INDEX ARCHIEF & ARTIKELEN »

 
 
 
 
  Gerelateerde artikelen;
  »  Home page sportvoeding
  »  Persoonlijk voedingsschema
  »  Energiebehoefte berekening
  »  Cardio training?
  »  Hoge vetverbranding
  »  Stofwisseling verhogen
  »  Paleo dieet
  »  Eiwitten; bouwstof
  »  Koolhydraten; energie

VETTEN; EEN BEETJE, NIET TEVEEL!


Veel sporters laten alles staan waar ook maar een beetje vet inzit en kiezen

massaal voor ‘vet vrije-’ en ‘light’ producten. Maar wist je dat het niet slim is

om al het vet radicaal uit je dieet te verbannen? Sommige vetten zijn namelijk

heel erg belangrijk voor de groei, voortplanting een gezonde huid en een gezond

lichaam. En wist je dat er ook vetten bestaan die de vetverbranding in je vetcellen

activeren? Geconjugeerd linolzuur (CLA) is daar een voorbeeld van. Het voorkomt

vetvorming door efficiënter met calorieën om te gaan en ze niet meteen om te

zetten in vet. Daarnaast stimuleert CLA de omzetting van vetzuren in de vetreserves

in energie. Je lichaam heeft vetten nodig zodat het de vitamines A, D, E en K op kan

nemen. Deze vitamines noemen we dan ook de ‘in vet oplosbare vitamines’ omdat ze

een beetje vet nodig hebben om goed geabsorbeerd te worden. Maar omdat vetten

relatief veel energie leveren, namelijk 9 kcal per gram, moet je zorgen dat je er niet

teveel van inneemt. Wanneer je namelijk teveel vetten binnenkrijgt, heeft je lichaam

een overschot aan calorieën. Wanneer die extra calorieën niet verbruikt worden,

worden ze door je lichaam omgezet in vetzuren die in je vetcellen worden opgeslagen.

Je lichaam denkt vooruit, het bouwt energiereserves op. Voor het geval dat je ooit nog

eens een paar dagen zonder voedsel komt te zitten. Hoe nuttig dit vetweefsel ook kan zijn,

de meeste mensen vinden het geen fraai gezicht.

 

Er zijn verschillende soorten vet, maar het belangrijkste is dat je het onderscheid kan maken tussen deze twee soorten:

onverzadigde en verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn de ‘goede’ vetten, omdat ze je cholesterolgehalte verlagen.

Deze vetten zitten in:

Alle soorten olie, zoals arachideolie (pindaolie), maïsolie, olijfolie, slaolie, zonnebloemolie

Dieethalvarine en dieetmargarine;halvarine en halvarineproducten met minder dan 10 gram verzadigd vet per 100 gram

Margarine en margarineproducten, bak- en braadvet en frituurvet met minder dan 20 gram verzadigd vet per 100 gram

Sla dressing op basis van olie;

Kaasproducten met onverzadigd vet; vette vis;

Noten; zoals walnoten, pinda's, paranoten, hazelnoten, pindakaas en andere notenpasta's.

Onverzadigde vetten  

Het belangrijkste onverzadigde vetzuur is Linolzuur. Dit vetzuur kan je lichaam niet zelf aanmaken en daarom moet je Linolzuur dus via je voeding binnenkrijgen. Onverzadigde vetten kan je veel eenvoudiger gebruiken voor je energievoorziening dan verzadigde. Dat komt omdat onverzadigde vetten langer in je bloed blijven rondzweven en verzadigde vetten zich eerder afzetten aan de binnenkant van je aders.

 

Verzadigde vetten 

Verzadigde vetten verhogen je cholesterolgehalte omdat ze zich aan de binnenkant van je aders ophopen. Hierdoor heb je een grotere kans op hart- en vaatziekten en daarom moet je van deze vetten niet teveel binnenkrijgen.

 

Voedingsmiddelen met veel verzadigd vet zijn:

Roomboter, diverse bak- en braadvetten, gewone harde margarines,

Sommige plantaardige margarines;

Frituurvet en sommige plantaardige frituurvetten;

Vet vlees en vette vleeswaren;

Volvette kaas, volle melk en volle melkproducten;

Koffiemelk en -poeder, imitatieslagroom;

Snacks, gebak en koek;

Chocolade.

 

 

Tabel; Vet-rijke produkten, welke je wel moet eten en welke niet.

 

 

Hoogwaardig Goed Minderwaardig Slecht
       

Zalm, 

Haring, 

Makreel, 

Sardines

Boter, 

Magere melk

Alle vleesvetten

Rundvet & Varkensvet

Alle voedingsmiddelen die deze vetten bevatten.

Olien

Alle verhitte oliën of vetten.

Als op de fles het woord ‘koudgeperst' niet te vinden is heb je met een verhitte olie te maken.

 

 

Oliën

Koudgeperste olie uit de volgende noten of zaden: olijf, saffloer, zonnebloem, lijnzaad, walnoten, sesam, tarwekiem, hennep, teunisbloem, borage, amandel.

 

 

Gevogelte

Het vel van kip & Kalkoen

Alle margarines, braadvet,

reuzel

Visolie

 

 

 

 

Gebruik om in te bakken bij voorkeur margarine met minder dan 17% verzadigd vet, olie, vloeibaar bak- en braadvet.

 

 

 

 

Ongebrande noten:

Amandelen, Hazelnoten, Pompoenpitten, Zonnebloempitten, Walnoten, Cashewnoten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL