Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  Core strength 1.0
  Core strength 2.0

  Lower cross syndrome

 ▪ Functionele training

 ▪ More on core part 1

 ▪ More on core part 2

 ▪ More on core part 3

FUNCTIONELE TRAINING;


 

 

Is dit functionele training?

 

"Nee!"

 

Functionele training wordt steeds populairder maar het lijkt wel of iedereen een eigen interpretatie heeft van wat functionele training is of zou

moeten zijn. De ene trainer gaat sportspecifieke bewegingen nabootsen met gewichten en de andere trainer gebruikt weer een onstabiele

ondergrond (bosu ball) om alles van core training tot biceps curls te doen.

 

Is dat functionele training?

 

"Nee!"

 

Zoals gezegd heeft iedereen een eigen mening hierover en het maakt verder niet uit hoe je functionele training gaat interpreteren maar de

meeste trainers gaan naar mijn mening wel te ver ...

 

Iedereen houdt van variëteit in de trainingen en we vinden het allemaal leuk om nieuwe oefeningen en variaties te doen. Daarnaast is het

gebruik van nieuwe materialen (TRX, slideboards, stabiliteit ballen, touwen, enz.) ook altijd leuk. Uiteraard is hier niks mis mee want als je al

langere tijd traint dan worden de trainingen saai als je steeds hetzelfde zou moeten doen en je boekt geen resultaat meer.

 


 

Don't do stupid!

 

 

Helaas zie je dat deze variëteit de trainingen gaat domineren en dit gaat ook veelal ten koste van de uitvoering. Naar mijn mening is het

belangrijk en cruciaal om altijd de oefeningen met een goede techniek uit te voeren.

 

Als je een oefening uitvoert met een verkeerde/slechte techniek dan kan het in ieder geval nooit functioneel zijn. Wat de definitie van

'functionele training' ook mag zijn, deze vorm van trainen moet in ieder geval gebaseerd zijn op de juiste bewegingspatronen.

 

Welke oefeningen je ook doet en welke materialen je ook gebruikt er is slechts een optimale manier waarop het lichaam kan bewegen. Het

maakt niet uit of je de push-up’s op de grond doet, op een swiss ball of in de TRX want de beweging en de stabiliteit die je lichaam moet

kunnen bieden zijn voor alle drie de opties hetzelfde.

 

Wat is functionele training dan wel?

 

 

 

#1 Beter functioneren in het dagelijks leven

 

#2 Prestatieverbetering in de sport

 

#3 Blessurepreventie

 

Functionele (kracht)training betekent zo trainen dat de verworven krachteigenschappen leiden het beter functioneren in dagelijks leven en tot

prestatieverbetering in de sport. We willen fitter worden, sneller kunnen rennen, hoger kunnen springen.

 

Kortom onze sportprestaties verbeteren. In functionele (kracht)training wordt gedacht in termen van bewegen in plaats van spieren en in

termen van synchronisatie in plaats van isolatie. In de context van functioneel trainen is er steeds meer aandacht voor het trainen met vrije

gewichten. Het sleutelwoord bij functionele (kracht)training is “transfer”.

 

De term functionele krachttraining is geen eenduidige term. Met name het woord functioneel is voor meerdere uitleggen vatbaar. Functionele

training duidt op training die functioneel is in relatie tot hetgeen waarvoor je traint. Er moet sprake zijn van een maximale transfer van de

getrainde eigenschappen naar datgene waarvoor je traint.

 

Functionele training voor een wedstrijdzwemmer bijvoorbeeld moet er op gericht zijn de zwemmer beter en harder te laten zwemmen. Iemand

die middels fysieke training rugklachten wil bestrijden moet het effect van de training kunnen merken door een vermindering van de klachten.

 

Dan is de training functioneel. Transfer is het sleutelbegrip bij de term functioneel en de invulling hiervan is dus in sterke mate afhankelijk van

hetgeen waarvoor iemand traint.

 

Functionele krachttraining

 

 

Ook de term krachttraining heeft niet voor iedereen dezelfde betekenis. Veel mensen associëren krachttraining met bodybuilding of gewicht-

heffen. Of ze denken dat krachttraining alleen voor topsporters interessant is. De term fitness worden meestal gebruikt om vormen van

krachttraining voor mensen met recreatieve doelstellingen aan te duiden. De term krachttraining duidt op trainen tegen een weerstand.

 

Dat kan je eigen lichaam zijn, een partner, elastiekbanden, gewichten of machines. Krachttraining wordt inderdaad door krachtsporters en

topsporters in andere disciplines gebruikt, maar is waardevol voor alle mensen. Krachttraining helpt spierkracht te vergroten, versterkt botten

en pezen, helpt de bloeddruk te verlagen en verhoogt het zelfbewustzijn van mensen. Functionele krachttraining is krachttraining die erop

gericht is die krachteigenschappen te trainen die mensen in hun sport of in het dagelijks leven nodig hebben. Daarmee is de doelgroep voor

functionele krachttraining enorm groot.

 

De meeste mensen worden lid van een fitnessclub om letterlijk in beweging te komen. Fitness is de actieve tegenpool van een overwegend

inactief leven. Daarbij is de gezondheid het leidende motief voor de meeste mensen. Klanten van een fitnesscentrum willen aan hun gezond-

heid werken, ze willen afvallen, minder last van rugklachten hebben en een betere conditie opbouwen. En dat alles het liefst op een leuke

manier. Ondanks dat niet iedereen in een fitnesscentrum bereid is een maximale inspanning te leveren om een bepaald doel te bereiken,

heeft bijna iedereen wel de verwachting dat de fitnesstraining resultaat oplevert.

 

Menselijk bewegen

 

Als je kijkt naar het bewegingspatroon van mensen in hun sport of in het dagelijks leven, dan zie je een veelheid aan complexe bewegingen.

Het hele lichaam is vaak actief en we bukken, draaien, springen en trekken met een ogenschijnlijk gemak. Coördinatie is daarbij een belangrijk

element. De coördinatie tussen verschillende spiergroepen om een beweging te kunnen uitvoeren, maar ook coördinatie in de betekenis van

balans. Verder valt op dat we vooral in een staande positie bewegen en vaak met de voeten in een ongelijke positie.

 

Bijna al onze bewegingen kennen een grote mate van rompactiviteit. De verbinding tussen het boven en onderlichaam wordt gevormd door de

romp en veel bewegingen vinden in dat gebied plaats. Daarnaast creëert de romp stabiliteit als we complexe (moeilijke) of zware bewegingen

moeten maken.

 

Fitness als training betekent voor de meeste mensen zittend sporten en dat is niet functioneel!

 

Fitness als training betekent voor de meeste mensen zittend sporten. We zitten op de fiets om op te warmen en vervolgens zitten we op

machines om te trainen. In de training maken we geen complete bewegingen, maar trainen we individuele spiergroepen. De fitnesstraining is

erop gericht geïsoleerd te trainen en spiergroep voor spiergroep aan te pakken.

 

Doordat er bijna uitsluitend met machines wordt gewerkt wordt er bijna geen beroep gedaan op de coördinatie. De bewegingsbaan van de

machine dicteert het bewegingsverloop en een sporter hoeft alleen maar kracht te zetten. Daarnaast is er door het gebruik van machines en

de zittende houding een zeer geringe mate van rompactiviteit. Door de geïsoleerde manier van trainen zijn er weinig spiergroepen tegelijk

actief. Daardoor is het energieverbruik tijdens de training laag.

 

Op basis van bovenstaande analyse mag geconcludeerd worden dat de huidige manier van fitnessbeoefening niet functioneel is. Er is sprake

van een zeer geringe mate van transfer van de fitnesstraining naar andere sportactiviteiten of naar het dagelijks leven. Daarnaast draagt

fitnesstraining op deze manier in onvoldoende mate bij aan de specifieke doelstellingen die klanten hebben.

 

Door de inrichting van de fitnessruimte en de keuze voor machines levert fitnesstraining geen maximale gezondheidswinst op. Niet in de laatste

plaats wordt fitness op deze manier door veel mensen als saai ervaren en is de uitval hoog.

 

Bij de invulling van de term functionele krachttraining voor de commerciële fitnessbranche is training van beweging in plaats van spiergroepen

het uitgangspunt. Daarbij is het de bedoeling oefeningen uit te voeren die een grote mate van coördinatie vereisen. Het is de bedoeling zoveel

mogelijk spieren tegelijk te activeren en een sterke nadruk te leggen op rompactiviteit.

 

Daarbij verdient het aanleren van een correcte houding bij alle oefeningen extra aandacht. Op die manier bereik je een maximale transfer van

de krachttraining naar het bewegen in het dagelijks leven. Een dergelijke krachttraining draagt optimaal bij aan de gezondheidsdoelstellingen

van een klant. Niet in de laatste plaats is functionele krachttraining uitdagend en dit motiveert klanten om te blijven bewegen.

 

De basis van een functioneel krachttrainingsprogramma zijn vier basale beweegpatronen:

 

▪ Duwen (vanuit het schoudergewricht)

 

▪ Trekken (vanuit het schoudergewricht)

 

▪ Buigen (vanuit het heupgewricht)

 

▪ Strekken (vanuit het kniegewricht)

 

De engelse aanduiding voor deze vierdeling is: push, pull, hip, knee. Naast deze vier basale beweegpatronen zijn er nog enkele andere ken-

merken van functionele krachttraining. In de eerste plaats maken we zoveel mogelijk gebruik van vrije gewichten.

 

Training met vrije gewichten in staande oefeningen sluit het meest aan bij de uitgangspunten van functionele krachttraining. Er wordt door het

gebruik van vrije gewichten een maximale aanspraak gedaan op de coördinatie. Door basisoefeningen met vrije gewichten uit te voeren

activeer je veel spieren tegelijk en is het energieverbruik tijdens de training hoog.

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL