[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

A VERY LITTLE NOTE WITH A BIG MESSAGE;


 

 

Heel veel (kracht)sporters bekijken de trainingen te zwart/wit en vooral op de korte termijn, daardoor is er al snel geen resultaat meer

met als gevolg dat het ook niet meer leuk is om te trainen en het gevoel van tijdverspilling zal gaan overheersen.

 

Naast hard "werken" in de sportschool is vooral "slim trainen" belangrijk en vitaal voor het succes van een sporter. Als het lichaam door

een gebrek aan rust niet in staat is om een goed herstel tussen trainingen en/of wedstrijden te bereiken, zal de effectiviteit van de

sporter na verloop van tijd significant afnemen. Dit zal trapsgewijs steeds verder afnemen waardoor het herstelproces steeds

minder effectief zal zijn. 

 

De gedachte is vaak "hoe meer hoe beter" en dus zie je in de praktijk dat er wel vijf tot zes keer per week getraind wordt met vaak

nauwelijks 6,5 uur slaap per nacht. Daarnaast is de voeding vaak ook niet in orde en is er geen goede basis. Er wordt veel geld

besteedt aan supplementen terwijl de normale voeding niet op orde is.

 

Te veel, te weinig, verkeerde en/of slechte voeding zal niet zorgen voor een goed herstel. Honderdvijftig euro per maand besteden aan

supplementen en kipfilet van Euroshopper eten, it's not the right way to go!! Een training bestaat zeker niet alleen uit krachttraining, er

zijn meerdere onderdelen en juist deze combinatie zorgt voor resultaat!

 

Een training moet bestaan uit de volgende onderdelen;

 

▪  Mobiliteit en flexibiliteit

 

▪  Krachttraining

 

▪  Explosiviteit en snelheid

 

▪  Core strength & stability

 

▪  Strength & conditioning

 

▪  Rust & herstel

 

Aan oefeningen gericht op kracht (krachttraining) is natuurlijk geen gebrek maar een effectieve training moet ook bestaan uit de overige

onderdelen en juist deze combinatie zorgt voor resultaat!

 

Uit hoeveel onderdelen van bovenstaande opsomming bestaat jouw training;

 

Krachttraining, oefeningen gericht op explosiviteit en snelheid, oefeningen voor mobiliteit en flexibiliteit, core strength training voor

de rompspieren, strength & conditioning training en uiteraard rust en herstel zijn de elementen die je moet combineren om resultaat

te behalen. Het combineren van deze elementen in een trainingsschema zorgt voor succes en resultaat maar helaas worden de

meeste elementen niet toegepast.

 

Krachttraining vormt uiteraard de basis maar daarnaast zijn de andere elementen net zo belangrijk maar niet alle onderdelen bestaan uit

het trainen met (maximale) gewichten, dus om een sterk lichaam te krijgen hoef je zeker niet altijd met gewichten te trainen.

 

Toch is dit wel de algemene aanpak van de meeste sporters en daarbij leggen zij de nadruk vooral op oefeningen met veel gewicht en

proberen continu zo zwaar mogelijk te tillen maar dit is niet helemaal de juiste manier.

 

Even snel over de schouders; de y-t-w-l-i's

 

Veel mensen lopen rond met zeurende pijntjes in hun schouder of krijgen pijn tijdens oefeningen als bankdrukken. Bijna altijd is de oorzaak

een disbalans tussen de spieren die de schouders naar voren en naar binnen trekken (vnl. borst en lats) en de spieren die de schouders

naar achteren en naar buiten bewegen (onderste en middelste trapezius, rhomboideus en rotator cuff).

 

Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit we de hele dag voorover gebogen achter de computer zitten en wanneer je dan gaan

trainen trainen we de borst met oefeningen als bankdrukken en push up's. Dit maakt de borstspieren sterker waardoor ze de schouders

nog meer naar voren trekken. Als we geluk hebben zien we een rug oefening als de lat pull down, maar zelfs die is verre van optimaal

omdat je voornamelijk de lats traint (die de schouders wederom weer naar binnen roteren) en niet de spieren die je schouders naar

achteren trekken.

 

De oplossing is de structuur van je training aanpassen: minder drukoefeningen, meer roeioefeningen en vooral meer external rotation. Wat

direct werk voor de stabilisatoren van je schouderbladen en schouders zal je echter ook goed doen. Hier komt de Y-T-W-L-I's in beeld en

wanneer je deze oefening goed uitvoert dan is dit een zware, en voor vele sporters, een moeilijke oefening. Dit heeft meer te maken met

het gebrek aan mobiliteit in de schouders waardoor deze oefening moeilijk is uit te voeren.

 

Video;

 

 

 
 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL