[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  De gym rulez 

  Arnold and more rules

  My rule number 1

  Alphabet of training

  Rust en herstel 

 ▪ Resultaatgericht trainen

 ▪ Core strength training

UIT DE GYM RULEZ; DEADLIFT


 

 

Do your deadlift's!

 

Lift heavy shit!

 

If you want big lats, do deadlifts!

 

If you want big traps, do deadlifts!

 

If you want big spinal erectors, do deadlifts!

 

If you want big arms, do deadlifts!

 

If you want a big body, do deadlifts!

 

If you want a big metabolic stimulus, do deadlifts!

 

If you want a strong body, do deadlifts!

 

If you want a six-pack, do deadlifts!

 

Can you see???

 

See a pattern??

 

Pick heavy shit up off the ground.

 

 

De moraal van het verhaal;

 

Het maakt niet uit wie je bent, waar je woont of wat jouw doelstelling is ... je moet altijd en overal de deadlift doen!

 

Lift heavy shit!

 

Om groter en sterker te worden moet je (veel) zware gewichten van de grond tillen, dit moet tevens de basis van de training zijn!

 

De meest bekende oefening uit deze categorie is de deadlift, tevens onderdeel van de grote drie! Ik zal het nogmaals vertellen voor de

sporters die dit nog niet weten: deadlift, squat en bankdrukken. De deadlift als beweging (zonder gewicht) is de hip hinge en deze

moet een automatisme worden die je altijd en overal goed kunt uitvoeren, al is het vier uur in de ochtend!

 

De deadlift is tevens een voorbeeld van functionele training en hoewel je deze term vaak hoort wordt deze nog vaker verkeerd toegepast.

Het balanceren op een halve bal is geen vorm van functionele training, de deadlift is dat wel!

 

De deadlift houdt simpelweg in dat je een gewicht optilt. Het is een veelvoorkomende beweging die men vrijwel iedere dag uitvoert.

 

Maar hier wordt het interessant, omdat de deadlift twee belangrijke "dingen" veroorzaakt. Allereerst worden de anti-zwaartekrachtspieren

getraind, die meestal ontlast worden in ons dagelijks bestaan en daarnaast kun je door de deadlift leren om goed te bewegen.

 

Dit is tegenwoordig erg belangrijk omdat veel mensen niet meer goed kunnen bewegen. Het grootste deel van de dag brengen wij zittend

door en de computers, smart-phones en tablets hebben daar ook geen positieve invloed op. Het is absoluut geen overbodige luxe wanneer

je jouw eigen lichaamsgewicht kunt deadliften!

 

Met betrekking tot de deadlift ...

 

Uiteraard moet je de deadlift goed aangeleerd krijgen en dit is niet makkelijk, soms zelfs onmogelijk voor sommige sporters!

 

Het aanleren van de hip hinge is de eerste stap die je moet nemen op weg naar het aanleren van de deadlift om vervolgens door

te kunnen naar een deadlift met het eigen lichaamsgewicht!

 

Geen enkele andere oefening biedt zoveel voordelen als de deadlift!

 

 

Het "tillen" van zware gewichten (uiteraard vakkundig uitgevoerd) is een geweldige stimulans voor de gehele achterste keten.

 

In vaktermen is dit de posterior chain en deze bestaat uit de bovenbeenspieren, bilspieren, kuitspieren, de hamstrings, rugspieren

en de rompspieren. Om het simpel te houden, er is geen andere lift waarbij je tegelijkertijd zoveel spieren gebruikt als bij de deadlift!

 

De kracht (power) die je krijgt en ontwikkelt door het uitvoeren van deadlifts heeft ook een belangrijke positieve transfer naar bijna

elke andere lift die je doet in de sportschool.

 

"Killing many birds with one Stone!"

 

Het aanleren van de juiste techniek (pull/hip hinge) is net als het behalen van een universitaire titel in bewegingswetenschappen.

 

De specialisatie is hierbij met name rompstabilisatie.

 

Je leert hoe je een neutrale wervelkolom onder (zware) belasting moet behouden.

 

De deadlift vereist een minimale uitrusting, alles wat je nodig hebt is een halter, schijven en genoeg ruimte om de beweging uit

te voeren en in tegenstelling tot de Olympische lifts heb je niet eens een bijzonder goede bar nodig!

 

Het uitvoeren van de deadlift geeft een geweldig gevoel van een prestatie die niet door een andere lift kan worden nagebootst!

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Tha real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL