[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
Home > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                                                        Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

 
 ▪ Trainen naar beweging
 ▪ Trainingsschema's
 ▪ Sterker worden 1.0
 ▪ Sterker worden 2.0
 ▪ Sterker worden 3.0
 ▪ De grote drie
 ▪ How to squat
  How to deadlift

LISTEN TO YOUR TRAINER; FROM SCRAWNY TO BRAWNY!


 

 

Wat je moet weten;

 

De basis van elke sporter en/of atleet moet bestaan uit oefeningen gericht op maximale kracht.

 

Waarom?

 

Een (te) zwak lichaam zorgt alleen maar voor problemen.

 

Door het vergroten van de maximale kracht ontstaat een solide basis en een sterk lichaam.

 

Dit is voor praktisch alle andere vormen van (kracht)training en sport onmisbaar!

 


 

Een (te) zwak lichaam zorgt alleen maar voor problemen!

 

 

Wanneer een sterke basis van waaruit het lichaam kan bewegen ontbreekt en je gaat toch verder met trainen

dan zal dat alleen maar leiden tot problemen en vooral in de vorm van blessures.

 

Één van de beste en meest effectieve manieren om maximale kracht te ontwikkelen is de maximum effort methode

en in tegenstelling tot vele andere methoden is deze superieur!

 

Bij het trainen voor maximale kracht maak je vooral gebruik van compound oefeningen als squat, deadlift, benchpress

en overhead press. Het is daarbij zeker niet zo dat je deze oefeningen met minimaal 200 kilo moet uitvoeren want ook

hier is het weer heel belangrijk dat de benodigde gewichten per individu zal worden berekend.

 

Het leveren van maximale kracht is (altijd) persoonsgebonden en o.a. afhankelijk van de 1 RM.

 

Wat is dat??

 

De 1RM (Repetition Maximum) is het gewicht waarmee je maximaal één correcte herhaling kan uitvoeren.

 

Ten slotte is het belangrijk om te begrijpen dat krachttraining een soort van verzamelnaam is voor vele verschillende

soorten trainingen en methoden. Er is onder andere hypertrofie training, maximale krachttraining, kracht/uithoudings-

vermogen, snelkracht en oefeningen gericht op explosieve kracht. Dit zijn allemaal verschillende vormen van kracht-

training en deze dienen niet op dezelfde manier benaderd te worden.

 

From scrawny to brawny!

 

 

Als je 'mag' squatten en bankdrukken kun je flink aan de slag maar hoe kun je op een gegeven moment eigenlijk bepalen

hoe sterk je bent en/of wanneer je sterk genoeg bent?

 

Simpel!

 

Je moet jouw eigen lichaamsgewicht in ijzer kunnen tillen (squat) en duwen (bankdrukken) ...

 

Volg de strength standards en maak van de game-changer jouw lange termijn doelstelling!

 

Vooral het artikel "Eerst de techniek, daarna de progressie en tenslotte de overload" is aan aanrader.

 

Niet alleen voor de beginner maar ook zeker voor de gevorderde sporter.

 

Dit driedelige artikel zal precies uitleggen waarom ik hierboven ook het woordje 'mag' gebruik m.b.t. de squat en bench press!

 

Have a good time in the gym!

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Eerst de techniek, daarna de progressie en tenslotte de overload; part 1

 

Eerst de techniek, daarna de progressie en tenslotte de overload; part 2

 

Eerst de techniek, daarna de progressie en tenslotte de overload; part 3

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterk worden en spiermassa ontwikkelen

 

De game-changer en de strength standards

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL