[SPEEDLADDER TRAINING]   [speedhurdle training]   [SPEEDCHUTE TRAININg]   [AGILITY CONES TRAINING]   [REACTIE BAL TRAINING]

 

 

 
 
Home > Sportspecifieke training > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                        Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Medicijn bal training

 ▪ Sneller worden

 ▪ Sparq training

 ▪ Trainen voor meer power

 ▪ Training jeugdspelers

 ▪ Strength & conditioning

 

 

 

 

 

 

 

                             Meer info

SPEED TRAINING VOOR MEER KRACHT EN SNELHEID;


 

 

Speed training is gericht op (lineaire) snelheid, zo snel mogelijk van A naar B!

 

Een succesvolle en effectieve sprinttraining waarmee je aansprekende resultaten kan behalen bestaat zeker niet uit sprintjes en andere sprint

oefeningen! Wanneer sneller worden een van jouw doelstellingen is dan bereik je dit absoluut niet door te gaan sprinten!

 

Altijd klaarstaan om zo snel mogelijk te kunnen exploderen en zoveel mogelijk snelheid te kunnen genereren.

 

Het is absoluut mogelijk om door de juiste training sneller te worden.

 

Daarnaast kun je ook andere doelstellingen behalen, als sneller accelereren, sneller sprinten en sneller rennen!

 

Het leveren van meer vermogen in zo min mogelijk tijd.

 


 

Very important! 

 

 

Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle prestatie is dat spelers hun vermogen moeten kunnen omzetten naar snelheid.

 

In combinatie met sportspecifieke training voor snelheid moet je eerst een bepaalde basiskracht opbouwen, er zijn ook een aantal basis

bewegingen/grond motorische bewegingen die een sporter moet kunnen uitvoeren. Dan kun je verder met sportspecifieke training, waar-

onder krachttraining. De kracht die je dan krijgt moet je ook kunnen omzetten naar snelheid die nodig is om snel te kunnen sprinten/rennen.

 

Heel veel trainers en sporters van verschillende soorten sport krijgen te maken met deze vorm van training, de intentie bij trainers om spelers

goed te trainen is er wel maar veel trainers hebben weinig tot geen verstand van hoe je een goede sprinttraining moet opzetten waarmee wel

resultaten behaald zullen worden.

 

Veel trainers hebben vaak allemaal dezelfde benadering van sprinttraining, echter het is wel een vrij eenvoudige, eenzijdige en te algemene

benadering van het integreren van sprintoefeningen in de trainingen. Bij de sporters is de motivatie er uiteraard ook maar ook zij lopen weer

tegen hetzelfde probleem.

 

Via diverse bronnen is er veel verschillende informatie te vinden over sprinttraining; maar helaas is veel informatie verkeerd of verouderd waar-

door er geen mooie resultaten te verwachten zijn bij het trainen voor meer snelheid. Het is ook moeilijk om sporters gemotiveerd te krijgen en

te houden voor deze trainingen omdat veel sporters een hekel hebben aan het sprinten tijdens trainingen.

 

Maar met de juiste sportspecifieke trainingsschema's is het makkelijker om de motivatie hoog te houden omdat er goede resultaten geboekt

zullen worden en bovendien zijn de oefeningsvormen veel leuker, het is niet alleen maar loopwerk. De sporters worden daadwerkelijk sneller

waardoor de motivatie veel hoger zal zijn en blijven doordat er daadwerkelijk resultaten behaald worden!

 

Sneller worden is een heel ruim begrip ...

 

De doelstelling is wel altijd helder, namelijk sneller worden maar hierover bestaan wel veel misverstanden want door het gebrek aan kennis

wordt door de meeste sporters deze doelstelling helaas niet behaald. Veel sporters willen meer kracht en snelheid ontwikkelen maar weten niet

hoe en de trainers weten vaak ook niet hoe je dit moet aanpakken. Deze trainers hebben wel veel verstand van de technische en tactische

kant van de sport maar van sportspecifieke training om onder andere meer snelheid te ontwikkelen hebben ze geen verstand. 

 

Het gevolg is dat er willekeurige oefeningen gedaan worden maar dit zal uiteraard niet zorgen voor een hogere snelheid. Het doen van sprint

oefeningen en andere loop oefeningen zullen niet zorgen voor een beter resultaat, maar veel trainers blijven toch hierin geloven ....... ??

 

Verschillende soorten snelheid;

 

usain bolt     

 

▪ Usain Bolt (Jamaica, meervoudig olympisch kampioen) is supersnel op een rechte afstand waarbij je vanuit stilstand moet starten.

 

▪ Lionell Messi (FC Barcelona) en Christiano Ronaldo (Real Madrid) zijn heel erg snel in het veranderen van richting en snelle start-stop acties.

 

▪ Lebron James en Kobe Bryant (NBA) kunnen heel snel reageren en zijn heel erg snel op de eerste meters vanuit een bewegende spelsituatie.

 

Wat is belangrijk?

 

Is een hoge topsnelheid belangrijk voor jouw sportprestatie of moet je juist heel snel zijn in meerdere korte sprints en het veranderen van

richting? Er zijn verschillende soorten snelheid waarvoor je kunt en moet trainen maar deze vereisen wel allemaal een andere aanpak van de

training. Wil je snelheid ontwikkelen om een recht stuk zo snel mogelijk af te leggen, bijvoorbeeld de 100 meter sprint, of wil je zo snel mogelijk

worden in een explosieve sport zoals bijvoorbeeld voetbal waarbij je veel te maken hebt met het zo snel mogelijk veranderen van richting en

korte sprintjes met snelle start-stop acties.

 

Bij explosieve sporten moet je zo snel mogelijk instinctief reageren en je ziet pas op het laatste moment in welke richting je moet gaan rennen

dit in tegenstelling tot de 100 meter sprint waarbij je weet wanneer je moet beginnen met zo snel mogelijk rennen en in welke richting!

 

Het is dus heel belangrijk wanneer je een hogere snelheid wilt verkrijgen om dit sportspecifiek te gaan trainen omdat je deze training uitvoert

met als doelstelling het beter presteren in een wedstrijd. Deze resultaten moeten tot uiting komen tijdens een wedstrijd van een explosieve

sport, de sprinttraining moet daarom wel altijd in het teken staan van de sport.

 

Agility training staat voor zo snel mogelijk van richting veranderen

 

 

Daar waar speed training vooral gericht is op de lineaire snelheid, het rennen in een rechte lijn, is agility training gericht op het zo snel mogelijk

van richting veranderen. Agility training staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze

trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak

onverwachte wendingen. Is agility training voor jou belangrijker dan kun je hier meer info vinden.

 

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg belangrijk

om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch

een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer

een andere richting op moet sprinten!

 

Het levende bewijs is natuurlijk ...

 

 

Heb je de sprinters op de afgelopen twee Olympische spelen (Peking in 2008 en Londen in 2012) gezien? Zij waren het levende bewijs van het

feit dat je door sportspecifieke (kracht)training en de juiste training met ondersteunende oefeningen veel vermogen kan ontwikkelen.

 

Er is bij deze jongens geen gebrek aan talent en genetische aanleg om snel te zijn maar toch moeten zij er ook heel hard voor trainen om snel

te blijven en om nog sneller te worden. Uiteraard is Usain Bolt het ultieme voorbeeld, hij liep een nieuw wereldrecord en niemand dacht dat dat

record ooit nog gelopen zou worden.

 

Hoe en wat?

 

Niet de beenspieren zijn het belangrijkst bij het trainen voor meer snelheid maar de bilspieren en de heupspieren zijn verreweg het belangrijkst!

 

Sterke bilspieren en sterke heupspieren met een grote flexibiliteit en mobiliteit zijn onmisbare factoren om meer snelheid te ontwikkelen.

 

Als de bilspieren niet sterk genoeg zijn dan is de kans op een blessure zeer groot, vooral de hamstrings hebben het dan zwaar te verduren en

worden overbelast bij zwakke bilspieren. Daarnaast is de kans groot op een enkel-, knie- of rugblessure als de bilspieren niet sterk genoeg zijn.

 

Er is bijna altijd sprake van te zwakke bilspieren bij sporters omdat deze spiergroep vaak over het hoofd wordt gezien. Het is daarnaast ook

niet bekend hoe je de bilspieren op een sportspecifieke manier sterker kan maken. 

 

Door sterke bilspieren kun je veel kracht produceren, wat een toename aan lineaire snelheid betekent. Tijdens lineaire bewegingen leveren de

hamstrings de trekkracht en de bilspieren (samen met de quadriceps) de duwkracht. Het trainen van deze spiergroepen door bijvoorbeeld

single leg bewegingen zal de snelheid van sporters doen toenemen, omdat dit soort oefeningen een hoog gehalte van overdrachtsspecificiteit

naar sprinten bevatten.

 

Sterke heupspieren en een goede flexibiliteit in de heupen

 

 

Naast de bilspieren is er nog een belangrijke factor bij het ontwikkelen van snelheid en dit is de heupkracht en heupmobiliteit, zodat je je

benen met veel meer kracht kunt bewegen. Je moet je stabiliteit en explosiviteit verbeteren door middel van de juiste oefeningen, bijvoorbeeld

door het doen van split squat's.

 

Voor meer mobiliteit moet je ook je heupflexoren stretchen. De heupflexoren zijn een groep spieren die zich bovenin en aan de voorkant van je

dijen bevinden. Door de mobiliteit van deze flexoren te vergroten kun je grotere en krachtigere stappen zetten. Deze bewegingen beginnen

ook weer in de core unit van je lichaam, daarom is ook core strength en stability training een onmisbare factor in de training voor snelheid.

 

De bilspieren en heupspieren zijn zeer belangrijk maar dat zijn niet de enige rompspieren;

 

Naast deze twee belangrijke factoren is ook de core unit zeer belangrijk, hoe sterker de core spieren des te explosiever de bewegingen van je

armen en benen zijn. Deze spiergroepen staan allemaal in verbinding met elkaar en zorgen voor de snelheid. De combinatie van deze onder-

delen in een goed trainingsschema zijn de basis voor meer en/of een hogere snelheid.

 

Op een gegeven moment tijdens het rennen krijg je de neiging om in te zakken met je bovenlichaam; de oorzaak hiervan ligt bij zwakke en

strakke rompspieren. Deze inzakking moet je zoveel mogelijk voorkomen, want dat vermindert je snelheid aanzienlijk. Wanneer je kijkt naar

topsporters als Usain Bolt dan zie je die ook altijd kaarsrecht sprinten. Een sterke romp is het antwoord om op deze manier snel te rennen;

sterke rompspieren in combinatie met sterke bilspieren en heupspieren zijn de basis voor betere prestaties.

 

Naast sterke rompspieren is de flexibiliteit en mobiliteit zeer belangrijk

 

Deze vorm van training wordt heel erg onderschat maar toch is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam;

Als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen

tijdens trainingen en wedstrijden. Je hebt niet de flexibiliteit van een turner nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen

maar je moet wel je gewrichten in een normale bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit,

controle en efficiency van het lichaam. Wanneer de gewrichten van je lichaam beschikken over een goede range of motion dan worden je

prestaties beter.

 

En uiteraard sportspecifieke krachttraining ...

 

Sportspecifieke (kracht)training is de laatste jaren erg veranderd; vroeger werd er alleen op maximale kracht getraind, dit heeft met name op

de korte termijn wel effect maar niet op de lange termijn. Maximale kracht is wel noodzakelijk en omdat het relatief gezien makkelijk te

verbeteren is en winst oplevert is het zeker nuttig en noodzakelijk om dit te trainen en te verbeteren.

 

Maximale kracht werkt niet op de lange termijn en daarom bestaan tegenwoordig de sportspecifieke training uit meerdere onderdelen en word

er veel meer afgewisseld. Is de winnaar van bijvoorbeeld de 100 meter sprint altijd de sterkste atleet (maximale kracht) met de grootste

spiermassa? Nee!

 

De winnaar is altijd de sprinter die het meeste vermogen kan leveren en daar de minste tijd voor nodig heeft. De sprinter heeft kracht nodig

om zijn lichaamsmassa te accelereren. Hij levert arbeid over 100 meter, maar dit zegt nog niks over de tijd die hij daarvoor nodig heeft.

 

Wanneer je veel arbeid kunt leveren per seconde dan heb je een groot vermogen! Het zo snel mogelijk bereiken van een hoge snelheid is

belangrijk in iedere sport waarbij het draait om ons lichaam in een bepaalde richting te laten versnellen. Het is dus belangrijk om je vermogen

te verbeteren, waarbij de factor tijd een belangrijke rol speelt. Toch blijkt de sportspecifieke krachttraining in de praktijk vaak gericht op het

vergroten van de maximale kracht en/of het trainen van een spiergroep zoals bodybuilders dat doen. Spieren trainen in de sportschool is iets

compleet anders dan de krachttraining voor de prestatiesporter!

 

Speedchute training; snelheid van A naar B.

 

 

De speedchute is een perfecte manier om op een sportspecifieke manier je snelheid, explosiviteit en acceleratievermogen te verbeteren;

Tevens zorgt de speed parachute ook voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen, versnellingen en veranderen van looprichting.

 

Deze manier van trainen zorgt voor een grotere motivatie en het voorkomt dat een training saai word. Daarnaast zorgt de chute voor een

training met een hoge intensiteit waardoor je meer succes zal boeken!  

 
 
SPRINTTRAINING; PERSOONLIJK EN SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA AANVRAGEN;

 

Bij PT Nijmegen kunt u terecht voor een sportspecifiek trainingsschema voor meer snelheid.

Na een grondige analyse van de sport die beoefend word zal ik voor u een persoonlijk trainingsschema opstellen

 

Sportspecifiek trainingsschema; vergroot je snelheid door middel van de juiste sportspecifieke training.

Dit sportspecifiek trainingsschema word opgesteld aan de hand van persoonlijke doelstellingen en bevat de volgende onderdelen:   

· Stretch en spier-activatie oefeningen

· Core strength en stability oefeningen

· Heupkracht oefeningen; zowel kracht als flexibiliteit/mobiliteit

· Bilspier oefeningen; zowel kracht als flexibiliteit/mobiliteit

· Plyometrische oefeningen; deze oefeningen zorgen voor een hogere explosiviteit

· Sportspecifieke sprint oefeningen

 

De oefeningen uit bovenstaand schema kunnen worden uitgevoerd op het veld of op de baan.

U hoeft niet te beschikken over allerlei attributen om de oefeningen uit het schema te kunnen uitvoeren

Voor bovenstaand schema is het niet nodig om naar de sportschool te gaan.

 

 

Compleet sportspecifiek programma, sprinttraining inclusief;
Warm up/spier activatie schema*
Core strength trainingsschema, rompspieren** 
€ 44,95
 

 

 

Sportspecifiek programma;
Sprinttraining inclusief core strength trainingsschema** 
€ 34,95
 
 
 
Compleet sportspecifiek programma;
Sprintraining inclusief spier activatie schema & warm up schema* 
€ 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
Sprinttraining;
€ 29,95
 

 

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit programma te bestellen.

Ik zal na het plaatsen van de bestelling zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van het persoonlijke trainingsschema;

om tot een goed schema te komen heb ik nog wat aanvullende gegevens nodig mbt de te behalen doelstellingen.

 

· Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

· Mocht u vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

 

** De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf.

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL