[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

PRoject [MED BALL]


 

 

De medicijn bal is al meer dan 3000 jaar oud en het is niet voor niks dat deze bal tegenwoordig nog steeds bestaat.

 

Het trainen met de medicijn bal is één van de meest effectieve en functionele manieren van trainen voor kracht, snelheid en explosiviteit en het gooien

met een medicijn bal is niet te vervangen door iets anders. Zelfs de hedendaagse ultra-moderne fitness machines kunnen deze methode niet nabootsen

en er is ook niks anders in de gym wat het gooien met een medicne ball als oefening kan vervangen.

 

Uniek dus, maar wat maakt dit zo goed?

 

1) Real world transfers

 

De werkelijke bewegingen die het lichaam maakt, zowel in het dagelijks leven als tijdens het sporten, gaan in alle richtingen.

 

Inderdaad, het lichaam beweegt in alle richtingen! Wij bewegen vooruit, zijwaarts en achterwaarts waarbij ook draaibewegingen voorkomen.

 

Deze bewegingen worden uitgevoerd in het frontale en transversale vlak maar veel trainingsschema’s en oefeningen bestaan voornamelijk

uit oefeningen die gedaan moeten worden in het sagitale vlak. Hierdoor ontstaat een veel te eenzijdige manier van trainen en het is voor

mij geen schokkend nieuws als daardoor schouder- en/of knie-klachten ontstaan.

 

Het integreren van een aantal rotatieoefeningen met de medicijn bal vergroot direct het aantal mogelijkheden om ook in het transversale

vlak en frontale vlak te trainen.

 

2) Better integration of the core

 

Een betere integratie van de rompspieren. Bij het correct uitvoeren van een rotational medicine ball throw moet de kracht voornamelijk uit

het onderlichaam komen. Deze kracht moet vanuit het onderlichaam via sterke rompspieren kunnen worden getransfereerd naar de armen

en vervolgens naar de bal. Door deze oefening/beweging moeten de rompspieren veel werk verrichten en hierdoor worden deze sterker.

 

3) A way to train power outside of the sagital plane

 

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat niet het verliezen van kracht en/of spiermassa maar juist het gebrek aan explosiviteit en

snelheid het grootste probleem is naarmate we ouder worden. De snelheid waarmee we kunnen bewegen en gewicht kunnen verplaatsen

wordt steeds geringer naarmate we ouder worden en dan heb ik het niet over een leeftijd van 65 plus.

 

Ik zie dit effect (helaas) ook bij jongeren van begin twintig. Bij het niet trainen van snelheid zal deze eigenschap van het lichaam steeds

slechter worden -use it or lose it - zowel bij het beoefenen van een sport als het bewegen in dagelijks leven is deze kwaliteit erg belangrijk.

 

4) Reduction of asymetry

 

Bijna iedereen is (zeer) dominant op een éénzijdige manier, je bent rechts of links. Het is logisch dat er een verschil tussen beide kant van

het lichaam is en je kan dit niet gelijk maken maar het is wel belangrijk om dit verschil te beperken en zo klein mogelijk te maken/houden.

 

Heel veel blessures ontstaan door een te groot verschil waardoor er een disbalans in je lichaam zal ontstaan. Door het uitvoeren van een

aantal rotatie oefeningen met de medicine ball kun je dit verschil verkleinen. De medicijn bal is hiervoor uitermate geschikt, vooral om

de asymetrie van de heup en wervelkolom te verhelpen.

 

5) Med ball utilize a high level of trunk activity

 

Alle bewegingen van het lichaam beginnen vanuit de rompspieren en vervolgens moet het lichaam de kracht die vrijkomt kunnen

transfereren naar de armen en benen. Wanneer de rompspieren (te) zwak zijn en over onvoldoende mobiliteit beschikken kan het

lichaam niet de nodige kracht, snelheid en explosiviteit leveren.

 

Oefeningen als de squat en deadlift zijn onmisbaar voor een sporter om sterker te worden maar deze oefeningen vereisen wel een sterke

core unit. Zo zijn veel oefeningen en trainingsvormen met elkaar verbonden en zullen ze elkaar versterken wanneer je op de juiste manier

traint en de juiste oefeningen zal uitvoeren.

 

De squat en de deadlift zijn oefeningen die je uiteindelijk moet beheersen en blijven uitvoeren maar zeker in het begin kan het zijn dat je

niet direct met deze oefeningen kan beginnen vanwege een gebrek aan mobiliteit. Daardoor moet je met andere varianten beginnen en

voordat je een deadlift kan uitvoeren moet je beschikken over de hip hinge.

 

Uiteraard zijn er meerdere goede manieren om de core te trainen maar met de medicijn bal kun je de rompspieren ook op een explosieve

manier trainen. Het leveren van snelheid en explosiviteit zijn belangrijke eigenschappen voor een sporter.

 

Ze bepalen zelfs mede het resultaat!

 

6) Explosive power development

 

Bij de meeste sporten is niks belangrijker dan de rate of force development en dit staat voor het zoveel mogelijk kunnen leveren van

kracht, explosiviteit en snelheid in zo weinig mogelijk tijd. Alleen sterk zijn is daarom niet genoeg, het zo snel mogelijk kunnen reageren

en daarbij ook het leveren van kracht, snelheid en explosiviteit zullen de prestaties voor een groot deel bepalen.

 

 

 

Er is geen periode van deceleratie, alleen van acceleratie. Dit is ook de eerste oefening/methode die ik gebruik bij sporters om in het transversale vlak

te trainen. Dit is noodzakelijk voor elke sporter, van de pro voetballer die continue zo snel mogelijk van richting moet veranderen tot elke andere sporter

en weekend warrior.

 

Het gooien met de medicijn bal is daarnaast ook een geweldige vorm van core strength training waarbij het lichaam lichaam actief zal zijn.

 

Hierbij is ook sprake van een grote transfer vanwege het feit dat er een heup rotatie is en rompstabiliteit.

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL