PERIODISERING;


 

 

Periodisering = resultaat

 

Een goede persoonlijke periodisering is de beste manier om een optimale prestatie te kunnen leveren of om een doelstelling te behalen!

Door een goede periodisering behaal je niet alleen de door jouw gewenste resultaten maar blijf je ook over een langere periode resultaten behalen. Daarnaast is er geen kans op overtraining en de trainingen zijn gevarieerd, zorgen voor plezier en worden niet saai. Deze saaiheid is samen met het NIET behalen van doelstellingen de grootste reden waarom de meeste mensen stoppen met trainen!


Om doelstellingen te kunnen halen is het heel erg belangrijk om een goed persoonlijk schema te hebben. Veel sporters trainen te lang op dezelfde manier, met hetzelfde schema; zo is er voor het lichaam geen trainingsprikkel meer. Het lichaam raakt gewend aan de training en je boekt dus geen vooruitgang meer. Een trainingsschema moet daarom om de 6-8 weken worden aangepast om de spieren steeds weer een nieuwe prikkeling te geven en vooral niet te laten wennen aan de trainingsarbeid.

Om resultaten te blijven behalen moet je dus voor voldoende afwisseling zorgen in je schema. Het schema moet altijd opgesteld worden aan de persoonlijke doelstellingen van een sporter en het de schema’s moeten elkaar op een logische manier steeds opvolgen en de schema’s moeten altijd progressief ingesteld zijn. Een progressief schema wil zeggen dat de schema's elkaar op een logische manier opvolgen waardoor er continu een vooruitgang zal zijn in je trainingen en niet dat je elke keer zomaar weer een nieuw schema gaat volgen.


Een goede periodisering zal zorgen voor de gewenste resultaten, wanneer je dit niet doet kan je lichaam zich aanpassen aan de belasting en aan het trainingsschema en daardoor zal het huidige schema niet verder zorgen voor nog meer resultaten! Het is ook belangrijk om elke keer technisch moeilijkere oefeningen te nemen zodat de spieren steeds sterker worden en nog beter leren om samen te werken waardoor de spiercoördinatie zal verbeteren.

 

Er bestaat geen beste trainingsschema, er bestaat geen beste oefening en er bestaat geen beste trainer; de sleutel tot succes is het periodiseren van jouw trainingen. Dit zal zorgen voor de gewenste resultaten, je kunt kijken welke manier van trainen het beste beste bij jouw past, je kunt continu aanpassingen verrichten aan de hand van jouw progressie en je komt er achter wat niet goed gaat.

KIJK VOORAL OOK NAAR WAT ER JUIST NIET GOED GAAT!

Kijk vooral ook naar wat er niet goed gaat!

 

Uiteraard besteedt je aandacht aan de oefeningen die je moet doen maar daarnaast wordt er veel te weinig stil gestaan bij zaken die juist niet goed gaan of oefeningen die jij niet goed kunt uitvoeren vanwege een beperking in je lichaam; In eerste instantie moet je een oefening goed aanleren en dit vergt in het begin zeker wat tijd, helemaal als je deze oefening nog nooit hebt gedaan; het is hierbij zeer belangrijk om de goede techniek aan te leren voordat je de oefening met veel gewicht gaat uitvoeren. Wanneer je zonder te weten gaat trainen met een verkeerde techniek dan is de kans op een blessure ongeveer 99%.

 

Daarnaast is het mogelijk dat je ondanks het aanleren van de techniek de oefening simpelweg niet kan uitvoeren vanwege een beperking in je lichaam, bijvoorbeeld te strakke spieren want korte spieren bestaan niet. Er is hierbij sprake van een beperking in je lichaam en die moet ook opgelost worden, je kunt in dit geval niet blijven doorgaan met de oefening want dat zal nergens toe leiden, hooguit tot een blessure.

Toch zie je in de praktijk veelal het tegenovergestelde; de squat wordt toch gewoon gedaan met vele kilo's terwijl de uitvoering niet goed is.

Je bent dus een oefening aan het doen over een langere termijn met bij elke herhaling een slechte en veelal verkeerde techniek, dit kun je vergelijken met het rijden in perfecte auto die vier lekke banden heeft met als gevolg dat je op den duur een blessure krijgt; 100% garantie!

Beperkingen in je lichaam die ervoor zorgen dat je een beweging niet kan uitvoeren moeten eerst verholpen worden; dit kan je doen door middel van spier activatie oefeningen. In de meeste gevallen weet men dus ook niet dat er sprake is van een beperking en er wordt doorgegaan met het trainen op een verkeerde manier; je lichaam gaat zich aanpassen en zodoende krijg jij pas een signaaltje van het lichaam als het te laat is; dit zal zijn in de vorm van een blessure.  

 

Tijdens de trainingen moet je alle oefeningen uitvoeren met een perfecte techniek, dit zorgt voor een sterk lichaam.

Het heeft geen zin om de laatste twee herhalingen met een verkeerde techniek toch te doen, je kunt deze twee herhalingen het beste laten zitten en de energie bewaren voor het volgende setje. Probeer dit ook zelf goed in te schatten, trainen doe je ook met je hersenen, denk na tijdens de trainingen over wat je doet en ga niet zomaar iets doen.

 

Bookmark and Share

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL