[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

BODYWEIGHT EXERCISES UIT DE GYM RULEZ; PULL UP'S, CHIN UP'S & PUSH UP'S


 

 

Do more bodyweight exercises

 

Oefeningen met het eigen lichaamsgewicht zijn onmisbaar

 

Oefeningen met het eigen lichaamsgewicht verdwijnen al heel snel wanneer er toegang tot een sportschool is.

 

Maar het blijven doen van deze oefeningen is ontzettend belangrijk!

 

Belangrijker dan de meeste sporters zullen denken en uiteraard zien push up's er niet zo briljant en indrukwekkend uit als een setje

bankdrukken met 110 kilo en magnesium maar toch moet je beseffen dat push up's (en o.a. pull up's) onmisbaar zijn!

 

Daarbij zijn er vele, vele varianten om het continu moeilijker te blijven maken, maar hierin moet je ook weer niet gaan overdrijven!

 

Houd het simpel en maak het niet te gek!

 

De doelstelling is immers niet om een circus aap artiest of turner te worden en je hoeft ook niet de laatste Thug workout van de

Ghetto boys uit te voeren! Het verspillen van tijd en schouders aan een "muscle up" is ook zeker niet de moeite waard!

 

Do your chin up's and pull up's

 

 

Do your pull up's! Jezelf optrekken klinkt zo eenvoudig maar veel sporters kunnen dit niet meer en helaas worden/zijn deze oefeningen

bij de meeste sporters al vervangen door machines als de lat pull down. Het trainen met machines heeft zeker niet mijn voorkeur en

het is een vaststaand feit dat deze manier van trainen niet voor veel resultaat zal zorgen.

 

Tevens zijn dit geïsoleerde oefeningen waarbij slechts één spier-groep actief is, dit in tegenstelling tot de chin up's/pull up's.

 

Dit zijn compound oefeningen en hierbij zijn meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijkertijd actief.

 

Door oefeningen als de lat pull down en de bicep curls wordt je niet sterker bij de pull up's, er is geen transfer! 

 

Push up's;

 

Altijd en overal!

 

 

Doe meer, veel meer, heel veel meer push up's. Een (kracht)sporter moet zeker 50 push up's kunnen maken en uiteraard heb ik het hier

over push up's met een goede techniek. Deze oefening behoort nog steeds tot een van de beste en meest effectieve oefening ter wereld

maart toch zie je de push up niet veel meer in de sportschool. Als baby’s/peuter/kleuter konden we de push up prima uitvoeren, hoe komt

het dan dat mensen nu als slangen kronkelen om een goede push up te maken? Waarschijnlijk omdat we onze mobiliteit zijn kwijt geraakt.

 

Bedank daarvoor de stoel en het bureau: materialen die de wereld hebben overgenomen, maar dit is niet het grootste nadeel!! Waarom?

Zodra "men" de sportschool binnenloopt gaat de weg linea recta naar het bankdrukken. Uiteraard is dit ook een onmisbare oefening maar

toch klopt er iets niet als je met 80 kilo gaat bankdrukken maar nog geen 10 fatsoenlijke push up's kan maken ...

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Tha real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL