. De romp is zowel de drager als initiator van het menselijk bewegen, in dit verband spreken we over rompstabiliteit en rompkracht. Het is het deel van het lichaam waar het lichaamszwaartepunt zich bevind en welke de voorwaarde vormt voor bewegen en verplaatsen. De romp is het platform voor bewegen, voor verplaatsen en handelingen van ledematen. Hierbij dient de romp zowel stabiliteit als mobiliteit te garanderen. Lukt dit niet dan zullen alledaagse activiteiten en sportactiviteiten niet goed uitgevoerd kunnen worden en is er een grote kans op blessures. Core strenght & stability training zal ervoor zorgen dat je harder kunt rennen, dat je de bal beter onder controle kunt houden en dat je bij lichamelijk contact beter in balans kunt blijven. Sportspecifieke core strength & stability training is de basis voor explosieve bewegingen, behendigheid, wendbaarheid, balans, coordinatie en snelheid. In hoeverre je deze kwaliteiten beheerst bepaald in grote delen de prestatie op het veld, verder zal core strength training zorgen voor:

het vergroten van je vermogen om snelheid te maken

een efficiëntere manier van kracht gebruiken

een verminderde kans op blessures

een verbeterde vermogen om van richting te veranderen

een verbeterde balans

een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen

een sterkere houding

een betere coördinatie

 

 
 
PERSOONLIJK TRAININGSSCHEMA #CORE

 

 

// Warming Up Programma

 

// Core Strength & Stability Trainingsschema (Fase 1)

 

// Core Strength & Stability Trainingsschema (Fase 2)

 

Dit persoonlijk programma is een compleet core strength & stability trainingsschema, bestaande uit meerdere

onderdelen, gericht op het ontwikkelen van sterke rompspieren. De primaire doelstelling van dit programma richt

zich op het sterker maken van de rompspieren en het herstellen van de balans tussen de rompspieren: dit principe

heb ik ook omschreven als het lower crossed syndrome.

 

In samenhang met de primaire doelstelling is het ontwikkelen van een sterk lichaam met een goede en rechte houding

ook het gevolg van core strength & stability training. Het aanleren van de hip hinge, een rechte rug en het zelf bewust

aanspannen van de rompspieren zijn belangrijke punten die ook in dit trainingsschema worden uitgelegd. Daarbij bevat

dit programma geen nutteloze crunches en sit up's die zeer slecht voor de wervelkolom en tussenwervelschijven zijn.

 

Kenmerken van het programma:

 

Een effectieve trainingsmethode, doeltreffende en resultaatgerichte oefeningen voor de rugspieren en buikspieren,

een perfecte en sterke lichaamshouding, een sterke basis waar de (explosieve) bewegingen beginnen, sterke buik-

spieren, sterke onderrugspieren, géén honderden nutteloze crunches en sit up's en een duidelijke uitleg inclusief

duidelijke foto's.

 

Note:

 

Het trainingsschema kan worden opgesteld met oefeningen die je in de sportschool kunt uitvoeren of er kan een

trainingsschema worden opgesteld met oefeningen die je allemaal thuis kunt doen, zonder gebruik te maken van

hulpmiddelen, materialen en/of toestellen.

 

 

€ 29,95

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 
 
 

                            

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL