Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                                
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Medicijn bal training

 ▪ Sneller worden

 ▪ Plyometrische training

 ▪ Trainen voor power

 ▪ Training jeugdspelers

 ▪ Strength & conditioning

 

 

 

 

 

 

 

                             Meer info

S.P.A.R.Q. TRAINING;

SPEED, POWER, AGILITY, REACTION & QUICKNESS


 

 

 

Wat je moet weten;

 

Speed training vergroot de snelheid

 

Power training zorgt voor meer kracht en explosiviteit

 

Agility training zorgt voor een betere wendbaarheid

 

Reaction training verbeterd het reactievermogen

 

Quickness training vergroot de eerste fase van snelheid

 


 

Sparq training presents:

 

 

 

 

Wetenschappelijk bewezen dat sparq training voor betere prestaties zal zorgen!

 

Meer snelheid, meer kracht en meer explosiviteit!

 

De afkorting S.P.A.R.Q. staat voor speed, power, agility, reaction en quickness training. Deze vorm van training is specifiek ontwikkeld

door Nike en gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methoden om aansprekende resultaten te kunnen behalen, daardoor worden

spelers daadwerkelijk beter in de sport die ze beoefenen.

 

Deze trainingsmethoden zijn zeer belangrijk en bepalen de kwaliteit van een speler, maar toch word er veel te weinig aandacht besteed

aan deze vormen van training! Het grote voordeel is dat deze onderdelen perfect te trainen zijn door speed, power, agility, reaction

en quickness trainingsmethoden en oefeningen toe te passen.

 

Hoewel deze trainingsvormen al vele jaren bestaat word het nog niet veel toegepast, dat komt voornamelijk door het gebrek aan kennis

van de trainers of omdat het niet bekend is hoe deze trainingsvormen te integreren zijn in een training.

 

 

Met een aangeboren talent kan een speler ver komen maar toch bepalen bovenstaande kwaliteiten op een bepaald moment hoe goed een

speler daadwerkelijk is. Daarnaast zijn er veel trainers en coaches die geweldig veel verstand van techniek en tactiek hebben, maar van

sportspecifieke training hebben ze te weinig kennis en dat is helaas vaak terug te zien tijdens wedstrijden en trainingen.

 

Dit is bijvoorbeeld te zien aan de blessures die ontstaan, de vermoeidheid van de spelers op vaak cruciale momenten, fysieke tekort-

komingen, een gebrek aan wendbaarheid, snelheid en kracht.

 

Speedladder training;

 

 

De speedladder word door veel topclubs en toptrainers wereldwijd gebruikt om de snelheid en coördinatie te verbeteren. Het is een perfect

hulpmiddel om het centrale zenuwstelsel op een sportspecifieke manier te trainen. De speedladder zou een vast onderdeel van je training

moeten zijn. Door te trainen met de speedladder wordt je sneller en leer je om sneller te reageren op het veranderen van richting. Dit zal

leiden tot een optimale snelheid en wendbaarheid die je kunt gebruiken in wedstrijden voor betere prestaties.

 

[meer info ...]

 

Speedchute training; snelheid van A naar B.

 

 

De speedchute is een perfecte manier om op een sportspecifieke manier je snelheid, explosiviteit en acceleratievermogen te verbeteren;

Tevens zorgt de speed parachute ook voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen, versnellingen en veranderen van looprichting.

 

Deze manier van trainen zorgt voor een grotere motivatie en het voorkomt dat een training saai word. Daarnaast zorgt de chute voor

een training met een hoge intensiteit waardoor je meer succes zal boeken!  

 

[meer info ...]

 

Agility training staat voor zo snel mogelijk van richting veranderen

 

 

Daar waar speed training vooral gericht is op de lineaire snelheid, het rennen in een rechte lijn, is agility training gericht op het zo snel

mogelijk van richting veranderen. Agility training staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van snelheid die je kunt leveren,

vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij

situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen.

 

Is agility training voor jou belangrijker dan kun je hier meer info vinden.

 

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg

belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen

en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet

veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten!

 

[meer info ...]

 
 
read more  
 
 

 

SPEED TRAINING

 

Speed training is gericht op pure snelheid, zo snel mogelijk van A naar B.

 

Je kunt jezelf trainen om sneller te kunnen accelereren, sprinten en rennen, oftewel het leveren van vermogen.

 

Je moet altijd klaarstaan om zo snel mogelijk te kunnen exploderen en zoveel mogelijk snelheid te gaan genereren.

 

Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle prestatie is dat spelers hun vermogen moeten kunnen omzetten in

snelheid. In combinatie met sportspecifieke training voor snelheid moet je eerst een bepaalde basiskracht opbouwen,

er zijn ook een aantal basis bewegingen/grond motorische bewegingen die een sporter moet kunnen uitvoeren.

 

Dan kun je verder met sportspecifieke training, waaronder krachttraining. De kracht die je dan krijgt moet je ook

kunnen omzetten naar snelheid die nodig is om snel te kunnen sprinten/rennen.

 

 
 
 

 

POWER TRAINING

 

Maximale kracht is de kracht die je nodig hebt om een zo zwaar mogelijk gewicht te verplaatsen, hiermee leer je ook

je zenuwstelsel om meer te kracht te leveren dan je op de dagelijkse trainingen doet. Samen met explosieve kracht-

training is de maximale kracht, ook wel de limiet kracht genoemd, voor sporters heel erg belangrijk om (veel) meer

vermogen te kunnen leveren.

 

Sporters die zware squats in hun training integreren kunnen hoger springen en sneller sprinten! Heb jij een trainer

die niet jouw maximale kracht en explosieve kracht wil verbeteren en vergroten dan word het tijd voor een nieuwe

trainer! Een goed sportspecifiek trainingsschema is heel belangrijk, de juiste oefeningen met de juiste intensiteit

zullen zorgen voor mooie resultaten.

 

Je moet géén gebruik maken van machines zoals de leg press, leg extension of leg curl uit het sportcentrum. Dit zijn

allemaal machines en de beweging die je hierin moet maken is te geďsoleerd voor sportspecifieke training waardoor

er geen transfer zal zijn. Door het gebruik van machines kan de opgebouwde spierkracht niet naar vermogen worden

omgezet en voor betere prestaties heb je meer vermogen nodig.

 

 

 

 

 

AGILITY TRAINING

 

Bij speed training gaat het om pure snelheid, zo snel mogelijk van hier naar door, vaak in een rechte lijn. Agility staat

voor wendbaarheid en hier gaat het om de kwaliteit van bewegen. De snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze

trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties

die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen.

 

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het

niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn

zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je

weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten!

 

De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties

die een speler kan leveren.

 

 

 
 

 

REACTION TRAINING

 

Reactie snelheid is de mogelijkheid snel te reageren op bewegende objecten die met de hand gepakt kan worden die

buiten bereik zijn en dus ook snel voetenwerk nodig is, om zo het lichaam in de juiste positie te brengen. Het object

is meestal een bal en de mogelijkheid om snel te reageren om bij de bal te komen is een cruciale eigenschap voor

veel sporten.

 

Reactie training is onmisbaar bij explosieve sporten zoals bijvoorbeeld voetbal, tennis, squash, hockey, basketbal,

honkbal, rugby, volleybal en atletiek. Bij explosieve sporten beginnen bewegingen vaak uit een reactie. Het is daarom

de onmisbare verbinding tussen tussen agility training en quickness training.

 

 

 

 

 

QUICKNESS TRAINING

 

Quickness training moet je niet verwisselen met trainen voor snelheid.

 

Het is absoluut niet hetzelfde als speed training! Quickness staat voor de snelheid waarmee je kunt reageren,

daarmee is quickness training eigenlijk alleen de eerste fase van speed training.

 

De quickness van een speler is wel een bepalende factor in een succesvolle sportprestatie. In combinatie met

plyometrische training kan je veel progressie boeken.

 

 

 

 
// SPARQ TRAININGSSCHEMA AANVRAGEN; SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA

 

Bij PT Nijmegen kun je terecht voor bovenstaand trainingsschema; opgesteld volgens het s.p.a.r.q. principe.

Dit trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen die zorgen voor betere prestaties en veel minder kans op een blessure.

Je lichaam word sterker en veel explosiever, je snelheid en wendbaarheid worden groter, je reactievermogen gaat omhoog en het uithoudingsvermogen wordt op een sportspecifieke manier vergroot.

  

Het gehele sparq trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

▪  Plyometrische training : Oefeningen voor het vergroten van de kracht en de explosiviteit
 Speed training : Oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid
 Agility training : Oefeningen voor een betere en grotere wendbaarheid
 Reactie training : Oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen
 Quickness training : Oefeningen voor de 1e fase snelheid
 Core strength training : Oefeningen voor de rompspieren

 

De schema's worden opgesteld aan de hand van uw doelstellingen en/of de doelstellingen van het team.

Het schema is zeer duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van foto's, een zeer duidelijke uitleg en eventueel videobeelden.

Alle oefeningen uit het trainingsschema kunnen op het veld of in de zaal worden uitgevoerd, zonder gebruik van hulpmiddelen.

De trainingsschema's worden zowel geleverd per e-mail (.pdf) als per post.

Ondersteuning/advies per e-mail/telefoon is uiteraard mogelijk; geheel gratis. 

 

 

Compleet sportspecifiek programma, inclusief;
Warm up/spier activatie schema*
Core strength trainingsschema gericht op de rompspieren** 
€ 44,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema; sparq training
inclusief core strength trainingsschema** 
€ 34,95
 
 

 

Sportspecifiek trainingsschema; sparq training
inclusief spier activatie schema/warm up schema* 
€ 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema; sparq training
€ 29,95
 

 

Bestelwijze van een sportspecifiek trainingsschema; sparq training

Klik op bovenstaande button om een trainingsschema aan te vragen of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft om een voetbalspecifiek programma te bestellen. Er zijn veel mogelijkheden om voor voetballers een sportspecifiek trainingsschema op te stellen vandaar dat ik zal zo snel mogelijk contact met u zal opnemen om na onderling overleg het programma aan de hand van persoonlijke doelstellingen op te stellen.

 

Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

 

** De rompspieren zijn een belangrijk onderdeel voor een sterker lichaam en daar moet de nodige juiste aandacht aan besteed worden.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp (core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf.

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL