Plyometrische training    Sterke rompspieren voor kracht, snelheid en explosiviteit    Warming up en activatie; onmisbaar

STARTSNELHEID EN AGILITY; VERHOOG JE WENDBAARHEID    Training voor jeugdspelers en kinderen    Trainingsmaterialen

   

 

 

 
 
 

VERGROTEN EN VERBETEREN VAN DE RANGE OF MOTION;

SPIER ACTIVATIE OEFENINGEN VOOR FLEXIBILITEIT EN MOBILITEIT


 

SQUAT


Bovenstaande beweging moet je kunnen beheersen; met deze beweging (squat) train je de coŲrdinatie in samenhang met kracht waarbij veel spiergroepen tegelijkertijd moeten kunnen samenwerken. Deze beweging behoort tot de grondmotorische basisbewegingen die je perfect moet kunnen uitvoeren! Voor een sporter is deze beweging helemaal belangrijk omdat deze beweging een goed beeld van de motoriek van je lichaam geeft; als je deze beweging niet goed kunt uitvoeren dan zal dat de kans op blessures vergroten omdat je lichaam niet over een goede motoriek kan beschikken.
Wanneer je deze oefening niet goed kunt uitvoeren dan zijn bepaalde spieren in je lichaam te strak waardoor ze ervoor zorgen dat je deze beweging niet KUNT maken. Tijdens het sporten zullen verkeerde spieren zorgen voor een bepaalde beweging en dat komt omdat deze spieren de functie gaan overnemen van de spieren die eigenlijk de beweging zouden moeten maken maar daar niet toe in staat zijn. Om er toch voor te zorgen dat je lichaam de beweging maakt die jij wilt doen gaan spieren compenseren.
Met de overhead squat test kun je erachter komen welke spieren te strak zijn; www.pt-nijmegen.nl/squat_test.htm
Strakke spieren kun je weer in de goede range of motion krijgen door middel van de juiste spier activatie oefeningen.

 


 

OVERHEAD SQUAT TEST

Om een sterk lichaam te krijgen moet je de squat in je training integreren. Deze oefening behoort tot de basis bewegingen die je moet kunnen uitvoeren; het is wel heel belangrijk om deze oefening met een goede techniek uit te voeren. Helaas komt het maar weinig voor dat de squat goed uitgevoerd word door sporters, de oorzaak hiervan is vaak dat de trainers niet over de juiste kennis beschikt of de veelal slechte en beperkte begeleiding in de sportscholen. Het kan ook zijn dat je de squat niet goed kunt uitvoeren vanwege tekortkomingen in je mobiliteit of in je spierbalans; maar hoe kom je er achter waar het probleem zich bevind?

 

 

FACE THE WALL SQUAT

De face to wall squat behoort tot een van de basis spier activatie oefeningen die je moet doen in de warming up. 

Door het vergroten van de mobiliteit en de flexibiliteit van je lichaam kun je beter presteren; tevens word de kans op een blessure veel kleiner.

Je hebt niet de flexibiliteit van een turner nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen maar je moet wel je gewrichten in een normale bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle en efficiency van het lichaam.

Wanneer de gewrichten van je lichaam beschikken over een goede range of motion dan kun je beter (lees: efficiŽnter) bewegen en worden je prestaties beter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 
 
 
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL