▪ Persoonlijk trainingsschema
 ▪ Sterke rompspieren
 ▪ Duits elftal; altijd fit
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Sparq training
 ▪ Training, hoe het niet moet!
 ▪ Training voor jeugdspelers
 ▪ Voetbalspecifieke training
 ▪ Sparq training dvd's

SPORTSPECIFIEKE TRAINING, ZOALS HET NIET MOET!

GEBREK AAN KENNIS ZORGT NIET VOOR RESULTAAT

EN GEBRUIK ABSOLUUT GEEN MACHINES!


 

 

Explosieve- en maximale krachttraining kan het best uitgevoerd worden met;

 

▪   Dumbells

▪   Halters

▪   Kettlebell's

▪   Medicine ballen

▪   Elastieken

▪   Lichaamsgewicht

 

Gebruik geen machines bij sportspecifieke krachttraining!

 

Het is een 100% vaststaand en wetenschappelijk feit dat je met losse gewichten meer resultaat zal boeken dan met machines, omdat er bij het trainen met losse gewichten veel meer techniek bij komt kijken om de oefeningen goed uit te voeren en je spreekt veel meer spiergroepen tegelijkertijd aan. Helaas wordt deze discussie nog steeds gehouden tussen vele krachttrainers, sporttrainers en fysiotherapeuten; zij blijven maar praten over de vraag welke trainingsmethode het beste is! De fitness toestellen zijn vaak knappe en creatieve ontwerpen en in vele gevallen trainen de mensen er met tevredenheid op, maar voor sportspecifieke training is deze manier van trainen niet geschikt!

 

Waarom losse gewichten?

 

De bovengenoemde attributen die je moet gebruiken bij sportspecifieke training stellen je in staat je lichaam zijn eigen bewegingsbaan te laten volgen, je traint op een veel natuurlijkere manier en werkt aan betere algehele actieve stabiliteit; Een training met deze materialen heeft een enorme transfer naar andere takken van sport. Dat wil zeggen dat het trainen met deze materialen de prestaties op totaal ander sportgebied aanzienlijk zal verbeteren. De oefeningen laten de spieren meer in vloeiende overgangen samenwerken waarbij de bewegingen veel dichter bij "real-life" bewegingen staan als trekken en tillen, stoten en zwaaiende acties. Bij deze vorm van training gebruik je geen machines uit het fitness centrum! Trainen met fitness machines is veel makkelijker dan trainen met vrije gewichten; de machine bepaalt hoe je de beweging uitvoert en zorgt voor balans. Je lichaam gebruikt veel minder energie en hoeft minder moeite te investeren in het in evenwicht houden van bijvoorbeeld de stang. Daarom is het trainen op machines niet geschikt voor sportspecifieke training.

 

We lopen in NL nog ver achter ...

 

   

 

Bij sportspecifieke krachttraining voor het verkrijgen van meer kracht en explosiviteit moet je denken aan oefeningen als de squat en de deadlift. Dit soort oefeningen zorgen voor meer vermogen die je daadwerkelijk kunt omzetten zodat je tot betere prestaties kunt komen in de sport die je beoefend. Je moet dus geen oefeningen uitvoeren in fitness machines .....

 

Bovenstaande foto's geven precies weer hoe de situatie in Nederland grotendeels is m.b.t. sportspecifieke krachttraining.

Je ziet op de foto's de spelers, in dit geval van Ajax Amsterdam, allemaal in fitness machines zitten om de benen te trainen ..... ??

 

Zij hebben hier helemaal niks te zoeken; trainen in deze machines gaat alleen maar ten koste van je fysieke kracht en zal zeker niet zorgen voor betere prestaties. Uiteraard zijn er uitzonderingen, bijv als je in een revalidatie proces zit dan kun je prima met deze machines trainen.

Normaal gesproken gebruik je voor sportspecifieke training geen machines om te trainen voor explosiviteit, kracht en snelheid.

 

Sportspecifieke training is een vakgebied waar je verstand van moet hebben en in Nederland wordt deze taak veelal door de fysiotherapeuten erbij gedaan; met alle respect voor fysiotherapeuten maar zij hebben vaak maar weinig verstand van sportspecifieke training. Hier zijn gewoon gespecialiseerde trainers voor nodig. Er wordt heel veel geld geïnvesteerd in spelers en fitness machines om te zorgen voor betere prestaties maar een goede strength & conditioning trainer aan nemen is teveel gevraagd en dit is een veel kleinere investering.

 

Kun je nagaan hoeveel beter de prestaties van deze spelers kunnen worden als ze nog beter zouden trainen naast het voetbal.

In Duitsland weten ze precies hoe het moet, de meeste clubs hebben een eigen strength & conditioning trainer in dienst. 

 

Buikspieren trainen ... maar niet op deze manier!

 

 

De buikspieren worden heel erg veel getraind maar op een totaal verkeerde manier, zie bovenstaande foto!

Voor betere prestaties en een sterk lichaam moet je de rompspieren trainen en niet de buikspieren. Dit soort oefeningen zijn een directe aanslag op zowel de wervelkolom als de tussenwervelschijven omdat deze voortdurend onder zware druk komen te staan door de manier waarop de buikspieren worden aangespannen; de extreemste en voor het lichaam meest slechte en onvriendelijke buikspieroefening is de sit-up, wederom zie bovenstaande foto! Bij het veelvuldig doen van dit soort oefeningen is de kans op onder andere een hernia zeer groot; met name de onderrug is dé kwetsbare plek. Door eenzijdige druk wordt de zachte tussenwervelschijf aan één kant ingedrukt en gaat geleidelijk, steeds iets meer uit puilen. De rugwervelzenuw die er achter langs loopt, komt dan in de knel omdat de rugwervelzenuwen van de onderrug naar de benen lopen geeft dat een uitstralende pijn naar de benen; het mag duidelijk zijn dat niemand daar op zit te wachten.

Sterke rompspieren (buik- en rugspieren) zijn wel onmisbaar bij kracht, snelheid en explosiviteit maar deze moet je specifiek trainen;

 

Sportspecifieke krachttraining

 

Maximaal kracht is de kracht die je nodig hebt om een zo zwaar mogelijk gewicht te verplaatsen, hiermee leer je ook je zenuwstelsel om meer te kracht te leveren dan je op de dagelijkse trainingen doet. Samen met explosieve krachttraining is de maximale kracht, dit wordt ook wel de limiet kracht genoemd, voor sporters heel erg belangrijk om meer vermogen te kunnen leveren. Sporters die zware squats in hun training integreren kunnen hoger springen en sneller sprinten! Heb jij een trainer die niet jouw maximale kracht en explosieve kracht wil verbeteren en vergroten dan word het tijd voor een nieuwe trainer! Een goed sportspecifiek trainingsschema is heel belangrijk; de juiste oefeningen met de juiste intensiteit zullen zorgen voor mooie resultaten. Het trainingsschema moet bestaan uit oefeningen waarbij je gebruik maakt van losse gewichten. Je moet géén gebruik maken van machines zoals de leg press, leg extension of leg curl omdat bij deze machines allemaal de beweging die je hierin moet maken te geïsoleerd is voor sportspecifieke training waardoor er geen goede en optimale transfer zal zijn.

De opgebouwde spierkracht kan niet naar vermogen worden omgezet waardoor je tot betere prestaties kunt komen.

 

Bookmark and Share

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL