Sportspecifieke training voor het uithoudingsvermogen;

conditie training bestaat niet uit rondjes rennen??


 

 

Hardlopen op een harde ondergrond, rondjes rennen, lange duurlopen en boslopen zijn nog steeds de meest populaire methoden van veel trainers en spelers als het gaat om het verbeteren van het uithoudingsvermogen. Over het algemeen denken de meeste sporters en trainers nog steeds dat dit soort trainingsvormen het uithoudingsvermogen zal verbeteren en vergroten maar dit is totaal de verkeerde manier van trainen! Marathonlopers en andere duursporters zullen baat hebben bij deze vorm van training maar verder is deze manier van trainen helemaal niet sportspecifiek voor explosieve sporten. Het bevat geen elementen van de sport die beoefend wordt en daarom zal dit zeker niet leiden tot betere prestaties. 

 

In alle (explosieve) sporten is enorm veel winst te boeken op het conditionele vlak; de laatste jaren wordt de conditie training steeds meer geïntroduceerd in de sportwereld. Steeds meer clubs en verenigingen hebben een loop- en conditietrainer in dienst. Kijk eens naar het atletiek en bij het schaatsen, er worden ieder jaar (wereld) records gebroken. Als je bijvoorbeeld de schaatsploegen in het voorseizoen ziet bikkelen in het buitenland dan begrijp je dat trainen steeds complexer is geworden. Het is tegenwoordig niet alleen maar skeeleren en fietsen in de zomer, in de zomer wordt er keihard gewerkt aan de kracht, snelheid en het uithoudingsvermogen. Hiervoor is er een vakkundige conditietrainer in dienst. Uiteindelijk is de sport zelf het belangrijkst, de sportspecifieke techniek komt altijd op de eerste plaats. Maar als je tegenwoordig de top wilt bereiken is conditie training onontbeerlijk. Wil je sneller worden op de eerste meters, wil je efficiënter leren lopen, wil je sterker worden om duels te winnen, wil je hoger kunnen springen, wil je harder kunnen gooien of schieten, wil je een volledige wedstrijd top kunnen presteren. Dan is het tijd om je serieus bezig te gaan houden met sportspecifieke (conditie) training. Als je wilt gaan trainen voor een beter uithoudingsvermogen, is het is heel belangrijk om dit sportspecifiek te doen. Het heeft geen zin om domweg rondjes om het veld te rennen of een bosloop te doen, je moet ook tijdens de conditietraining elementen uit het spel terug laten komen. Heel veel trainers begrijpen dit nog steeds niet en gaan nog steeds met de spelers rondrennen of lange series sprints in een lange rechte lijn houden; daar schiet je niks mee op. Bij de meeste explosieve sporten draait het om:

explosieve bewegingen voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts

langere stukken sprinten afgewisseld met complete stop en verandering van richting

snelle korte bewegingen die ook steeds weer worden afgewisseld met het veranderen van richting

draaien, kappen en sprinten

sprinten, springen en sprinten

draaien

rennen

 

 

HET UITHOUDINGSVERMOGEN IS SLECHTS EEN ONDERDEEL VAN DE CONDITIE

Veel trainers en spelers praten altijd over de conditie terwijl het uithoudingsvermogen bedoeld wordt.

Het begrip conditie is een heel ruim begrip en het uithoudingsvermogen is slechts een onderdeel hiervan. 

De conditie van een speler bestaat namelijk uit de volgende zes onderdelen:

· Kracht

· Snelheid

· Lenigheid

· Coördinatie

· Uithoudingsvermogen

· Lichaamssamenstelling

 

 

AGILITY TRAINING; 

 

 

Agility training is een perfecte manier om op een sportspecifieke manier je uithoudingsvermogen te vergroten!

Agility staat voor de wendbaarheid van een speler, hoe snel is een speler in situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen.

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten! De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties die een speler kan leveren. Met agility training simuleer je loopwijzen die in een wedstrijd ook zullen voorkomen, door deze manier van trainen verbeter je ook je uithoudingsvermogen maar het belangrijkste van deze training is dat je dat op een sportspecifieke manier doet. waardoor dit ten goede komt tijdens de wedstrijd.

 
 
SPORTSPECIFIEK PROGRAMMA GERICHT OP HET UITHOUDINGSVERMOGEN; SPEED ENDURANCE

 

 

Het speed-endurance programma bestaat uit twee sportspecifieke trainingsschema's;

Deze trainingsschema's zijn voor explosieve sporten om het uithoudingsvermogen te verbeteren op een sportspecifieke manier.

 

Trainingsschema, Fase I;

Het eerste trainingsschema is speciaal ontwikkeld om twee energiesystemen van je lichaam tegelijk te trainen;

Het ATP-CP systeem en het ATP Melkzuursysteem; beide systemen spelen een belangrijke rol bij explosieve sporten. 

Sprinten op volle snelheid voor de duur van 5-8 seconden (ATP-CP) en tot 60 seconden (ATP Melkzuur).

Het schema bevat ook agility en speed strength oefeningsvormen gericht op het uithoudingsvermogen.

 

Trainingsschema, Fase  II;

Dit trainingsschema is het vervolg op het eerste schema; de oefeningsvormen zijn ook weer perfect te integreren met de normale trainingen.

Dit schema zal zorgen voor een hoge intensiteit en bevat naast agility en speed strength oefeningen ook plyometrische oefeningen voor meer explosiviteit.

 

Dit programma is zeer geschikt om tijdens het seizoen te volgen omdat je het goed kan combineren met de veldtraining.

De oefeningen zijn goed te integreren in een veldtraining en dit schema kan meerdere weken gedurende het seizoen gebruikt worden.

Het is ook een ideaal trainingsschema ter voorbereiding op de competitie na de zomer- en/of winterstop.

Tevens is dit schema zeer geschikt voor spelers die van een blessure aan het herstellen zijn, om weer fit te worden.

Beide trainingsschema's zijn uitermate geschikt voor alle explosieve sporten.

Ieder trainingsschema is voor 8 weken en bevat een goede opbouw en indeling van het programma.

 


 

Compleet sportspecifiek programma; SPARQ voor keepers, inclusief;
Warm up/spier activatie schema*
Core strength trainingsschema, rompspieren** 
€ 44,95
 

 

 

Compleet sportspecifiek programma;
Gericht op het uithoudingsvermogen
inclusief spier activatie schema & warm up schema* 
€ 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
Gericht op het uithoudingsvermogen;
€ 29,95
 

 

Bestelwijze:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit programma te bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van het persoonlijke trainingsschema; waarna u binnen 2 dagen het trainingsschema ontvangt. Mocht u vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

 

** De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf.

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL