▪ Persoonlijk trainingsschema
 ▪ Sterke rompspieren
 ▪ Duits elftal; fit & blessurevrij
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Sparq training
 ▪ Speedladder training
 ▪ Training voor jeugdspelers
 ▪ Voetbalspecifieke training
 ▪ Explosiviteit vergroten

STERKE ROMPSPIEREN ZORGEN VOOR MEER KRACHT EN EXPLOSIVITEIT;

ONMISBAAR VOOR EEN STERK EN EXPLOSIEF LICHAAM;


 

 

 

Het vergroten van je vermogen om snelheid te maken

Een verbeterde manier van kracht gebruiken

Een verminderde kans op blessures

Een verbeterde vermogen om van richting te veranderen

Een verbeterde balans en coördinatie van je lichaam

Een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen

Een sterkere lichaamshouding; buik- en rugspieren

Meer explosiviteit en kracht

 

Sportspecifieke training voor een sterke core unit zorgt voor een sterker lichaam die betere prestaties kan leveren!

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties; het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de core unit bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Ze zullen ervoor zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken. Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf. Vlak voor elke beweging vanuit de armen en/of benen moeten de core spieren zichzelf aanspannen en zorgen voor stabiliteit in je lichaam. Als deze spieren niet sterk genoeg zijn of niet voldoende ontwikkeld zijn gaat het aanspannen te langzaam.

Hoe sterker en ontwikkelder je core spieren zijn des te explosiever en krachtiger de bewegingen vanuit de armen en/of benen zullen zijn!

 

Sterke rompspieren zorgen voor de benodigde rompkracht en rompstabiliteit en een sterke romp is een absolute voorwaarde voor sporters omdat elke beweging van je lichaam hier begint. Hoe sterker en stabieler je romp des te explosiever zijn de bewegingen van armen en benen; je beschikt dan tevens over een sterk platform van waaruit alle bewegingen kunnen beginnen. Rompstabiliteit is de spierbalans en controle in het gebied van bekken, heupen en romp, die de functionele stabiliteit van het gehele lichaam in stand houdt. Verder is het zo dat rompstabiliteit de mogelijkheid biedt om de spieren in de romp te stabiliseren tijdens bewegingen (dynamisch) van zowel de romp als de armen en benen en tijdens houdingen (statisch). Stabiliteit van de romp is dus een voorwaarde voor een goed kunnen bewegen van armen en benen. De kracht van en de coördinatie binnen de rompspieren is daarom van groot belang voor sportprestaties en voor de ontwikkeling van kracht. Alleen wanneer de romp optimaal functioneert kunnen spieren elders in het lichaam ook optimaal functioneren.

 

 

Wat is de core unit van je lichaam?

Met de core unit wordt in het algemeen de romp verstaan; meer specifiek het rug-, buik- en bekkengebied.

Buikspieren; rectus abdominus, obliques internus & externus abdominus, transversus abdominis.

Rugspieren; erector spinae en de multifidus maar ook de quadratus lumborum, paraspinale musculatuur, rotatoren, lattisimus dorsi.

 

 

OVERZICHT ROMPSPIEREN;

Op bovenstaand overzicht zie je alle spieren die betrokken zijn bij core strength training; dit zijn veel verschillende spieren die goed moeten kunnen samenwerken. De romp is zowel de drager als initiator van het menselijk bewegen, in dit verband spreken we over rompstabiliteit en rompkracht. Het is het deel van het lichaam waar het lichaamszwaartepunt zich bevind en welke de voorwaarde vormt voor bewegen en verplaatsen. De romp is het platform voor bewegen, voor verplaatsen en handelingen van ledematen. Hierbij dient de romp zowel stabiliteit als mobiliteit te garanderen. Lukt dit niet dan zullen alledaagse activiteiten en sportactiviteiten niet goed uitgevoerd kunnen worden en is er een grote kans op blessures. Core strenght & stability training zal ervoor zorgen dat je harder kunt rennen, dat je de bal beter onder controle kunt houden en dat je bij lichamelijk contact beter in balans kunt blijven. Sportspecifieke core strength & stability training is de basis voor explosieve bewegingen, behendigheid, wendbaarheid, balans, coordinatie en snelheid. In hoeverre je deze kwaliteiten beheerst bepaald in grote delen de prestatie op het veld, verder zal core strength training zorgen voor:

het vergroten van je vermogen om snelheid te maken

een efficiëntere manier van kracht gebruiken

een verminderde kans op blessures

een verbeterde vermogen om van richting te veranderen

een verbeterde balans

een verbeterde samenwerking tussen de spiergroepen

een sterkere houding

een betere coördinatie

 

Bookmark and Share

 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA; STERKE ROMPSPIEREN EN ROMPSTABILITEIT

 

 

Persoonlijk en sportspecifiek trainingsschema bestaande uit;

Warm up schema met activatie oefeningen

Trainingsschema; Fase 1 oefeningen

Periodieke test 1

Trainingsschema; Fase 2 oefeningen

Periodieke test 2

Evaluatie met PT Nijmegen na 8 weken

 

Elke (explosieve) beweging van je lichaam begint bij de rompspieren;

Hoe sterker de rompspieren des te explosiever en krachtiger de bewegingen van je armen en benen kunnen zijn!

 

Het trainingsschema is gericht op het ontwikkelen van een sterk lichaam met een grotere rompkracht en rompstabiliteit; kortom sterke rompspieren. Het schema is daarnaast ook gericht op de (onder)rug spieren en buikspieren; met dit schema ontwikkel je dus ook sterke buikspieren en rugspieren zonder gebruik te maken van machines en apparaten en er komen zeker geen nutteloze crunches en sit up's in het schema voor. Dit soort oefeningen zijn zeer slecht voor de wervelkolom en zullen absoluut niet zorgen voor sterke buik- rug- en rompspieren!

 

Sterke rompspieren die zorgen voor een sterke lichaamshouding

Sterke buikspieren en sterke onderrugspieren

Sterke basis van waaruit de bewegingen van armen en benen beginnen

Meer vermogen, coördinatie en balans

Blessure preventie; minder kans op een blessure

 

De oefeningen uit dit trainingsschema kun je allemaal uitvoeren op het veld zonder hulpmiddelen; je hoeft niet naar de sportschool.

Het schema is visueel zeer duidelijk door het gebruik van foto's en/of illustraties met bij elke oefening een duidelijke uitleg.

U ontvangt het trainingsschema per post en per e-mail in .pdf formaat.

 

Het is aan te raden om een aantal oefeningen uit dit schema ook voor elke training en wedstrijd in de warming up uit te voeren.

 

 

Compleet sportspecifiek programma;
Gericht op sterke rompspieren met spier activatie schema/warm up schema*
Inclusief plyometrische oefeningen gericht op kracht en explosiviteit  
€ 39,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
Gericht op sterke rompspieren met spier activatie schema/warm up schema* 
€ 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
Gericht op sterke rompspieren
€ 29,95
 

  

Bestelwijze van het persoonlijke trainingsschema om rompkracht en rompstabiliteit te ontwikkelen:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit programma te willen bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van het persoonlijke trainingsschema; waarna u binnen 2 dagen het trainingsschema ontvangt.

 

Het trainingsschema word opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL