SPORTSPECIFIEKE TRAINING VOOR DE JEUGD  ▪  ROMpspieren, flexibiliteit en mobiliteit  ▪  SNELLER EN STERKER WORDEN

KRACHTTRAINING voor kinderen  ▪  Explosiviteit, kracht, wendbaarheid en het reactievermogen vergroten  ▪  TRainingsmaterialen

 

 

 

 
 
 

EXPLosiviteit, kracht, wendbaarheid en het reactievermogen vergroten;


 

 

 

Speed training; vergroot je snelheid

Power training; meer explosiviteit en kracht

Agility training; betere wendbaarheid

Reaction training; verbeter je reactievermogen

Quickness training; verbeter de eerste fase van snelheid

 

Het is wetenschappelijk bewezen dat SPARQ training zorgt voor betere prestaties; je word sterker, sneller en explosiever!
De afkorting S.P.A.R.Q. staat voor
speed, power, agility, reaction en quickness training.

Dit zijn alle eigenschappen die een speler moet hebben om tot goede prestaties te kunnen komen!

 

S.P.A.R.Q. training is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methoden om aansprekende resultaten te kunnen behalen, daardoor worden spelers daadwerkelijk beter in de sport die ze beoefenen. Deze trainingsmethoden zijn zeer belangrijk en bepalen de kwaliteit van een speler maar toch word er veel te weinig aandacht besteed aan deze vormen van training! Het grote voordeel is dat al deze onderdelen perfect te trainen zijn door speed, power, agility, reaction en quickness trainingsmethoden en oefeningen toe te passen. Hoewel deze trainingsvormen al vele jaren bestaat word het nog niet veel toegepast, dat komt voornamelijk door het gebrek aan kennis van de trainers of omdat het niet bekend is hoe deze trainingsvormen te integreren zijn in een training.
Met een aangeboren talent kan een speler ver komen maar toch bepalen bovenstaande kwaliteiten op een bepaald moment hoe goed een speler daadwerkelijk is. Daarnaast zijn er veel trainers en coaches die geweldig veel verstand van techniek en tactiek hebben, maar van sportspecifieke training hebben ze te weinig kennis en dat is helaas vaak terug te zien tijdens wedstrijden en trainingen. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de blessures die ontstaan, de vermoeidheid van de spelers op vaak cruciale momenten, de fysieke tekortkomingen, een gebrek aan wendbaarheid, snelheid en kracht.

 

 

 

SPEED TRAINING; SNELHEID
Speed training is gericht op pure snelheid, zo snel mogelijk van A naar B.
Je kunt jezelf trainen om sneller te kunnen accelereren, sprinten en rennen, oftewel het leveren van vermogen.
Je moet altijd klaarstaan om zo snel mogelijk te kunnen exploderen en zoveel mogelijk snelheid te gaan genereren.
Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle prestatie is dat spelers hun vermogen moeten kunnen omzetten in snelheid.
In combinatie met sportspecifieke training voor snelheid moet je eerst een bepaalde basiskracht opbouwen, er zijn ook een aantal basis bewegingen/grond motorische bewegingen die een sporter moet kunnen uitvoeren. Dan kun je verder met sportspecifieke training, waaronder krachttraining. De kracht die je dan krijgt moet je ook kunnen omzetten naar snelheid die nodig is om snel te kunnen sprinten/rennen.

 

 

POWER TRAINING; EXPLOSIVITEIT & KRACHT
Plyometrische training behoort tot een van de grootste innovaties van de laatste 25 jaar op het gebied van training; trainers en spelers zagen snel de grote mogelijkheden om met deze oefeningen hun sportprestaties te vergroten. Enkele doelstellingen van plyometrische training kunnen zijn: hoger springen, verder springen, sneller starten, sneller rennen, harder slaan en beter schoppen. Plyometrische training is ook een vorm van functionele training en zorgt ervoor dat je betere prestaties kunt leveren en meer explosieve kracht krijgt. Plyometrische oefeningen verbeteren de snelkracht van je lichaam, de lichaamskracht druk je uit in power. Deze oefeningen geven een toename van de maximale been- en/of armspier extensie-kracht. Voor sporters van explosieve sporten die snelle beenacties nodig hebben en/of hoog moeten kunnen springen is plyometrische training essentieel.

 

 

AGILITY TRAINING; WENDBAARHEID

Agility staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van de snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen. Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten! De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties die een speler kan leveren.

 

 

REACTION TRAINING; REACTIE VERMOGEN

Reactie snelheid is de mogelijkheid snel te reageren op bewegende objecten die met de hand gepakt kan worden die buiten bereik zijn en dus ook snel voetenwerk nodig is, om zo het lichaam in de juiste positie te brengen. Het object is meestal een bal en de mogelijkheid om snel te reageren om bij de bal te komen is een cruciale eigenschap voor veel sporten. Reactie training is onmisbaar bij explosieve sporten zoals bijvoorbeeld voetbal, tennis, squash, hockey, basketbal, honkbal, rugby, volleybal en atletiek. Bij explosieve sporten beginnen bewegingen vaak uit een reactie; het is daarom de onmisbare verbinding tussen tussen agility training en quickness training.

 

 

QUICKNESS TRAINING; 1e FASE SNELHEID

Quickness training moet je niet verwisselen met trainen voor snelheid; het is absoluut niet hetzelfde als speed training!
Quickness staat voor de snelheid waarmee je kunt reageren, daarmee is quickness training eigenlijk alleen de eerste fase van speed training. De quickness van een speler is wel een bepalende factor in een succesvolle sportprestatie.
In combinatie met plyometrische training kan je veel progressie boeken.

 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL