▪ Persoonlijk trainingsschema
 ▪ Sterke rompspieren
 ▪ Duits elftal; altijd fit
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Sparq training
 ▪ Speedladder training
 ▪ Training voor jeugdspelers
 ▪ Sparq training dvd's

training voor keepers;


 

 

Bij welke club je ook komt, vrijwel overal wordt er zeer weinig gedaan aan het trainen van de keepers.

 

Specifieke keeperstraining komt zelden voor, de keeper krijgt, vooral tijdens trainingen, niet de aandacht die hij zou moeten krijgen.

De oorzaak hiervan is vaak de onbekendheid met de specifieke positie van de keeper binnen het team, veel trainers weten niet hoe ze een keeper moeten trainen. Meestal word de keeper dan toch weer gewoon in het doel gezet, hierdoor word een keeper niet beter! Met deze vorm van training kun je bijvoorbeeld onmogelijk de sprongkracht, wendbaarheid of snelheid verbeteren.

 

En uiteraard ook de andere keepers ...

 

 

 

Belangrijke doelstellingen voor een keeper om te verbeteren met sportspecifieke training zijn:

 

▪  Hoger springen 

▪  Verder springen en duiken

▪  Sneller reageren

▪  5 meter sprint

▪  10 meter sprint

▪  Wendbaarder worden

 

Net als een voetballer moet een keeper sportspecifieke oefeningen doen, alleen zijn deze oefeningen anders dan die voetballers moeten doen.

Een keeper moet een eigen trainingsprogramma volgen, dit programma moet bestaan uit sportspecifieke oefeningen voor meer kracht en explosiviteit door middel van plyometrische oefeningen met daarnaast specifieke oefeningen voor meer wendbaarheid en het reactie vermogen.

 

Met plyometrische oefeningen kun je explosieve kracht ontwikkelen in je boven- en onderlichaam. Hoger springen en verder springen/duiken zijn doelstellingen die je kunt realiseren met sportspecifieke plyometrische training. Met de juiste agility oefeningen verbeter je de wendbaarheid en met reactie oefeningen verbeter je de snelheid van reageren. De reactie snelheid van een keeper is erg belangrijk. een keeper moet vaak handelen vanuit een reflex. Een reflex is een snelle reactie van je lichaam maar deze reactie gebeurd niet toevallig. Een reflex komt uit je hersenen en werkt samen met je ogen aan het snel reageren op situaties. Elke beweging begint altijd als een signaal in de hersenen en werkt in combinatie met je ogen nadat je iets hebt waargenomen. Dat signaal gaat vanuit de hersenen via het centrale zenuwstelsel naar je spieren. Uiteindelijk ontstaat dan de gewenste beweging van het lichaam. De snelheid van dit proces is perfect te trainen door middel van speed, agility, quickness en reactie oefeningsvormen.

 

Om dus optimaal te kunnen presteren moet de keeper enerzijds natuurlijk wel meetrainen met de groep om in het moderne voetbal mee te kunnen spelen maar anderzijds moet de keeper ook specifieke keeperstraining krijgen om nog beter te kunnen presteren. Als de keeper mee moet doen met de groep dan moet dit ook als veldspeler omdat een keeper in het hedendaagse voetbal goed moet kunnen meevoetballen; een goede keeper moet ook kunnen denken als een voetballer.

 

De keeper moet drie verschillende trainingsmethoden volgen:

 

▪  Meetrainen met de groep als keeper

▪  Meetrainen met de groep als veldspeler

▪  Sportspecifieke training voor een keeper

 

 

Er zijn keepers die met een goede wendbaarheid en een snelle reflex worden geboren maar elke keeper kan deze eigenschappen verbeteren!

Dit moet wel met de juiste sportspecifieke training en niet zoals je bijna altijd ziet dat een keeper gebruikt word om op goal te gaan staan en ballen tegenhouden. Op het hoogste niveau trainen keepers daarom meestal apart van de rest van het team, omdat ze een compleet ander trainingsprogramma moeten volgen. Als we topkeepers gaan analyseren dan zien we dat dat altijd afgetrainde atleten zijn in een perfecte conditie. Aan de andere kant is het voor de teamspirit natuurlijk wel erg belangrijk dat de keeper niet altijd alleen of met de andere keepers traint. Vaak als de keeper mee traint met de groep dan word de keeper ook weer op doel gezet. Er worden partijvormen gedaan of afwerkvormen op de goal en de keeper staat weer in de goal. In het hedendaagse voetbal is het voor een keeper ook belangrijk om goed mee te kunnen voetballen, dus moet de keeper ook meetrainen met de voetballers.

 

Als de keeper weinig te doen heeft tijdens een wedstrijd is dat meestal een goed teken, maar als de keeper in actie moet komen dan moet hij er wel klaar voor zijn. De keeper komt meestal in actie vanuit stilstand. De keeper moet zo snel mogelijk heel explosief kunnen reageren. De energie die hij daarvoor nodig heeft komt voornamelijk van ATP/CP. Dit is de snelste bron van energie waar je lichaam de beschikking over heeft, daarom is het voor keepers ook zo onlogisch om bijvoorbeeld lange afstanden te rennen tijdens trainingen.

 

Keepers moeten wel de gehele wedstrijd geconcentreerd blijven en klaar zijn om in een keer explosief in actie te komen. Een keeper moet zo snel mogelijk kunnen reageren, ze moeten zeer wendbaar zijn in voorwaartse, zijwaartse en achterwaartse bewegingen. Een keeper hoeft maar zelden meer dan 20 meter te rennen. Een gemiddelde sprint voor een keeper is 10 meter, deze sprint moet een keeper zo snel mogelijk, meestal startend vanuit stilstand, kunnen afleggen waarbij hij pas op het laatste moment weet in welke richting deze sprint zal zijn. Tijdens deze sprint kan het ook nog gebeuren dat hij ineens weer van richting moet veranderen. Keepers moeten zich tijdens trainingen concentreren op de voor hun belangrijkste afstanden, deze afstanden moeten keepers zo snel mogelijk kunnen afleggen en tegelijkertijd moeten ze ook nog eens zeer wendbaar zijn. De belangrijkste afstanden voor een keeper zijn de 5 en 10 meter sprint zowel vanuit stilstand als vanuit een bewegende spelsituatie.

 

Sportspecifieke training voor de jeugd;

 

 

Er word heel erg weinig aandacht aan besteed maar sportspecifieke training is zeer zeker ook heel erg geschikt voor jeugdspelers, vooral de oefeningen gericht op explosiviteit, snelheid, wendbaarheid en het reactievermogen, maar ook de speedladder is een perfect trainingsmiddel om de motorische vaardigheden bij jeugdspelers te verbeteren. Je moet als speler steeds goed je hersenen gebruiken om bepaalde bewegingen te maken, deze bewegingen stimuleren je zenuwstelsel om sneller en explosiever te kunnen bewegen. Met deze trainingsmethode kun je de snelheid en wendbaarheid van een speler goed trainen. Wanneer je als speler iets waarneemt op het veld dan gaat dit via een signaaltje vanuit je ogen naar de hersenen en datzelfde signaaltje moet vanuit je hersenen helemaal naar je voeten. De hersenen zijn hierin veel sneller, dus om zo snel mogelijk te kunnen reageren moet je dit gaan trainen.

 

 

EXPLOSIVITEIT VERGROTEN; PLYOMETRISCHE TRAINING

Plyometrisch trainen vergroot je explosieve kracht. Hoger of verder springen, sneller starten, sneller rennen, harder slaan, beter schoppen, deze vorm van functioneel trainen zorgt ervoor dat je gaat als een speer. Plyometrische oefeningen verbeteren de snelkracht; de power.

Deze oefeningen geven een toename van de maximale been- en/of armspier extensie-kracht.

Voor sporters die snelle beenacties nodig hebben en/of hoog moeten kunnen springen is plyometrische training essentieel.

 

 

Rompstabiliteit voor KEEPERS d.m.v. core strength & stability training

Om goed te kunnen bewegen en/of te kunnen sporten is een sterke romp noodzakelijk. Een stabiele romp vormt een belangrijk onderdeel bij het overbrengen van krachten van het ene lichaamsdeel naar het andere, waardoor het lichaam vooruitkomt. (bijv. lopen, rennen en springen) of waardoor we voorwerpen in beweging kunnen brengen (bijv. iets optillen, gooien en/of trappen). Een stabiele romp draagt bovendien ook bij aan de preventie van blessures.

 

 

SQUAT & OVERHEAD SQUAT TEST

Om een sterk lichaam te krijgen moet je de squat in je training integreren maar het is wel heel belangrijk om deze oefening goed uit te voeren met de juiste techniek; het komt helaas weinig voor dat de squat goed uitgevoerd word. Een trainer die niet over de juiste kennis beschikt of de veelal slechte begeleiding is een veelvoorkomend probleem maar het kan ook zijn dat je de squat niet goed kunt uitvoeren vanwege tekortkomingen in je mobiliteit of in je spierbalans; maar hoe kom je erachter waar het  probleem zit?

Met de one minute squat test kun je erachter komen waar jouw zwakke punten liggen waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren.

De tekortkomingen van je lichaam waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren zullen er ook voor zorgen dat je lichaam bij andere oefeningen problemen zal hebben met de uitvoering. 

 

 

training VOOR DE REACTIE SNELHEID

Reactie snelheid is de mogelijkheid snel te reageren op bewegende objecten die met de hand gepakt kan worden die buiten bereik zijn en dus ook snel voetenwerk nodig is, om zo het lichaam in de juiste positie te brengen. Het object is meestal een bal en de mogelijkheid om snel te reageren om bij de bal te komen is een cruciale eigenschap voor veel sporten. Reactie training is onmisbaar bij explosieve sporten zoals bijvoorbeeld voetbal, tennis, squash, hockey, basketbal, honkbal, rugby, volleybal en atletiek.

 

Bookmark and Share

 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA VOOR KEEPERS AANVRAGEN:

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

▪ Plyometrische training : Oefeningen voor het vergroten van de kracht en de explosiviteit
▪ Speed training : Oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid
▪ Agility training : Oefeningen voor een betere en grotere wendbaarheid
▪ Reactie training : Oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen
▪ Quickness training : Oefeningen voor de 1e fase snelheid
▪ Core strength training : Oefeningen voor de rompspieren

   

Bij PT Nijmegen kun je terecht voor bovenstaand trainingsschema; opgesteld volgens het s.p.a.r.q. principe specifiek voor keepers.

Dit trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen die zorgen voor betere prestaties en veel minder kans op een blessure.

Je lichaam word sterker en veel explosiever, je snelheid en wendbaarheid worden groter, je reactievermogen gaat omhoog en het uithoudingsvermogen wordt op een sportspecifieke manier vergroot.

 

De schema's worden opgesteld aan de hand van uw doelstellingen en/of de doelstellingen van het team.

Het schema is zeer duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van foto's, een zeer duidelijke uitleg en eventueel videobeelden.

Alle oefeningen uit het trainingsschema kunnen op het veld of in de zaal worden uitgevoerd, zonder gebruik van hulpmiddelen.

De trainingsschema's worden zowel geleverd per e-mail (.pdf) als per post.

Ondersteuning/advies per e-mail/telefoon is uiteraard mogelijk; geheel gratis. 

 

 

Compleet sportspecifiek programma, inclusief;
Warm up/spier activatie schema*
Core strength trainingsschema, rompspieren** 
€ 44,95
 
 

 

Compleet sportspecifiek programma;
SPARQ voor keepers inclusief spier activatie schema & warm up schema* 
€ 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
SPARQ voor keepers;
€ 29,95
 

  

Bestelwijze van een persoonlijk trainingsschema; sportspecifiek voor keepers:

Klik op bovenstaande button om een trainingsschema aan te vragen of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft om een sportspecifiek programma te bestellen. U kunt ook eerst een mail sturen met uw wensen en/of doelstellingen omdat er zeer veel mogelijkheden zijn voor keepers om op een sportspecifieke manier te gaan trainen. Ik zal zo snel mogelijk contact met u opnemen om na onderling overleg het programma aan de hand van persoonlijke doelstellingen op te stellen.

 

Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

 

** De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf.

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL