[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

KRACHTTRAINING VOOR JONGE SPORTERS BELANGRIJKE TRAININGSVORM;


 

 

Wat je moet weten;

 

Krachttraining is ook voor kinderen een belangrijk onderdeel van het trainingsschema. Uit een literatuurstudie blijkt dat het belangrijk is

dat jonge kinderen op een lage intensiteit vooral de techniek aangeleerd krijgen terwijl oudere kinderen al krachtoefeningen uit kunnen

voeren die vergelijkbaar zijn met die voor volwassenen. Goede begeleiding is daarbij wel essentieel.

 


 

Krachttraining bij jeugd

 

 

Krachttraining invoeren in trainingsprogramma’s bij jeugdige sporters blijft voer voor discussie voor veel trainers. Zo bestaat het idee

dat krachttraining bij kinderen de groei zou kunnen remmen of dat het tot blessures zou leiden. Ik heb hier al vaker bij dit onderwerp

stilgestaan zoals hier en hier te lezen is.

 

Faigenbaum en collega's hebben aan de hand van een literatuuronderzoek een aantal adviezen uiteengezet.

 

Trainingsdoel en trainingseffect

 

Kinderen kunnen al op jonge leeftijd (5-9 jaar) beginnen met het aanleren van de techniek die nodig is voor het uitvoeren van

krachtsoefeningen. Het is hierbij belangrijk dat de belasting laag is. Een goede techniek tijdens het uitvoeren is namelijk essentieel

om blessures te voorkomen. Op het moment dat de techniek goed is aangeleerd, kan een kind prima aan krachttraining doen, mits

onder goede begeleiding.

 

Krachttrainingsrespons

 

Er blijkt een verschil in respons op krachttraining te zijn tussen kinderen en adolescenten. Zo laten kinderen na krachttraining een

grotere toename zien van sportgerelateerde prestaties zoals springen, sprinten en werpen dan adolescenten. Adolescenten laten in

verhouding een grotere toename van de maximale kracht zien na deze trainingsvorm. Plyometrische oefenvormen hebben bij kinderen

het grootste effect op bijvoorbeeld sprintsnelheid.

 

Krachttraining kan volgens de onderzoekers de belastbaarheid van kinderen verhogen en de kans op blessures verkleinen.

 

Groei

 

Hoewel ouders en trainers vaak bang zijn dat krachttraining slecht voor de groei en botten is blijkt het tegendeel waar. Krachttraining

kan er namelijk aan bijdragen dat de botten van kinderen en adolescenten juist sterker worden. De botdichtheid neemt namelijk toe door

krachttraining. Tijdens de groeispurt is de belastbaarheid van een sporter echter lager en zal ook de intensiteit van de krachttraining niet

te hoog moeten zijn.

 

Krachttrainingsadvies

 

Het doel van krachttraining bij jonge kinderen is het aanleren van technieken. Het advies dat de onderzoekers geven is om 2 keer per

week oefeningen op een lage intensiteit te laten uitvoeren (≤60% van 1RM). Om de maximale kracht te verbeteren is het advies voor

jonge tieners om 2-3 keer per week krachttraining te doen waarbij zij 2-4 sets van 6-12 herhalingen op ≤80% van 1RM uitvoeren.

 

Voor adolescenten geldt 2-4 weken meerdere sets van ≤6 herhalingen op ≥85% van 1RM. Net zoals bij krachttraining voor volwassenen

geldt dat de jonge sporters de krachtoefeningen technisch goed moeten uitvoeren om blessures te voorkomen. Een goede begeleiding

is dan ook essentieel.

 

Conclusie

 

Jonge kinderen kunnen zonder problemen krachttraining uitvoeren. Het is belangrijk dat zij daarbij een goede begeleiding krijgen en dat de

nadruk bij jonge kinderen vooral ligt op het aanleren van oefeningen waarbij de weerstand niet te hoog is. Op latere leeftijd kunnen kinderen

krachtoefeningen uitvoeren die vergelijkbaar zijn met die van volwassen.

 


 

Bronnen

 

[1] Van der Sluis A, Elferink-Gemser MT, Coelho-e-Silva MJ, Nijboer JA, Brink MS, Visscher C (2013) Sport injuries aligned to peak height velocity in talented pubertal soccer players. Int. J. Sports Med., In Press DOI 10.1055/s-0033-1349874

 

Faigenbaum AD, Lloyd RS, MacDonald J, Myer GD (2015) Citius, Altius, Fortius: beneficial effects of resistance training for young athletes.

Br. J. Sports Med., In Press DOI: 10.1136/bjsports-2015-094621

 

Lloyd RS, Faigenbaum AD, Stone MH et al (2013) Position statement on youth resistance training: the 2014 international consensus. Br. J. Sports Med., In Press DOI: 10.1136/bjsports-2013-092952

 

Prof.dr. H.C.G. Kemper, hoogleraar gezondheidkunde, EMGO-instituut, Vrije Universiteit, Amsterdam

 

 

Foto: Professor Avery Faigenbaum

 

Academic Degrees :

 

- Ed.D. 1993 Boston University (Physical Education)

- M.S. 1986 Boston University , Applied Anatomy and Physiology

- B.S. 1983 Boston University , Cardio-pulmonary Sciences

 

 "Youth resistance training by Dr Feigenbaum"

 "Youth resistance training by Dr Feigenbaum, updated version"

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL