wAAROM ELKE 6-8 weken een nieuw trainingsschema  ▪  high intensity interval training  ▪  TRAINEN VOOR EEN HOGE VETVERBRANDING

WAT IS DE BESTE OEFENING  ▪  trainen in bewegingsvlakken  ▪  voeding, schema's en energiebehoefte berekening  ▪  THE GYMBOSS

 

 

 

 
 

 

KINETIC CHAIN;


 

 

Hierboven zie je een overzicht van de kinetic chain

Voor een sterk lichaam en om blessures te voorkomen is een goede lichaamshouding is van groot belang.

 

What is it? and why is it important? For today’s adventure I would like to take a look at the kinetic chain(posterior chain). The kinetic chain is comprised of shoulders, back, hip, knees, lower legs, ankles & feet. we are going to take a look at how all of these these work together, and when one of them is off, it throws the rest of them off.

 

 

 

 

Praktijkvoorbeeld, het is mogelijk;

 

Van een slechte enkelmobiliteit tot een schouderblessures

 

 

Veel sporters met schouderklachten en/of een schouderblessure vinden het vreemd als ik vertel dat ik de deze blessure ga verhelpen door simpelweg de slechte enkel mobiliteit (dorsiflexie) te corrigeren. Ik geef toe, het klinkt inderdaad vreemd en tot op een bepaald niveau hebben ze gelijk.

Ik kan ook zeker niet zeggen dat een schouderblessure volledig en altijd te wijten is aan een slechte en/of beperkte enkelmobiliteit. Het wil ook niet zeggen dat het simpelweg corrigeren van de enkelmobiliteit de schouderblessure zal genezen maar er is wel degelijk een verband tussen de enkel en de schouder. Vandaar dat een goede mobiliteit/flexibiliteit zo belangrijk is en alles begint vanuit de enkel.

Feit;

Een sporter met een slechte enkelmobiliteit (beperking) is niet in staat om de schouderbladen zo goed als mogelijk te stabiliseren. Daardoor worden de schouders aangetast. Hoe weten we dit?

Volg de keten …

Ketting reactie

Alles in het lichaam is met elkaar verbonden en dit noemen we ook wel de kinetische keten. Zodra de voet van een sporter de grond raakt wordt de gehele keten in werking gezet.

De relatie tussen de schouder en de enkel werkt als volgt …

Kinetische keten;

De fundering van onze schoudergewrichten is het schouderblad en hierover bestaan diverse studies waarbij alles goed gedocumenteerd is. In principe stabiliseert het rotatorenmanchet de humeruskop tegen het glenoid en houdt het het gewricht stabiel. De spieren van het rotatorenmanchet ontstaan op het schouderblad (de fundering).

Het schouderblad is ontworpen om zeer stabiel te zijn en niet veel te bewegen tijdens atletische bewegingen van het bovenlichaam. Het schouderblad steunt op een collectieve groep spieren die de “scapulaire stabilisatoren“ (rhomboid, midden en onderste monnikskapspieren, brede rugspier, om er een paar te noemen) om de beweging van het schouderblad te beperken om een stabiele fundering te bieden voor het rotatorenmanchet. Als de scapulaire stabilisatoren zwak zijn of niet goed worden aangeroepen is de fundering slecht, en dus de schouder slecht.

EMG studies hebben laten zien dat er een direct verband is tussen de scapulaire stabilisatoren en de gluten aan de andere kant van het lichaam (bijv. linker schouder is gerelateerd aan rechter gluten). Dit verloopt door de thoraco-lumbale fascie die diagonaal over de rug werkt. Dus, als de glute niet goed werkt, werken de scapulaire stabilisatoren aan de andere kant ook niet goed.

Er is een directe verbinding tussen het vermogen van een sporter tot dorsiflexie en het aanroepen van hun gluten. Als dorsiflexie niet goed kan, kunnen ze ook hun gluten niet goed aanroepen.








Snelle en gemakkelijke uitleg …

Als de rechter enkel niet in staat is tot dorsiflexie dan worden de bilspieren aan de rechterkant niet goed geactiveerd en dan werken de linkse scapulaire stabilisatoren niet goed. Met als gevolg dat het rotatoren manchet overbelast raakt door het tevergeefs proberen te stabiliseren van de humeruskop. Hierdoor ontwikkelt de sporter een peesontsteking of erger een instabiliteit en scheuring in de kraakbeenring.

Note;

Onthoud dat dit verband geen eindoplossing is. Het is zeker belangrijk om dit in het achterhoofd te houden, het corrigeren van de enkel hoeft niet per se de schouder te genezen, vanwege het aantal verbanden in de keten. Dus, je moet er zeker van zijn dat alle delen in de keten tussen de twee gebieden ook goed werken. Maar, aan de andere kant, als je een beperkte enkel hebt, zal je schouder niet zo gezond zijn als het zou moeten.

Als je ooit met een koppige, moeilijke schouder hebt gewerkt die maar niet verbetert, is dit waarschijnlijk de heilige graal.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

As I was reading the blog of a respected fitness professional Keith Scott, about the kinetic chain. I figured I would bring this subject which is now fresh in my head to you guys. The human body is connected in more ways than most of us understand. When someone says “I have a pain in my knee, shoulder, back,” etc. Chances are that it’s not the area where the pain is occurring that is the problem as Keith noted in his post. “If your feet are hurting, there may be an issue with your calves. Tight calves can lead to problems in the knees, hips & lower back. Which may cause problems in your lower back and shoulders, neck and even your head.” In other words its all connected. And the pain that you’re feeling in one point most probably is being caused by a kink somewhere along your chain.

 

 

 

 

Bookmark and Share

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL