[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

 

  De gym rulez 

  Arnold and more rules

  My rule number 1

  Alphabet of training

  Rust en herstel 

 ▪ Resultaatgericht trainen

 ▪ Core strength training

UNI-LATERAL WORK UIT DE GYM RULEZ!


 

 

Do your uni-lateral work!

 

It's not only bi-lateral ... it's left and right!

 

Het grootste deel van je leven bevind je jezelf op 1 been maar toch kunnen weinig mensen een lunge (zie foto) doen zonder hun

evenwicht te verliezen! Zelfs na jaren van krachttraining is dit voor vele sporters een lastige tot zelfs onmogelijke opgave!

 

Waarom?

 

Hoe?

 

En wat?

 

Oefeningen als de squat, deadlift en overhead press zijn onmisbaar maar bij deze oefeningen train je wel altijd beide zijden van het lichaam

tegelijkertijd. Het is daarom belangrijk (lees: van groot belang) om ook oefeningen te doen waarbij je slechts één been en/of arm traint.

 

Bekende voorbeelden zijn de split squat, lunges, bulgarian split squat, one arm kettlebell swing en de one arm push press. Wanneer je dit

soort oefeningen niet doet dan zal de sterke kant van het lichaam steeds sterker worden, zeker ten opzichte van de zwakkere kant en de

zwakke kant zal niet verbeteren. Niet in kracht maar ook niet in flexibiliteit en/of mobiliteit.

 

De sterke kant van het lichaam moet de (te) zwakke kant van het lichaam compenseren en raakt hierdoor overbelast. Dit zal uiteindelijk

resulteren in een (ernstige) blessure als bijv. een scheuring.

 

Heb je ooit wel eens gehoord dat een sporter twee hamstrings tegelijkertijd scheurde? Of twee borstspieren?

 

Nee, het zal er altijd maar één zijn!

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Tha real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL