wAAROM ELKE 6-8 weken een nieuw trainingsschema  ▪  high intensity interval training  ▪  TRAINEN VOOR EEN HOGE VETVERBRANDING

WAT IS DE BESTE OEFENING  ▪  trainen in bewegingsvlakken  ▪  voeding, schema's en energiebehoefte berekening  ▪  THE CHALLENGE

 

 

 

 
 
 
 
 ▪ Als je begrijpt wat ik ...
 ▪ De beste manier ...
 ▪ Effectieve vetverbr.
 ▪ Hoge stofwisseling
 ▪ High intensity interval tr.
 ▪ Waarom cardio training
  Core strength training
 ▪ Sterke rugspieren

wat is de beste MANIER OM AF TE VALLEN?


 

 

Wat je moet weten;

 

Duursporten zoals spinning, hardlopen en cardio training zijn heel erg populair maar zorgen deze sporten wel voor het gewenste resultaat?

 

Zeker met betrekking tot afvallen wordt gekozen voor deze sporten maar is dit de juiste keuze?

 

"Nee, op basis van ervaren trainers en wetenschappelijk bewezen feiten is dit zeker niet de juiste keuze!"

 

Wanneer moet je wel voor cardio kiezen?

 

Moet je wel aan cardio doen?

 

Cardio met een hoge hartslag, cardio met een lage hartslag of toch krachttraining?

 

Er zijn veel vragen, er zijn veel veel verschillende meningen en daardoor zien de meeste sporters door de bomen het bos niet meer!

 


 

Marathon versus sprint

 

 

 

Een marathon loper doet aan langdurige cardio training en is daarom een goed voorbeeld van iemand die aan duursport doet.

 

De sprinter is een perfect voorbeeld van iemand die aan high intensity interval training (kracht en cardio) doet!

 

Voor welk lichaam wil jij trainen .... ??

 

Van langdurige cardio trainingen op een constant niveau stijgt je cortisolniveau en dit is niet gunstig! Cortisol is een hormoon die je lichaam

kan aanmaken en deze wordt ook wel het 'stresshormoon' genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysieke stress als

psychologische stress. Het lichaam ziet de langdurige cardio sessies als een soort fysieke vorm van stress en daardoor stijgt het cortisol-

niveau van je lichaam. Een verhoogd cortisolniveau versterkt je eetlust en hang naar suiker en voedingsmiddelen met een hoge glycemische

waarde in combinatie met veel vet. Deze voedingsmiddelen werken kalmerend, als een soort antidepressiva, en verhogen het serotonine- en

endorfineniveau in de hersenen dat gedaald is als gevolg van een hoog cortisolniveau. Het stofwisselingsproces van je lichaam gaat steeds

langzamer werken en hierdoor ontstaat ook het fenomeen skinny fat. Je hebt en/of krijgt een slank lichaam (maar zeker geen mooi en strak

lichaam) met toch een te hoog vetpercentage. Dit slanke lichaam is het gevolg van slecht en te weinig gezonde en verantwoorde voeding.

 

Een interval training met een hoge intensiteit is de meest effectieve manier om af te vallen. Deze manier van trainen zorgt voor een hoge

vetverbranding en een blijvende verhoogde stofwisseling. De training moet bestaan uit krachttraining (effectieve oefeningen met losse

materialen) waarbij je tegelijkertijd meerdere spiergroepen aanspreekt in combinatie met cardiovasculaire oefeningen gericht op het

uithoudingsvermogen, bijvoorbeeld de concept II roeier of de Airdyne.

 

Ik heb meerdere artikelen geschreven m.b.t. dit meest besproken onderwerp; een hoge vetverbranding, een blijvende hoge stofwisseling,

afvallen door krachttraining, high intensity interval training en het hoe en waarom over cardio training want het is zeker niet geheel nutteloos.

 

Je moet cardio alleen op de juiste manier uitvoeren en de cardio machines in de sportschool op de juiste manier gebruiken in combinatie met

jouw persoonlijke doelstelling! Toch blijft er veel onduidelijkheid bestaan over hoe je moet trainen om af te vallen. Het is zeker ook niet alleen

de training want de dagelijkse voeding is daarbij van cruciaal belang ... en ook ik begrijp dat het best frustrerend is wanneer je van vele

personen allerlei verschillende meningen hoort en op een gegeven moment weet je ook niet meer wie je nog moet geloven!

 

Cardio training Krachttraining is de meest effectieve manier om af te vallen

 

 

Interval training op een hoge intensiteit in plaats van die langdurige saaie cardio sessie's zal je helpen om snel overtollig lichaamsvet te

verbranden. Veel sporters die dan willen afvallen gaan trainen op de cardio toestellen in de fat burn zone. Hierbij verbrand je slechts enkele

kcal meer dan wanneer je helemaal niet aan sport doet! De "fat burn zone" word ook vaak op de cardio toestellen zelf aangegeven. Het staat

voor een training op een hele lage hartslag, te laag. Dit is absoluut niet de manier om opgeslagen lichaamsvet te verbranden. Met langdurige,

saaie en langzame cardio trainingen zul je absoluut geen resultaten boeken!

 

Wil je echte resultaten behalen dan moet je korte en intensieve trainingen volgen. Je hoeft ook niet elke dag te trainen om aansprekende

resultaten te behalen, drie tot vier trainingen per week met een hoge intensiteit zorgen voor goede resultaten. Een korte intensieve training

moet ongeveer 1 uur tijd in beslag nemen.

 

Nog een veelgehoord fabeltje is dat je pas na 20 minuten trainen vet gaat verbranden ... ?!

 

Dit is helemaal niet waar, je gaat meteen al vet verbranden; we verbranden de gehele dag door lichaamsvet en als je de ruststofwisseling van

je lichaam wilt verhogen dan moet je drie tot vier keer per week aan krachttraining doen. Cardio toestellen zijn prima apparaten om op te

trainen alleen niet als je wilt afvallen!

 

Het komt maar heel weinig voor dat zowel de cardio machines als de krachttraining op de goede manier wordt toegepast!

 

Dit heeft in grote mate te maken met de verkeerde cq. slechte instructie van de meeste trainers. Zij beschikken niet over de juiste kennis en

kunnen geen effectieve trainingen geven en daardoor blijven de meeste sporters nog steeds denken dat ze overgewicht kunnen verliezen door

veel aan cardio te doen.

 
 

                       

 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL