[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

BACK TO BASIC


 

 

Wat je moet weten;

 

Want more muscle? Want to excel in sports? It all starts with getting stronger. Not to mention adding plates to a bar is a hell of

a lot more fun than sitting on a pec deck. Focus on getting stronger and leave the silly fads for the newbies.

 

Of je nu een lichaam als een Pro Footballer wilt ontwikkelen, of simpelweg voor het lichaam van een Olympische atleet wilt trainen,

kracht is en blijft de basis van alles, het werkpaard dat de kar van bio-motorische vaardigheden trekt! Het ontwikkelen van kracht

moet absoluut prioriteit nummer één zijn!

 

Maar het lijkt er sterk op dat de moderne krachtsporter steeds houteriger wordt en de vraag is:

 

'Kun je hem dat kwalijk nemen?'

 

Bijna niet want elke sportschool staat helemaal vol met machines en er zijn praktisch geen trainers die aangeven dat je geen langzame

curls voor de spiegel moet doen! Hierdoor blijven krachtsporters de pec deck gebruiken en de push up en pull up's laten ze links liggen!

 

Er is (totaal) geen aandacht voor de energystemen en klachten/blessures komen steeds vaker voor!

 

Squatten in de super Smith machine is een zeer vette oefening maar er is verder absoluut geen sprake van een atletisch lichaam!

 

It's time to evolve and step in to the next level maar eigenlijk moeten we terug naar de basis!

 

Laat de hypes voor wat ze zijn!

 

We moeten de sport die de tand destijds hebben doorstaan weer (her-)ontdekken.

 


 

Je bent van nature een atleet

 

 

Het grondbeginsel van alles dat ik meegeef is dat alles begint met de extreem krachtige zin:

 

"We zijn oerwezens die in een moderne wereld leven."

 

Onze fysieke lichamen zijn al duizenden jaren onveranderd. Ze zijn in feite een exacte uitdrukking van wat onze voorvaders 100.000 jaar

geleden waren. Er wordt aangenomen dat het 100.000 jaar duurt om het genenbestand 0,001 procent te veranderen. Dat betekent dus dat

jij en de oermens voor alle doeleinden hetzelfde zijn. Het enige dat veranderd is, is de manier waarop wij zelf hebben gekozen om te leven.

 

 

Naarmate we ‘vooruitgang’ hebben geboekt in de technologie, zijn we achteruit gegaan in fysieke kracht en gestalte. We werken op een

veel lagere capaciteit dan waartoe we intrinsiek in staat zijn. Vergelijk het eens met mensen die een auto kopen om off-road te rijden en

vervolgens niet verder komen dan het asfalt. Kortom: wanneer je beschikt over het ultieme atletische gereedschap, gebruik het dan ook!

 

Sterker worden is absoluut nodig voor het menselijk lichaam!

 

Maximale kracht is de basis voor alles!

 

 

De basis van elke sporter en/of atleet moet bestaan uit oefeningen gericht op maximale kracht omdat een (te) zwak lichaam alleen maar

voor problemen zal zorgen. Door het vergroten van de maximale kracht ontstaat een solide basis met een sterk lichaam. Dit is voor

praktisch alle andere vormen van (kracht)training onmisbaar!

 

Wanneer een sterke basis van waaruit het lichaam kan bewegen ontbreekt en je gaat toch verder met trainen dan zal dat alleen maar

leiden tot problemen. Vooral in de vorm van (chronische) klachten en blessures. Één van de beste en meest effectieve manieren om

maximale kracht te ontwikkelen is de maximum effort methode en in tegenstelling tot vele andere methoden is deze superieur!

 

Vriendelijk ... ??

 

 

De fitness (kracht- en conditie) industrie is de afgelopen jaren steeds 'vriendelijker' geworden. Veel te vaak worden behendigheids-

oefeningen en stabilisatie bewegingen met allerlei foefjes aan jonge en beginnende sporters verkocht die meer lijken op een gefaalde

nuchterheidstest dan op daadwerkelijke oefeningen. Complete trainingen worden uitgevoerd op machines of bestaan uit geïsoleerde

oefeningen als de lat pull down, pec deck, cable flies, leg extension, curls etc ... it's like bla, bla, bla!

 

Wat is er gebeurd met de oefeningen die spieren opbouwen en kracht ontwikkelen?

 

Of je nu een lichaam als een Pro Footballer wilt ontwikkelen, of simpelweg voor het lichaam van een Olympische atleet wilt trainen; Kracht

is en blijft de basis van alles, het werkpaard dat de kar van bio-motorische vaardigheden trekt! Het ontwikkelen van kracht moet absoluut

prioriteit nummer één zijn!

 

Veel gewichtheffers en/of (kracht)sporters hebben het echter helemaal verkeerd en zetten zich vast op geavanceerde programma’s,

complexe periodieke schema’s en innovatieve variaties op oefeningen, voordat ze een concrete fundering van kracht hebben.

 

Dat is een (grote) fout en over fouten gesproken, 'men' maakt ook nog steeds (teveel) gebruik van machines!

 

Zorg voor veel (maximale) kracht, door met name de compound oefeningen, het is de fundering van alles en deze verdwijnt niet!

 

It’s your best friend en jouw lichaam zal je zeer dankbaar zijn!

 

Het is tijd om de focus weer te verleggen naar de vrije oefeningen en het trainen met losse materialen, waarbij verschillende spiergroepen

tegelijk aan het werk worden gezet. Dit type oefeningen ligt dicht bij ons natuurlijke bewegingspatroon, waardoor de transfer naar het

dagelijkse leven vele malen groter is dan bij oefeningen op apparaten.

 

De pay off is naast een mooier, strakker en fitter fysiek, een lichaam dat beter functioneert in andere sporten en het dagelijks leven.

 

Go old-school | Go back to basic

 

 

Na jaren van experimenteren en het volgen van commerciële trends van part-time-polo-dragende-kantoor-slungels is het tijd om terug te

gaan naar de basis. De tijd van complexe fitnessprogramma's en nieuwe trendy multi-media technische hoogstandjes moeten verleden tijd

zijn! We moeten terug naar de basis en niet naar de sauna die automatisch warm wordt als jij de deur van de health-club open maakt!

 

Stel jezelf de volgende vraag: 'Wat werkt nou echt?'

 

 

Fitnessprogramma's die gebasseerd zijn op 'old-school' en 'hardcore' trainingen met weinig en/of geen middelen. Ga niet op zoek naar een

sportschool maar naar een 'gym' met losse materialen die (soms) meer lijkt op een luxe bunker dan op een health-sauna-relax-club.

 

Old school technieken van lang geleden komen weer samen in een modern jasje.

 

In deze no-nonsense aanpak worden fitness oefeningen gereduceerd tot de essentie:

 

'Simpele functionele oefeningen die de grootste transfer hebben op andere takken van sport en ons dagelijks leven!'

 

Het eigen lichaam is de voornaamste machine om mee te trainen en materialen die wel gebruikt kunnen worden zijn kettlebells, Olympische

stangen en schijven, dumbbells, tractorbanden, power sled en de prowler, battle ropes en medicine ballen. De high intensity training,

circuittraining en het Olympisch gewichtheffen zijn voorbeelden uit de 'oudheid' die weer herontdekt zijn en/of moeten worden!

 

Kun je lid worden bij een sportschool en direct beginnen met bankdrukken? ... Absoluut!

 

 

Kun je ook meteen beginnen met de halter squat gericht op maximale kracht? ... Ja!

 

Kun je daarna ook zware gewichten boven je hoofd uitdrukken? ... Zeker weten!

 

Kun je al direct gaan deadliften? ... Yes sir!

 

Veel oefeningen voor de biceps en triceps op één en dezelfde dag uitvoeren? ... Hell yeah, i love it!

 

De six-pack proberen te veroveren door elke dag 1000 sit up's te doen? ... Off course!

 

Is dit de weg die jij moet volgen?

 

Absoluut niet!

 

No way!

 

Not cool dude!

 

Beheers de basis ... dan de progressie en tenslotte de overload!

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Trainen met losse materialen en waarom geen machines!

 

More bang for your

 

Trainen naar beweging

 

Sterker worden en kracht ontwikkelen

 

Sterker worden en spiermassa opbouwen 1.0

 

Sterker worden 2.0 maximale kracht

 

Sterker worden 3.0 groeihormoon aanmaken

 

Sterker worden 4.0 de posterior chain, de deadlift en sprinten

 

Sterker worden 5.0 Rocky, Lee Boyce, cardio en het belang van overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL