Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  Kinetic chain 2.0
  Planes of motion
  Part I
  Part II

  Part III 

 ▪ Vertical push; schouders

 ▪ Knee- en hip dominant

DE KINETISCHE KETEN (KINETIC CHAIN)


 

 

De kinetische keten (bewegingsketen) in het kort;

 

Voet = stabiliteit

 

Enkel = mobiliteit

 

Knie = stabiliteit

 

Heup = mobiliteit

 

Lumbale wervels = stabiliteit

 

Thoracale wervels = mobiliteit

 

Schouderblad = stabiliteit

 

Schoudergewricht = mobiliteit

 

Elleboog = stabiliteit

 


 

Inleiding

 

 

Om goed te kunnen bewegen moet je weten of alle gewrichten optimaal functioneren en over een goede range of motion beschikken.

 

Vooral de enkels, knieën, heup, wervelkolom en de schouders zijn zeer belangrijk.

 

Wanneer bij één of meerdere van deze gewrichten sprake is van een beperking dan moet deze verholpen worden.

 

Daarnaast moet de trainer bij het opstellen van het trainingsschema en het bepalen van de oefeningen rekening houden met de

beperkingen. Zeker ook om de klachten niet erger te maken!

 

Wat is de range of motion?

 

Range of motion (ROM) is de bewegingshoeveelheid die mogelijk is ter hoogte van een gewricht. Deze is individueel verschillend

en wordt beïnvloed door factoren zoals leeftijd, geslacht, het al dan niet actief of passief bewegen, maar door te éénzijdige

en/of verkeerde training zal de range of motion steeds beperkter worden.

 

Naast het verkeerd trainen en/of bewegen zijn de oefeningen op machines hier grotendeels schuldig aan. Door het vergroten en

verbeteren van de range of motion (flexibiliteit) kun je beter presteren en het lichaam wordt sterker en tevens word de kans

op een blessure veel kleiner.

 

Je hebt niet de flexibiliteit van een turner nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen maar je moet wel de

gewrichten in een normale bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle

en efficiency van het lichaam.

 

Wanneer de gewrichten van je lichaam beschikken over een goede en grote range of motion dan worden je prestaties beter.

 

De meeste mensen/sporters hebben een te beperkte range of motion waardoor veel klachten/blessures ontstaan.

 

De meest voorkomende is de bolle houding met naar voren gedraaide schouders waardoor rugklachten ontstaan!

 

Meer over de range of motion: "Waarom zo belangrijk?"

 

Sporters voeren ontelbare uren mechanische, repetitieve bewegingen uit in vaste en beperkte bewegingshoeveelheid.

 

Na verloop van tijd leiden deze herhalingen tot een structurele en functionele onevenwichtigheid in de kinetische keten (ons lichaam).

 

Range of motion voor gewrichten en spieren komen voor als een continuüm. Als we voornamelijk slechts een deel van dat continuüm

trainen, zullen die spieren en gewrichten kwetsbaarder zijn voor blessures aan de rand van dit bereik.

 

Dit komt omdat de kracht die gegenereerd wordt geconcentreerd wordt op de weefsels en de vezels die in dat beperkte bereik functioneren.

 

Goede voorbeelden hiervan zijn fietsen en rennen. Bij beide voorbeelden gaat het om een vaste (niet dynamische) en beperkte bewegings-

hoeveelheid gekenmerkt door de vaak duizenden herhalingen.

 

Na verloop van tijd worden dezelfde vezels en motor units keer op keer gebruikt, terwijl anderen worden verwaarloosd en bijna altijd leiden

tot een blessure. Door middel van kracht- en stabilisatietraining kan deze blessure voorkomen worden.

 

Om sterk en gezond te blijven, moeten we kracht ontwikkelen in de totale (beschikbare) range of motion voor weefsels en gewrichten.

 

Een sterk lichaam is een lichaam dat goede relatieve ranges of motion heeft voor de spieren, zachte weefsels, en de gewrichten.

 

Dus dit is belangrijk!

 

Voor elke sporter is het goed functioneren van de gewrichten van groot belang, zeker met het oog op het voorkomen van blessures!

 

Er wordt misschien weinig aandacht aan besteed maar dat heeft zeker weer te maken met onwetendheid van de sporter.

 

Een trainer speelt hierin een belangrijke rol om sporters hierin te helpen door middel van goede voorlichting/uitleg en het geven van de

juiste oefeningen. Uiteraard wordt er veel aandacht besteed aan de spieren maar hierbij worden de gewrichten veelal vergeten en waar

ontstaan de meeste blessures? Precies, in de schoudergewrichten en kniegewrichten!

 

De kinetische keten in actie;

 

 

Hierboven zie je een goed voorbeeld van de kinetische keten in actie waarbij je goed kan zien dat het lichaam en alle spieren en gewrichten

als een team samenwerken. De hersenen sturen signalen naar de spieren als je wilt dat ze samentrekken (contraheren voor de trainers die

graag moeilijke woorden gebruiken) maar de hersenen zullen niet toestaan dat de spieren onafhankelijk van elkaar zullen werken.

 

Ze zijn een team en door ze ook op die manier te trainen krijg je betere resultaten.

 

Bij het uitvoeren van een sport is dit principe gelijk.

 

Train daarom naar beweging en niet per spiergroep en maak gebruik van losse materialen! 

 

Waarom flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit?

 

Een goede flexibiliteit/mobiliteit, sterke rompspieren en een sterk centrale zenuwstelsel bepalen grotendeels de prestaties van een sporter.

 

Het trainen van het centrale zenuwstelsel maakt structuren zoals botten en spieren sterker. Maar wat training vooral doet is het steeds

beter maken van het programma dat gewrichten en spieren aanstuurt teneinde de prestatie te leveren die de sporter voor ogen staat.

 

Dit laatste is waar het om draait. De aansturing bepaalt de kwaliteit van het programma en zo de prestatie.

 

Om tot een topprestatie te komen moeten we het centrale zenuwstelsel voorzien van de juiste informatie.

 

Zo worden wij niet geboren met een programma om te lopen, maar wel met het vermogen om dat te leren.

 

Een kind leert lopen (vaardigheid) door te beginnen met anderen in zijn omgeving te imiteren.

 

We leren door vallen, dat wil zeggen het maken van fouten wat leidt tot informatie voor het centrale zenuwstelsel, en opstaan.

 

Dit laatste is niets anders dan het verbeterde programma opnieuw uitproberen.

 

De ketens & de gewrichten

 

 

Alles in het lichaam is met elkaar verbonden en dit noemen we ook wel de kinetische keten.

 

Zodra de voet van een sporter de grond raakt wordt de gehele keten in werking gezet.

 

Jouw lichaam is een opeenstapeling van gewrichten (your body is just a joint stack)

 

Maar wat betekent dit precies??

 

Het lichaam is eigenlijk een opeenstapeling van gewrichten en deze staan allemaal met elkaar in verbinding door onder andere de botten en

spieren. Het lichaam functioneert naar de beweging gemaakt door één of meerdere gewrichten en niet zoals de meeste mensen denken per

spiergroep. Het lichaam functioneert als één geheel en om dit aan te geven met een voorbeeld kan ik het volgende zeggen:

 

Het is zelfs mogelijk dat de oorzaak van schouderklachten zich bij de enkel bevindt!

 

De uitleg

 

 

De gewrichten in ons lichaam moeten zorgen voor zowel stabiliteit als mobiliteit, zeker tijdens het beoefend van een sport, maar er is

sprake van een bepaalde volgorde en hier begint het interessant te worden. De gewrichten leveren niet allemaal stabiliteit en mobiliteit

maar dit gaat juist om en om!

 

Te beginnen bij de enkels die mobiliteit moeten leveren. Er is wel één uitzondering en dat zijn de schouders. Deze moeten als enige

gewricht zowel stabiliteit als mobiliteit kunnen leveren. In het belang van dit artikel laat ik verder de schouders en schouderbladen

achterwege maar daarover kun je hier meer lezen.

 

Enkel = mobiliteit

 

Eigenlijk moeten we beginnen bij de voeten als basis van het lichaam. Het zijn ook de voeten die het contact met de grond maken en

voor stabiliteit moeten zorgen maar de voeten zijn geen gewrichten en als we verder gaan in de kinetische keten komen we bij de enkels.

 

De enkelgewrichten moeten over veel mobiliteit beschikken omdat je deze nodig hebt bij het rennen, springen en lopen. Als de enkel niet

kan beschikken over een goede mobiliteit dan zal dit een negatieve invloed hebben op alles wat je doet en/of gaat doen.

 

Maar liefst zo'n 70% van de mensen hebben last van zwakke enkels, meestal zonder dat ze hier weet van hebben. Bij elke beweging gaat

de enkel naar binnen en dan krijg je bij alle andere gewrichten een scheefstand.

 

Knie = stabiliteit

 

Uiteraard zorgt de knie voor mobiliteit maar het is veel belangrijker dat de knie stabiliteit levert en stabiel (sterk) is. Vanuit de genetisch

oogpunt is dat ook de bedoeling,  en daarom zijn er rondom de knie diverse banden en pezen om deze stabiliteit te kunnen leveren.

 

Heup = mobiliteit

 

Een goede heupmobiliteit komt zelden voor en dit terwijl de grootste spiergroepen allemaal samenkomen rondom het heupgewricht.

 

De heup is het middelpunt van het lichaam en hier begint elke beweging van zowel armen als benen. Wanneer de grootste spieren van het

lichaam niet kunnen beschikken over voldoende range of motion (bewegingsvrijheid) dan kan dit niet lang goed gaan. Vooral de bilspieren

en heupspieren spelen hierbij een belangrijke rol en het gevolg is vaak een hamstringsblessure of rugklachten.

 

Onderrug = stabiliteit

 

De onderrug (lumbale deel) kan slechts een rotatie maken van zo'n 2-3 graden, dat is in principe te verwaarlozen en hierbij kunnen we

stellen dat de onderrug niet gemaakt is om te draaien. Rotatie moet altijd plaats vinden vanuit de heup, maar dit wordt niet veel gedaan.

 

Vooral de sporters die de (schuine) buikspieren willen trainen maken vele rotaties vanuit de rug, terwijl de onderrug juist voor stabiliteit

moet zorgen.   

 

De meeste rugklachten (onderrugklachten) worden veroorzaakt door te strakke heupspieren (zie heupmobiliteit) waardoor het bekken

naar voren gaat kantelen. Dit heet ook wel het lower crossed syndrome en hierdoor onstaat veel druk op de onderrug en heupspieren

met als gevolg de bekende rugklachten.

 

Om deze klachten te verhelpen is het onder andere van groot belang om meer aan functionele krachttraining te doen in plaats van

zoveel mogelijk kilo's te bankdrukken! 

 

Bovenrug = mobiliteit

 

For the love of god, give us more mobility here! Hier is echt meer mobiliteit nodig. Het gebrek aan mobiliteit bij de bovenkant van de rug

draagt in zeer grote mate bij aan schouderklachten. Strakke/gespannen spieren in het bovenste gedeelte van de rug (thoracale rug) gaan

vaak in combinatie met te strakke borstspieren en rugspieren (latissimus) waardoor wederom veel schouderklachten ontstaan.

 

Dit principe heet ook wel het upper crossed syndrome. Het bovenste gedeelte van de rug kan meer draaien dan de onderrug maar het is

wederom niet veel. Het is dan ook niet aan te raden om oefeningen te doen waar de bovenkant van de rug een draai maakt terwijl de

onderrug en heup niet bewegen.   

 

Schouders = mobiliteit & stabiliteit

 

De schoudergewrichten en schouderbladen zijn een uitzondering en moeten zowel mobiliteit als stabiliteit leveren.

 

Het verschil tussen flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit;

 

De flexibiliteit van het lichaam wordt bepaald door de spieren, voornamelijk de spierlengte;

 

De mobiliteit wordt bepaald door de gewrichten;

 

Stabiliteit is het weerstaan van kracht tijdens het uitvoeren van een beweging;

 

Een recht lichaam volgens de kinetische keten;

 

 

Een ideale lichaamshouding is die lichaamshouding waarin de wervelkolom een bepaald evenwicht handhaaft tussen spier en skelet.

 

Er is een juiste balans tussen verschillende structuren en van hieruit kan het lichaam het meest efficiënt (zonder extra druk, wrijving of

energieverlies) presteren. Bij een juiste lichaamshouding bevinden zich de volgende lichaamsdelen (vanuit zij aanzicht bekeken) recht

boven elkaar: enkel, knie, heup, schouder en oor.

 

Vanuit een ideale uitlijning bewegen geeft de minste druk, wrijving en energieverlies.

 

In zij aanzicht zie je dat enkel, knie, heup, schouder en oor zich op één rechte lijn bevinden.

 

Maar waarom is een goede lichaamshouding zo belangrijk als ik sterker wil worden en/of wil afvallen?

 

Je hebt als sporter zeker niet de flexibiliteit van een turnster nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen maar je moet

wel de gewrichten in een normale bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle en

efficiency van het lichaam.

 

Wanneer de gewrichten van het lichaam beschikken over een goede range of motion dan worden de prestaties beter en de kans op een

blessure wordt heel erg klein!

 

Het lichaam is gemaakt om te bewegen en bestaat daarbij uit een aantal grondmotorische basis bewegingen en bovenstaande oefeningen

zijn daar een goed voorbeeld van. Tevens behoren deze oefeningen als beweging ook tot deze basis bewegingen.

 

Als je deze bewegingen (zonder gewicht) niet met een goede techniek kunt uitvoeren dan kun je deze natuurlijk met gewichten ook nooit

met een goede techniek uitvoeren! Vanwege het extra gewicht ontstaan er op de lange termijn zeker klachten en blessures, de meest

bekende voorbeelden zijn rugklachten met een hernia in het ergste geval en daarnaast de vele chronische rug- knie- en schouderklachten.

 

Die zorgen voor veel irritatie en een beperking bij dagelijkse bezigheden, werkzaamheden of de sport die beoefend wordt.

 

[lees meer ...]

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL