[Waarom kracht & explosiviteit trainen]   [waarom explosiviteit 2.0]   [sterker worden]   [sterker worden door cardio]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  Medicijn bal training

  Throw like a girl

  Sterker worden

  Plyometrische training 

 ▪ You can't jump ...

 ▪ Power barbell complex

 ▪ I need more power

DE MEDICIJN BAL VOOR MEER POWER, KRACHT & EXPLOSIVITEIT


 

 

"If you are serious about getting stronger, you need to incorporate explosive exercises into your routine!"

 

Deze uitspraak is niet van mij maar ik ben het hier voor 100% mee eens! Ongeacht de doelstelling laat ik mijn sporters altijd oefeningen

gericht op explosiviteit doen maar ik moet deze methode wel voorzien van de nodige uitleg. De meeste krachtsporters zijn nog nooit

in aanraking geweest met deze oefeningen en/of deze methode.

 

De medicijn bal ...

 

Bijna iedereen weet wat een medicijn bal is maar tegelijkertijd is het trainen met de medicijn bal praktisch verdwenen.

 

Zelf ben ik een groot voorstander en fan van het trainen met de medicijn bal. Je moet alleen weten wat je er mee kan doen en het is niet

de bedoeling om de medicijn bal te gebruiken om de sit up's zwaarder te maken ... If you do this you should get some smackin'

 

Gooien

 

 

Gooien is net als springen en rennen een belangrijke eigenschap van het menselijk lichaam maar de meeste mensen/sporters beschikken

niet meer over deze eigenschappen. Op de eerste plaats heb je misschien nooit geleerd om correct te gooien en op de tweede plaats

zal deze eigenschap verdwijnen naarmate je dit niet meer als training doet!

 

Om deze eigenschap te trainen is de medicijn bal zeer geschikt omdat je hier daadwerkelijk mee kan gooien en er zijn verschillende

gewichten verkrijgbaar. Door het (weer) aanleren en trainen om snelheid over te dragen van achter naar voren, verklein je het

risico op blessures en verbeteren prestaties. Het lichaam zal hierdoor veel kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen.

 

Door slechte, verkeerde en eenzijdige bewegingsvaardigheden hebben veel sporters de patronen die nodig zijn om deze handelingen op

een gecoördineerde en efficiënte manier (als oefening) uit te voeren nog niet onder de knie. Het leren gooien helpt het vaststellen of

herstellen van deze bewegingsvaardigheden.

 

De medicijn bal a.k.a. the med ball;

 

 

Ik zal nog even duidelijk zijn, voor eens en voor altijd: "Iets gooien is heel goed en wel zo hard mogelijk!"

 

Dit is ook een vorm van kracht/explosiviteit.

 

Het gooien met een medicine ball is een hele effectieve methode en niet te vervangen door iets anders.

 

Er is niks anders in de sportschool te vinden die het gooien met een medicijn bal als oefening kan vervangen. Uniek dus!

 

Wat maakt dit zo goed?

 

Er is geen periode van deceleratie, alleen van acceleratie. Dit is ook de eerste oefening/methode die ik gebruik bij sporters om in het

transversale vlak te trainen. Dit is noodzakelijk voor elke sporter, van de pro voetballer die continue zo snel mogelijk van richting moet

veranderen tot elke andere sporters en weekend warrior.

 

Het gooien met de medicijn bal is daarnaast ook een geweldige vorm van core training waarbij het gehele lichaam actief zal zijn.

 

Hierbij is ook sprake van een grote transfer vanwege het feit dat er een heup rotatie is en rompstabiliteit. 

 
 
read more  
 
 

 

DE GOOD OLD MEDICIJN BAL  

 

De medicijn bal is al meer dan 3000 jaar oud en het trainen met deze 'zware ballen' is nog steeds een zeer

effectieve methode. Zelfs de hedendaagse ultra-moderne high-tech fitness machines kunnen deze methode

niet nabootsen en vervangen.

 

Uniek dus, maar wat maakt dit zo goed? Er is geen periode van deceleratie, alleen van acceleratie. Dit is ook de

eerste oefening/methode die ik gebruik bij sporters om in het transversale vlak te trainen. Dit is noodzakelijk voor

elke sporter, van de pro voetballer die continue zo snel mogelijk van richting moet veranderen tot elke andere

sporter en weekend warrior.

 

Het gooien met de medicijn bal is daarnaast ook een geweldige vorm van core strength training waarbij het lichaam

lichaam actief zal zijn. Hierbij is ook sprake van een grote transfer vanwege het feit dat er een heup rotatie is en

rompstabiliteit.

 

Deze verzwaarde ballen kom je toch eigenlijk best veel tegen in de sportschool alleen weten de werkzame toezicht-

houders niet hoe je deze methode moet toepassen. Daardoor verdwijnt de bal onder een mooie laag stof of een

slechte oefening (sit up) wordt door het toevoegen van deze bal nog slechter gemaakt ...

 

 
 
 
 

MEDICINE BALL TRAINING PART I: THE INTRODUCTION

 

Med ball training is een zeer effectieve manier om meer kracht, explosiviteit en snelheid te ontwikkelen.

 
Oefeningen met de medicijn bal (medicine ball) zijn niet onbekend maar worden over het algemeen niet veel toegepast! Door veel trainers en sporters wordt deze vorm van trainen (helaas) over het hoofd …
 

Medicine ball training is één van de meest effectieve en functionele manieren van trainen voor kracht, snelheid en explosiviteit. Daarnaast is de medicijn bal ook uitermate geschikt bij core strength & stability training om de romp-spieren te versterken. Bestaande grond oefeningen kunnen veel zwaarder/moeilijker gemaakt worden door het gebruik van een medicijn bal.

 
Uiteraard is er een (klein) aantal trainers/sporters die wel met de medicijn bal trainen maar door gebrek aan kennis is er geen tot weinig resultaat.
 

De medicijn bal gebruik je niet voor hypertrofie training maar op een explosieve manier waarbij de fast-twitch spiervezels worden aangesproken. Dit zijn de vezels met de meeste potentie voor omvang en kracht, terwijl je

je mobiliteit verbetert en je je zwakke punten verhelpt.

 

Bovendien versnellen ze je stofwisseling en houden ze je hartslag hoog en als je klaar bent om verder te gaan, dan verhoog je het gewicht niet. In plaats daarvan voeg je snelheid en intensiteit toe aan de oefeningen. Welk ander apparaat kan dat? Inderdaad ... die bestaat niet!

 

 
 
 
 

MEDICINE BALL TRAINING PART II: THROW LIKE A GIRL

 

Gooien is net als springen en rennen een belangrijke eigenschap van het menselijk lichaam maar de meeste mensen en sporters beschikken niet meer over deze eigenschappen.

 

Op de eerste plaats heb je misschien nooit geleerd om correct te gooien en op de tweede plaats zal deze eigenschap verdwijnen naarmate je dit niet meer als training doet!
 
Om deze eigenschap te trainen is de medicijn bal zeer geschikt omdat je hier daadwerkelijk mee kan gooien en er zijn verschillende gewichten verkrijgbaar. Door het (weer) aanleren en trainen om snelheid over te dragen van achter naar voren, verklein je het risico op blessures en verbeteren prestaties. Het lichaam zal hierdoor veel kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen.
 
Door slechte, verkeerde en eenzijdige bewegingsvaardigheden hebben veel sporters de patronen die nodig zijn om deze handelingen op een gecoördineerde en efficiënte manier (als oefening) uit te voeren nog niet onder de knie. Het leren gooien helpt het vaststellen of herstellen van deze bewegingsvaardigheden.
 
Ik zal nog even duidelijk zijn, voor eens en voor altijd: "Iets gooien is heel goed en wel zo hard mogelijk!"
 

 
 
 
 

SELF MYOFASCIAL RELEASE; SQUEEZE YOUR BALL'S!

 

De foam roller kun je gebruiken voor de quadriceps maar de quadriceps kun je ook 'rollen' met een medicijn bal. Logisch dat je nu bij jezelf denkt: "Waarom een medicijn bal en geen foam roller?"

 

Een medicijn bal heeft een kleiner drukpunt waardoor je de spier, in dit geval de quadriceps, een diepere massage kunt geven. De triggerpoint in deze spier bevinden zich meestal dieper in de spier en met de foam roller kun je niet genoeg druk geven om deze te masseren.

 

Daarnaast zal ik een nieuwe techniek bespreken waarbij je tijdens een oefening in twee tennisballen moet knijpen om de spieren te (leren) activeren.

 

 
 
 

 

kracht, explosiviteit & snelheid!

TRAIN LIKE AN ATHLETE (and like a man ...)
 
Waarschuwing: Dit artikel is niet voor bodybuilders, de average joe of de weekend warriors!

 

Sterk zijn en over veel kracht beschikken zijn twee totaal verschillende eigenschappen!
 
Het is wel mogelijk om beide eigenschappen te bezitten!
 
"Sterk zijn" en "veel kracht hebben" is een goed voorbeeld waarvan de meeste mensen denken dat dit hetzelfde is maar dat is niet zo! Deze twee eigenschappen zijn zeker niet hetzelfde.

 

Kracht is slechts één onderdeel van sterk zijn; iemand die sterk is beschikt naast veel kracht ook meerdere kwaliteiten als een groot uithoudingsvermogen, goede coördinatie en een goede balans. American footballers, judoka's en/of boksers zijn bijvoorbeeld sterke atleten en een bodybuilder/powerlifter beschikt over veel kracht.
 

 
 
 

 

MEDICINE BALL WORKSHOP
 
Binnenkort ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL