Plyometrische training    Sterke rompspieren voor kracht, snelheid en explosiviteit    Warming up en activatie; onmisbaar

STARTSNELHEID EN AGILITY; VERHOOG JE WENDBAARHEID    Training voor jeugdspelers en kinderen    Trainingsmaterialen

   

 

 

 
 
 
 
 ▪ Persoonlijk trainingsschema
 ▪ Sterke rompspieren
 ▪ Training, hoe het niet moet
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Sparq training
 ▪ Speedladder training
 ▪ Training voor jeugdspelers
 ▪ Voetbalspecifieke training
 ▪ Dvd's; sparq soccer

DIE MANNSCHAFT;

DUITS NATIONAAL VOETBALELFTAL


 

 

Duitse voetballers en zeker de spelers van het nationale voetbalelftal zijn altijd superfit, krachtig, snel, wendbaar en explosief.

Het nationale voetbalelftal van Duitsland stond voor het WK 2006 onder leiding van Jürgen Klinsmann; hij woonde al enige tijd in de Verenigde Staten en zo had hij bij diverse vooraanstaande trainers veel kennis over sportspecifieke training opgedaan in de Verenigde Staten.

In samenwerking met deze trainers uit de Verenigde Staten is er een specifiek plan opgesteld om de spelers sterker te maken. Daarnaast zijn de fitheid van de spelers en het voorkomen van blessures de andere belangrijke speerpunten van het sportspecifieke programma. Voor veel mensen was het dus een complete verrassing dat Duitsland zo goed speelde en dat de spelersgroep zo enorm fit en blessurevrij was,

maar dat was zeker geen toeval!!

Daarna in 2008 bij het europees kampioenschap en in 2010 bij het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika was Duitsland weer de meest fitte ploeg van alle deelnemende landen. Er waren geen spelers met een chronische klachten of een blessure en de spelers waren in de wedstrijden zeer krachtig, explosief, snel en wendbaar. Door de juiste sportspecifieke training kun je dus heel veel voordeel behalen; spelers worden veel sterker en beter bestand tegen blessures. In 2010 op het WK bestond een groot deel van de Duitse selectie uit spelers van Bayern Munchen en bij Bayern weken ze met dezelfde strength & conditioning trainer als bij de nationale ploeg.

 

 

ALTIJD FIT EN EXPLOSIEF; DIT IS GEEN TOEVAL!

Er wordt veelal gebruik gemaakt van losse materialen om mee te trainen, zeker geen fitness machines!

Op bovenstaande foto zie je ook dat er door de spelers gebruik wordt gemaakt van de foam roller en in Nederland is de foam roller nog niet heel bekend maar dit is wel een zeer effectief hulpmiddel om te gebruiken tijdens de trainingen of als warming up om onder andere de kwaliteit van de spieren te verbeteren. 

 

 

SPORTSPECIFIEKE TRAINING MET DESKUNDIGE BEGELEIDING;

 

Je moet simpel beginnen met trainen, eerst moet je de basis bewegingen (grondmotorische bewegingen) goed beheersen en zorgen dat je over een goede flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam kan beschikken. Ondanks de begeleiding in de sportscholen worden veel oefeningen uitgevoerd met een slechte techniek en een verkeerde houding waardoor de uitvoering van sporters niet goed tot zelfs slecht is; zelfs de oefeningen op machines worden veelal verkeerd uitgevoerd. Hierdoor worden bepaalde spieren extra belast omdat ze een beweging van een andere spier moeten overnemen. De spieren die de beweging zouden moeten maken zijn niet in staat om de beweging te maken en daardoor gaan andere spieren dit overnemen ter compensatie zodat het lichaam toch de beweging kan maken maar dit zal vroeg of laat leiden tot een blessure. Een te strakke of te zwakke spier is meestal de oorzaak waarom de spier niet in staat is om de beweging uit te voeren! Om de zwakke spieren sterker te maken moet je de juiste effectieve oefeningen doen en in combinatie met spier activatie oefeningen.

 

 

SPORTSPECIFIEKE TRAINING; HOE HET NIET MOET!!

Veel sporters maken nog steeds gebruik van fitness machines, maar bij sportspecifieke krachttraining voor het verkrijgen van meer kracht en explosiviteit moet je denken aan oefeningen als de squat en de deadlift. Dit soort oefeningen zorgen voor meer vermogen die je daadwerkelijk kunt omzetten zodat je tot betere prestaties kunt komen in de sport die je beoefend. Je moet dus geen oefeningen uitvoeren in fitness machines maar toch blijven veel sporters dit doen ....

 

Bookmark and Share

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL