Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                                              Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Medicijn bal training

 ▪ Sneller worden

 ▪ Plyometrische training

 ▪ Trainen voor meer power

 ▪ Training jeugdspelers

 ▪ Strength & conditioning

 

 

 

 

 

 

 

                             Meer info

OFF/PRE SEASON TRAINING; ZOMERSTOP/WINTERSTOP


 

 

"While you are resting or messing around, your opponent is training!"

 

Het is een bekend gegeven dat de meeste sporters (helaas) stoppen met trainen zodra het seizoen afgelopen is.

 

Enkele weken tot maanden wordt er geen aandacht besteed aan de sport terwijl de zomerstop en/of de winterstop ideale

momenten zijn om te werken aan bijvoorbeeld maximale kracht en explosieve kracht.

 

Daarnaast kun je ook werken aan het verbeteren/versterken van persoonlijke zwakke punten.

 

Deze manier van trainen is tijdens het seizoen zeker niet aan te raden vanwege het feit dat het lichaam te weinig tijd heeft om te

herstellen van deze trainingen en omdat er rekening gehouden moet worden met reguliere trainingen en uiteraard de wedstrijden. 

 

Uit ervaring weet ik dat er een klein aantal sporters wel blijven trainen om fit te blijven maar helaas wordt er voor een verkeerde manier

van trainen gekozen. Hardlopen of een bezoek aan de sportschool om vervolgens op dezelfde manier als een bodybuilder te trainen zijn

populaire manieren maar dit zal niet zorgen voor een fit lichaam en zal zeker niet bijdragen aan betere prestaties wanneer het seizoen

weer begint.

 


 

Het nieuwe seizoen begint zodra het huidige seizoen afgelopenis is!

 

 

Tijdens de zomerstop en/of winterstop wanneer er geen trainingen en wedstrijden zijn is het belangrijk om door te trainen.

 

Hierdoor kun je een sterker lichaam ontwikkelen omdat je kunt trainen om de maximale kracht en explosieve kracht te vergroten.

 

Daarnaast kun je werken aan persoonlijke zwakke punten en/of berperkingen die voor klachten en blessures kunnen zorgen.

 

Het lichaam kan over meer explosiviteit, kracht en snelheid beschikken en dit leidt tot minder klachten en/of blessures.

 

Voordelen;

 

Na de winter- en zomerstop ontstaan de meeste blessures omdat het lichaam niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name in de tweede helft van de

wedstrijden. Daaruit kan je concluderen dat de meeste sporters fitter worden naarmate het seizoen vordert, in plaats van fit te beginnen.

 

Tegen het einde van het seizoen ben je helemaal fit, geen last van een blessure en dan stop je weer omdat de zomer is gearriveerd!

 

Dit is natuurlijk niet de optimale manier om het seizoen goed te starten of de winterstop uit te komen en uiteindelijk blessurevrij te

beŽindigen. 90-95% van alle spelers krijgen geen goed opgesteld trainingsschema van hun trainer voor in de zomerstop of winterstop.

 

Dat kan ook vaak niet anders omdat de trainers vaak niet over de juiste kennis beschikken om een goed schema op te kunnen stellen

voor hun spelers. door de juiste sportspecifieke training kun je je prestaties sterk verbeteren.

 

Je kunt werken aan onderstaande punten;

 

▪  Self myofascial release (foam roller, ball, stick)

 

▪  Dynamic warm up (mobiliteit, activatie, correctie)

 

▪  Speed training

 

▪  Power training (plyometrische training, explosiviteit, snelheid, olympic lifts, medicine ball)

 

▪  Krachttraining (squat, deadlift etc)

 

▪  Core strength (rompspieren)

 

▪  Strength & conditioning

 

▪  Blessurepreventie

 

▪  Flexibiliteit/mobiliteit

 

Off season/pre season trainingsschema;

 

 

Wil je na de zomerstop/winterstop weer goed beginnen aan het seizoen?

 

Beter presteren dan ooit en het seizoen blessurevrij beginnen en afmaken?

 

Dan is het sportspecifieke off season programma van PT Nijmegen perfect voor jou! Met dit programma kun je werken aan jouw

zwakke punten, je wordt explosiever, sterker en flexibeler dan je ooit geweest bent.

 

Als de competitie afgelopen is en de laatste training erop zit dan word er door de meeste sporters helemaal gestopt met trainen ...

 

Terwijl deze periode ideaal is om sportspecifieke oefeningen te doen als voorbereiding op het nieuwe seizoen.

 

Direct na de zomerstop als de training weer begint en aan het begin van het seizoen ontstaan de meeste blessures!

 

Door sportspecifieke oefeningen te doen kun je veel blessures voorkomen omdat het lichaam (gewrichten, pezen en spieren) zijn

gewend aan een bepaalde belasting.

 

Als je optimaal gebruik maakt van deze periode hoef je tijdens het seizoen alleen maar de oefeningen bij te houden. 

 

Tijdens het seizoen is het uiteraard ook goed om aan sportspecifieke training te doen alleen moet er wel een goede periodisering

gemaakt worden omdat je rekening moet houden met wedstrijden en reguliere trainingen.

 

Misverstanden

 

Een sportspecifieke training betekend niet dat je altijd naar een sportschool moet en een training hoeft ook niet lang te duren, want

dit is vaak waar de meeste sporters tegenop zien. Er word vaak gedacht dat je ongeveer 2-3 uur moet staan zweten in een krachthonk,

maar dit is helemaal niet het geval. Een tot drie keer per week een goede sportspecifieke training van 30 minuten is vaak al voldoende.

 

Het is wetenschappelijk bewezen door topcoaches en spelers van o.a. Olympisch niveau dat je je prestaties kunt verbeteren door sport-

specifieke training. Doelstellingen die je kunt bereiken met sportspecifieke training zijn onder andere sneller accelereren, decelereren en

van richting veranderen (wendbaarheid) sneller sprinten en rennen en hoger springen. 

 
 
S.P.A.R.Q. TRAININGSSCHEMA; 6 WEEK PRE-SEASON PROGRAM.

 

Het gehele pre-season trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

▪ Plyometrische training : Oefeningen voor het vergroten van de kracht en de explosiviteit
▪ Speed training : Oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid
▪ Agility training : Oefeningen voor een betere en grotere wendbaarheid
▪ Reactie training : Oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen
▪ Quickness training : Oefeningen voor de 1e fase snelheid
▪ Core strength training : Oefeningen voor de rompspieren

 

Bij PT Nijmegen kun je terecht voor bovenstaand trainingsschema; opgesteld volgens het s.p.a.r.q. principe.

Dit trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen die zorgen voor betere prestaties en veel minder kans op een blessure.

Je lichaam word sterker en veel explosiever, je snelheid en wendbaarheid worden groter, je reactievermogen gaat omhoog en het uithoudingsvermogen wordt op een sportspecifieke manier vergroot.

  

De schema's worden opgesteld aan de hand van uw doelstellingen en/of de doelstellingen van het team.

Het schema is zeer duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van foto's, een zeer duidelijke uitleg en eventueel videobeelden.

Alle oefeningen uit het trainingsschema kunnen op het veld of in de zaal worden uitgevoerd, zonder gebruik van hulpmiddelen.

De trainingsschema's worden zowel geleverd per e-mail (.pdf) als per post.

Ondersteuning/advies per e-mail/telefoon is uiteraard mogelijk; geheel gratis. 

 

 

Compleet sportspecifiek programma, sprinttraining inclusief;
Warm up/spier activatie schema*
Core strength trainingsschema, rompspieren** 
Ä 44,95
 

 

 

Compleet sportspecifiek programma; 6 week pre-season
inclusief spier activatie schema/warm up schema* 
Ä 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema; 6 week pre-season
Ä 29,95
 

 

Bestelwijze van een sportspecifiek trainingsschema; pre season training

Klik op bovenstaande button om een trainingsschema aan te vragen of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft om een voetbalspecifiek programma te bestellen. Er zijn veel mogelijkheden om voor voetballers een sportspecifiek trainingsschema op te stellen vandaar dat ik zal zo snel mogelijk contact met u zal opnemen om na onderling overleg het programma aan de hand van persoonlijke doelstellingen op te stellen.

 

Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

 

** De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf.

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL