[warming up]  [SQUAT & deADLIFT]  [posterior chain]  [lower crossed syndrome]  [bilspieren]  [heupspieren]  [hamstrings]

 

 

 

 
 

 

 

  Planes of motion
  Part I
  Part II

  Part III 

 ▪ Vertical push; schouders

 ▪ Knee- en hip dominant

 ▪ Armspieren

WALL SLIDES;


 

 

 

Wat je moet weten;

 

▪ De wall slides zijn een perfecte oefening om de schoudermobiliteit te bekijken

 

▪ De wall slides zijn gericht op het "gezond" houden van de schouders

 

Meer info ...

 

Wederom een spier activatie oefening en deze gebruik ik altijd bij sporters, zeker bij beginners. Het is een makkelijke oefening maar voor iemand met een beperkte schoudermobiliteit is het vaak een onmogelijke oefening! Voor mensen die de hele dag achter de computer zitten is deze oefening vaak ook niet uit te voeren met een goede techniek maar toch is dit wel de bedoeling, alleen moet je de juiste oefeningen doen en verder zal dit uiteraard ook tijd nodig hebben.

 

Wanneer een sporter deze beweging niet goed kan uitvoeren dan is er sprake van een beperkte schoudermobiliteit en dan zal ik het niet aanraden om oefeningen boven het hoofd te doen. Dit zijn populaire oefeningen als de overhead press en de dumbbell press. 

 

Wall slides;

 

De wall slides gebruik ik altijd en overal, naar mijn mening een onmisbare beweging/oefening;
   
   

How to do the wall slides?

 

Je gaat met de rug tegen een muur staan en de bilspieren, schouderbladen en het achterhoofd moeten in contact zijn en blijven met de muur. Daarna zet je de armen neer zoals op de linker foto en hierbij moeten de ellebogen, onderarmen en handen wederom in contact zijn en blijven met de muur. Vervolgens schuif je de armen naar boven zoals op de rechter foto en daarbij probeer je te eindigen zoals op de rechter foto. Bij het maken van deze beweging moeten alle contactpunten (bilspieren, schouderbladen, achterhoofd, ellebogen, onderarmen en handen) continu in aanraking met de muur blijven. Zodra dit niet meer mogelijk is moet je niet verder gaan met de uitvoering van deze beweging, de uitvoering wordt hierdoor kleiner maar de bedoeling is om dit elke training te verbeteren.

 

Geen wall slides = Geen overhead press!

 

Wanneer een sporter deze beweging (wall slides) niet goed kan uitvoeren is er sprake van een beperkte schoudermobiliteit. In dat geval zou ik het niet aanraden om oefeningen boven het hoofd, overhead press, te doen. De focus moet liggen op oefeningen uit de pull categorie maar daarnaast ook oefeningen gericht op external rotation van de schouders. Wanneer je toch oefeningen boven het hoofd gaat uitvoeren worden de problemen alleen maar erger en zal een schouderblessure het gevolg zijn. 

 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL