Rompspieren homepage
  Buikspiertraining

  Stop met sit up's! 

 ▪ Schuine buikspieren

 ▪ Beste buikspier oefening

 ▪ Sterke rugspieren

 ▪ Swiss ball training

rugklachten, een veel voorkomende situatie UIT DE PRAKTIJK:


 

 

Een bolle rug met een verkeerde houding is vaak een oorzaak!

 

Een bolle rug veroorzaakt vele rugklachten maar een bolle rug krijg je niet zomaar, dit is vaak het gevolg van een lange tijd van verkeerd bewegen en/of bijvoorbeeld een zittend beroep achter de computer.

 

Je hebt het zelf niet in de gaten want het kan lang goed maar deze rugklachten beginnen veelal met wat stijfheid in de onderrug en dan met name ís ochtends bij het opstaan, er word niet veel aandacht aan gegeven maar daarna worden de klachten veelal steeds erger en zijn deze steeds meer aanwezig, zowel tijdens en na het werk maar ook tijdens en na het sporten blijven deze klachten aanhouden.

 

Dit heeft veel te maken met de zittende werkzaamheden waarbij een bolle rug ontstaat of zware lichamelijke werkzaamheden waarbij ook een bolle rug ontstaat bijvoorbeeld vanwege verkeerd tillen en lopen.

 

Sporten staat uiteraard voor een goede en gezonde vorm van bewegen maar omdat dit ook met een verkeerde techniek gedaan wordt ontstaan hier ook de rugklachten ..... wat volgt is een bezoek aan de huisarts en die resulteert weer in een verwijzing voor de fysiotherapeut.

 

Fysiotherapie ... ??
 

Het klinkt uiteraard logisch, je gaat naar de fysiotherapeut, luistert naar zijn/haar bevindingen en de behandelingen gaan van start met als doelstelling dat de rugklachten moeten verdwijnen.

 

Veel fysiotherapeuten werken in het begin met een massage van de spieren en dit geeft in eerste instantie wel wat vermindering van de pijnklachten, echter het effect is steeds kortdurend en absoluut geen oplossing.

 

Het werkt eerder heilzaam zoals infrarood licht, sauna of een warme douche.
 

Buikspieroefeningen ... ??


Ook buikspier oefeningen worden nog steeds vaak voorgeschreven aan (rug)patiŽnten maar deze zijn zelden nodig en de meeste van deze oefeningen zullen het herstel zelfs remmen.

 

Veel rugklachten verergeren als je in lumbale flexie gaat. De druk op de wervelkolom neemt toe, terwijl deze al geÔrriteerd is. Als je vervolgens heel hard je buikspieren moet aanspannen, neemt de druk nog meer toe.

 

De klassieke sit-up is daar een goed voorbeeld van. Als je echter kijkt naar rugpatiŽnten dan zie je zelden zwakke buikspieren, maar blijken vooral de rugstrekkers over weinig uithoudingsvermogen te beschikken.

 

Zoals gezegd is het voorschrijven van buikspier oefeningen aan rugpatienten dan ook zelden nuttig.

 

Desondanks worden bij rugklachten toch nog door de meeste fysiotherapeuten veel aandacht besteed aan de buikspieren maar na het doen van deze oefeningen worden de rugklachten alleen maar erger! Na de gebruikelijke 10 behandelingen bij de fysiotherapeut zijn de rugklachten eerder meer dan minder geworden.

 

Het vertrouwen in deze fysiotherapeut wordt opgezegd en de zoektocht naar een oplossing voor de klachten gaat verder, meestal naar een andere fysiotherapeut. Op deze manier gaan veel mensen van therapeut naar therapeut en zijn ze jarenlang bezig zonder resultaat.

 

Uiteindelijk weten de meeste therapeuten ook niet meer wat ze kunnen doen om de klachten te verhelpen en dan hoor je vaak dat je er maar mee moet leren leven .....

 

WAT EEN ONZIN! 

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL