[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10          
 
 
 

PRoject [SPARQ]


 

 

A dynamic training method designed to make you a better player by improving on the five basic elements of athleticism:

 

Speed, power, agility, reaction and quickness.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Speed

 

Athletes know that speed workouts are necessary to get faster, but there's a lot more to these workouts than simply running. You need to teach

your body to put more force into the ground. The key to any successful speed workout is to increase power. The more powerful you are, the faster

you can put force into the ground. Squatting 400 pounds won't cut it. You need to do every exercise explosively.

 

Speed training is gericht op de lineaire snelheid en d.w.z. zo snel mogelijk van A naar B.

 

Je kunt jezelf trainen om sneller te kunnen accelereren, sprinten en rennen, oftewel het leveren van vermogen.

Je moet altijd klaarstaan om zo snel mogelijk te kunnen exploderen en zoveel mogelijk snelheid te gaan genereren.

Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle prestatie is dat spelers hun vermogen moeten kunnen omzetten in
snelheid. In combinatie met sportspecifieke training voor snelheid moet je eerst een bepaalde basiskracht opbouwen,
er zijn ook een aantal basis bewegingen/grond motorische bewegingen die een sporter moet kunnen uitvoeren.

Dan kun je verder met sportspecifieke training, waaronder krachttraining. De kracht die je dan krijgt moet je ook
kunnen omzetten naar snelheid die nodig is om snel te kunnen sprinten/rennen.

 


Niet de beenspieren zijn het belangrijkst element bij het trainen voor meer snelheid maar de bilspieren en de heupspieren!

Deze zijn verreweg het belangrijkst en vormen de motor van het lichaam!

Sterke bilspieren en sterke heupspieren met een grote flexibiliteit en mobiliteit zijn onmisbare factoren om meer snelheid te ontwikkelen.

Als de bilspieren niet sterk genoeg zijn dan is de kans op een blessure zeer groot.

Vooral de hamstrings hebben het dan zwaar te verduren en worden overbelast bij zwakke bilspieren.

Daarnaast is de kans groot op een enkel-, knie- of rugblessure als de bilspieren niet sterk genoeg zijn.

Er is bijna altijd sprake van te zwakke bilspieren bij sporters omdat deze spiergroep vaak over het hoofd wordt gezien.

Het is daarnaast ook niet bekend hoe je de bilspieren op een sportspecifieke manier sterker kan maken.

Door sterke bilspieren kun je veel kracht produceren, wat een toename aan lineaire snelheid betekent. Tijdens lineaire
bewegingen leveren de hamstrings de trekkracht en de bilspieren (samen met de quadriceps) de duwkracht. Het trainen
van deze spiergroepen door bijvoorbeeld single leg bewegingen zal de snelheid van sporters doen toenemen, omdat dit
soort oefeningen een hoog gehalte van overdrachtsspecificiteit naar sprinten bevatten.

 

 

 

 

Power

Maximale kracht is de kracht die je nodig hebt om een zo zwaar mogelijk gewicht te verplaatsen, hiermee leer je ook
je zenuwstelsel om meer te kracht te leveren dan je op de dagelijkse trainingen doet. Samen met explosieve kracht-
training is de maximale kracht, ook wel de limiet kracht genoemd, voor sporters heel erg belangrijk om (veel) meer
vermogen te kunnen leveren.

Sporters die zware squats in hun training integreren kunnen hoger springen en sneller sprinten! Heb jij een trainer
die niet jouw maximale kracht en explosieve kracht wil verbeteren en vergroten dan word het tijd voor een nieuwe
trainer! Een goed sportspecifiek trainingsschema is heel belangrijk, de juiste oefeningen met de juiste intensiteit
zullen zorgen voor mooie resultaten.

Je moet géén gebruik maken van machines zoals de leg press, leg extension of leg curl uit het sportcentrum. Dit zijn
allemaal machines en de beweging die je hierin moet maken is te geïsoleerd voor sportspecifieke training waardoor
er geen transfer zal zijn. Door het gebruik van machines kan de opgebouwde spierkracht niet naar vermogen worden
omgezet en voor betere prestaties heb je meer vermogen nodig.

 

 

Agility

Bij speed training gaat het om pure snelheid, zo snel mogelijk van hier naar door, vaak in een rechte lijn. Agility staat
voor wendbaarheid en hier gaat het om de kwaliteit van bewegen. De snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze
trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties
die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen.

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het
niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn
zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je
weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten!

De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties
die een speler kan leveren.

 

 

Reaction

Reactie snelheid is de mogelijkheid snel te reageren op bewegende objecten die met de hand gepakt kan worden die
buiten bereik zijn en dus ook snel voetenwerk nodig is, om zo het lichaam in de juiste positie te brengen. Het object
is meestal een bal en de mogelijkheid om snel te reageren om bij de bal te komen is een cruciale eigenschap voor
veel sporten.

Reactie training is onmisbaar bij explosieve sporten zoals bijvoorbeeld voetbal, tennis, squash, hockey, basketbal,
honkbal, rugby, volleybal en atletiek. Bij explosieve sporten beginnen bewegingen vaak uit een reactie. Het is daarom
de onmisbare verbinding tussen tussen agility training en quickness training.

 

 

 

Quickness


Quickness training moet je niet verwisselen met trainen voor snelheid.

Het is absoluut niet hetzelfde als speed training! Quickness staat voor de snelheid waarmee je kunt reageren,
daarmee is quickness training eigenlijk alleen de eerste fase van speed training.

De quickness van een speler is wel een bepalende factor in een succesvolle sportprestatie. In combinatie met
plyometrische training kan je veel progressie boeken.

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Are you a gamer?

 

Some simple knowledge

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL