STARTSNELHEID VERBETEREN; betere prestaties & sterker lichaam


 

 

De basis van een sterk en explosief lichaam begint bij sterke rompspieren en een goede flexibiliteit!

Meer explosiviteit, kracht, snelheid en wendbaarheid is mogelijk door het krijgen van sterke rompspieren en een goede mobiliteit!

De rompspieren moeten sterk en krachtig zijn omdat alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de romp van je lichaam.

Daarnaast is het belangrijk om over een goede flexibiliteit en mobiliteit te beschikken zodat je lichaam zeer efficiënt kan bewegen.

De kans op een blessure is hierdoor erg klein en je lichaam heeft een sterke en solide basis van waaruit bewegingen kunnen plaatsvinden.

Het meest bekende onderdeel van de rompspieren zijn de rechte buikspieren ook wel bekend als de blokjes maar dit zijn nu net de buikspieren waar je als sporter niet zo heel voordeel van zult hebben; het gaat in principe net om alle andere rompspieren! Om toch de buikspieren te trainen worden veelal de sit up's gedaan maar deze oefeningen zijn zeer slecht voor je wervelkolom en leveren totaal geen resultaat op, zeker niet voor een sporter die als doelstelling heeft om meer explosiviteit, kracht, snelheid en wendbaarheid te krijgen. Deze oefeningen moet je absoluut niet meer doen!! De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf. Vlak voor elke beweging vanuit de armen en/of benen moeten de core spieren zichzelf aanspannen en zorgen voor stabiliteit in je lichaam. Als deze spieren niet sterk genoeg zijn of niet voldoende ontwikkeld zijn gaat het aanspannen te langzaam.

 

 

 

PLYOMETRISCHE TRAINING VOOR MEER KRACHT EN EXPLOSIVITEIT;

Om je tegenstanders al bij de start op achterstand te zetten, of om die voorzet van de vleugelspeler te halen.

Een recent onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Athletic Training, heeft aangetoond dat twee keer per week plyometrisch trainen al snel zorgt voor een 6% hogere sprongkracht, ook blijkt het je workout een boost te kunnen geven. Amerikaanse onderzoekers hebben onlangs uitgevonden dat proefpersonen die voor hun squat-sessies een aantal plyometrische sprongen maakten, 5% meer gewicht aankonden. ‘Plyometrie prikkelt de snel samentrekkende spiervezels die je nodig hebt om je maximale kracht te optimaliseren,’ verklaart onderzoeksleider Avery Faigenbaum. Plyometrische training bestaat zowel voor het onderlichaam als voor het bovenlichaam.

 

 

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL