SPORTSPECIFIEKE TRAINING VOOR DE JEUGD  ▪  ROMpspieren, flexibiliteit en mobiliteit  ▪  SNELLER EN STERKER WORDEN

KRACHTTRAINING voor kinderen  ▪  Explosiviteit, kracht, wendbaarheid en het reactievermogen vergroten  ▪  TRainingsmaterialen

 

 

 

 
 
 

GROEIPIJN BIJ kinderen;


 

 

Pijn aan gewrichten en spieren bij kinderen in de groei wordt nogal eens afgedaan als groeipijn. Toch moet sommige klachten bij kinderen serieus genomen worden. Pijntjes na het sporten mogen er gerust zijn, maar de volgende dag moeten deze toch grotendeels zijn verdwenen. Klachten van ochtendpijn en stijfheid moeten serieus worden genomen bij een kind als deze klachten meerdere dagen blijven bestaan na een sportactiviteit. Het blessurepatroon bij een groeiend kind is anders dan bij een volwassene. Dit heeft te maken met de minder grote krachten die tijdens activiteiten op de spieren en gewrichten werken. Tevens speelt een rol dat de uiteinden van botten nog groeien. Deze groei vindt vooral plaats in zogenaamde groeikernen. Deze groeikernen zitten meestal in de buurt waar ook pezen vast zitten. Bij groeiende kinderen is dit de zwakke plaats waar herhaaldelijk serieuze blessures optreden. Het zijn juist deze blessures die nogal eens als onbelangrijke groeipijnen worden bestempeld.

De belangrijkste en de bekendste is de irritatie van de groeikern onder de knieschijf, ook wel de ziekte van Osgood-Schlatter genoemd. Een kind klaagt dan met name over pijn aan de knie bij het springen, hardlopen of trap op lopen. De aandoening is makkelijk te herkennen aan een flinke pijnlijke bult op het bot onder de knie. Als u de blessure gehad heeft als kind, ziet u nog steeds een wat verheven aanhechting van de kniepees, een centimeter of 5 onder de knieschijf. Vroeger was absolute rust de behandeling, nu kiezen we voor gedoseerde inspanning met weinig piekbelasting. Indien deze blessure niet herkend wordt kan dit een sporter zelfs tot op oudere leeftijd blessureleed bezorgen. Soms blijven er namelijk losse botstukjes bij de peesaanhechting aanwezig die een ontsteking met pijn in stand houden. Om de blessure dan nog te genezen is vaak de enige remedie deze operatief te verwijderen. Ook aan het hielbeen kan een dergelijke blessure voorkomen. Kinderen klagen dan over pijn in de hak bij het neerkomen en uiteindelijk ook in rust na het belasten. Soms moet dan gekozen worden voor een lange periode zonder piekbelasting waarbij fietsen een goede vervangende sport kan zijn.

Beide blessures komen meestal voor bij veel sportende kinderen. Het sporten kan bij jongeren soms overdreven worden. Ik word nogal eens geconfronteerd met blessures die opgetreden zijn doordat een kind in de groei te zwaar getraind heeft. Soms in de vorm van veel spelsport, maar ook door het lopen van veel te lange afstanden, soms zelfs een marathon. Knap natuurlijk dat laatste, maar ik vraag me af of dit nog gezond is en mijn hele gevoel als sportarts zegt me dat dit niet de bedoeling is. Als ik de Amerikaanse leerboeken open sla adviseren de deskundigen voor 15-16 jarige hooguit een halve marathon en voor kinderen van 9-11 jaar hooguit 5 kilometer. De kans op vervroegde slijtage van met name de heup of de knie is niet gering, hoe verstandig de training ook wordt opgebouwd. De drijvende kracht achter kinderen die excessief aan sport doen zijn nogal eens overenthousiaste ouders, die kost wat het kost prestaties van hun kind vragen. In de Amerikaanse literatuur wordt wel eens treffend gezegd dat deze kinderen lijden aan het zogenaamde "ugly parent" syndroom.

 

Bookmark and Share

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL