EFFECTIEVE BUIKSPIERTRAINING  |  CORE STRENGTH & STABILITY TRAINING  |  RESULTAATGERICHTE KRACHTTRAINING  |  CARDIO TRAINING 

ARCHIEF; BELANGRIJKE INFORMATIE OVER TRAINING  |  PERSONAL TRAINING  |  SPORTVOEDING & VOEDINGSSCHEMA  |  SUPPLEMENTEN

 

Onderrug training; ontwikkel sterke rugspieren  ·  Rompstabiliteit  ·  Persoonlijk trainingsschema  ·  Explosief vermogen  ·  Uithoudingsvermogen

Effectieve training voor vrouwen  ·  Afvallen & vetverbranding  ·  Waarom sporters geen vooruitgang boeken  ·  Kracht x snelheid is vermogen

 

 
 

 

 
 

EFFECTIEVE KRACHTTRAINING EN EEN PERSOONLIJK TRAININGSSCHEMA

De opkomst van fitness heeft de opvattingen over krachttraining sterk beďnvloed. De termen bodybuilding, powerlifting, gewichtheffen en krachttraining worden vaak willekeurig en verkeerd gebruikt. Toch is er een duidelijk onderscheid tussen deze disciplines.

Dit zijn allemaal verschillende soorten trainingen met de daarbij behorende trainingsmethoden maar toch worden ze teveel door elkaar gebruikt, ook wat betreft de trainingsschema's. Er worden bijvoorbeeld zeer veel bodybuildingschema's uit tijdschriften gebruikt door sporters die aan  krachttraining willen doen; zo'n schema is niet persoonlijk opgesteld, het staat in een tijdschrift en word door heel veel verschillende sporters gebruikt.

Meer info

 

 

wAAROM sporters geen vooruitgang boeken!

Waarom bereiken de meeste sporters hun voorafgestelde doelstellingen bijna nooit?

Iedereen begint altijd enthousiast met trainen maar waarom halen maar weinig sporters echt aansprekende resultaten?

Op de eerste plaats denken sporters altijd: Meer is beter!

Doelstellingen (spieren, kracht, uithoudingsvermogen) die je wilt gaan bereiken worden niet bepaald door het aantal oefeningen die je per spiergroep doet, de hoeveelheid tijd die je per dag doorbrengt in het sportcentrum of het aantal dagen per week die je doorbrengt in het sportcentrum.

Meer info

 

 

Cardio TRAINING; waar zijn we toch mee bezig?

De meeste leden van een sportcentrum die op een cardio machine staan of zitten zijn simpelweg niet aan het trainen. De activiteit kan beter omschreven worden als ‘bezigheidstherapie’. Toch is iedere klant ooit gestart om een bepaalde doelstelling te behalen. 

Ik denk niet dat er iemand lid word van een sportcentrum met als doelstelling: "Het verspillen van, overbodige, tijd"

Toch doet zeker 75% van alle leden niet anders!

Meer info

 

 

is afvallen je belangrijkste doel?

Is vetverbranding je belangrijkste doelstelling? Dan is de keuze simpel, kies voor krachttraining!

Een saaie, langzame en langdurige cardio training op een (te) lage hartslag is geen manier van trainen! De vetverbranding in rust wordt voornamelijk bepaald door de droge spiermassa.

Meer info

 

 

Afvallen en krachttraining; Afvallen begint met krachttraining.

Krachttraining is onmisbaar in een succesvol afvalprogramma. Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, het zorgt ook voor behoud van spiermassa tijdens het afvallen. Daardoor blijft je energieverbruik optimaal en blijf je afvallen. Door spiermassa op te bouwen val je nog sneller af en is het makkelijker om na het afvallen op gewicht te blijven.

Meer info

 

 

EFFECTIEVE BUIKSPIERTRAINING

Buikspiertoestellen uit het fitness-centrum en buikspier oefeningen zoals crunches en sit up's zijn het minst effectief om resultaten te behalen. Het doen van honderden en honderden crunches, sit-up’s, leg raises, twist’s etc etc zal niet voor de gewenste resultaten zorgen en zal ook niet zorgen voor een hogere vetverbranding. Lees hier meer over buikspier training;

Meer info

 

 

EFFECTIEVE SWISS BALL TRAINING; ONTWIKKEL een sterke core unit van STERKE BUIKSPIEREN en rugspieren.

De swiss ball als onderdeel van de training is een vrij nieuwe vorm van training maar wel een die zeer effectief is! 

Door met de swiss ball te trainen krijg je sterke buikspieren, sterke onderrugspieren en sterke bilspieren maar door het onstabiele karakter van de swiss ball worden tijdens het trainen ook met name de houdingsspieren flink aan het werk gezet.

Met de swiss ball kun je dus veel verschillende oefeningen doen voor met name de buikspieren en onderrugspieren om naast kracht ook balans en coördinatie te trainen. Het trainen met de swiss ball voegt een extra dimensie toe aan de krachttraining en vergroot het atletisch vermogen van sporters.

Nog een extra voordeel van de swiss ball is dat je een groot aantal oefeningen die je normaal gesproken op een fitness bank uitvoert ook kunt uitvoeren op een

swiss ball; door het onstabiele karakter van de swiss ball spreek je nog meer spieren aan om je lichaam in balans te houden tijdens het doen van deze oefeningen.

Meer info

 

 

EXPLOSIVITEIT TRAINEN; WAAROM?

Om je tegenstanders al bij de start op achterstand te zetten. Of om die voorzet van de vleugelspeler te halen. Een recent onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Athletic Training, heeft aangetoond dat twee keer per week plyometrisch trainen al snel zorgt voor een 6% hogere sprongkracht. Ook blijkt het je workout een boost te kunnen geven. Amerikaanse onderzoekers hebben onlangs uitgevonden dat proefpersonen die voor hun squat-sessies een aantal plyometrische sprongen maakten, 5% meer gewicht aankonden. ‘Plyometrie prikkelt de snel samentrekkende spiervezels die je nodig hebt om je maximale kracht te optimaliseren,’ verklaart onderzoeksleider Avery Faigenbaum.

Meer info

 

 

CORE STRENGTH & STABILITY TRAINING

Door core strength training ontwikkel je sterke buikspieren, onderrugspieren en een aantal onderliggende spiergroepen. Kortom je ontwikkeld een sterke romp. Uit onderzoek is gebleken dat een goed functionerende romp van een groot belang is voor goede sportprestaties. Het is van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit bied, omdat elke beweging van het lichaam begint in de romp.

Meer info

 

 

MACHINES OF LOSSE GEWICHTEN?

Verder bestaat er nog de eeuwige discussie over het trainen met losse gewichten of met machines.

Feit is wel dat je met losse gewichten meer resultaat zal boeken dan met machines, omdat er bij het trainen met losse gewichten veel meer techniek bij komt kijken om de oefeningen goed uit te voeren en je spreekt veel meer spiergroepen tegelijkertijd aan.

Meer info

 

 

ONE MINUTE SQUAT TEST

Om een sterk lichaam te krijgen moet je de squat in je training integreren maar het is wel heel belangrijk om deze oefening goed uit te voeren met de juiste techniek; het komt helaas weinig voor dat de squat goed uitgevoerd word. Een trainer die niet over de juiste kennis beschikt of de veelal slechte begeleiding is een veelvoorkomend probleem maar het kan ook zijn dat je de squat niet goed kunt uitvoeren vanwege tekortkomingen in je mobiliteit of in je spierbalans; maar hoe kom je erachter waar het  probleem zit?

Met de one minute squat test kun je erachter komen waar jouw zwakke punten liggen waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren. De tekort- komingen van je lichaam waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren zullen er ook voor zorgen dat je lichaam bij andere oefeningen problemen zal hebben met de uitvoering.

Meer info

 

 

Een holle rug is een sterke rug!

De rugspieren niet ontzien maar juist belasten!

Maar liefst 90% van de bevolking heeft wel eens last van rugklachten! De groep die chronisch klachten heeft wordt almaar groter. Een bolle stijve rug is de grote boosdoener bij rugklachten! Rugklachten zijn 'absoluut' geen reden om niet meer te sporten. In tegendeel, met de juiste oefeningen kunnen klachten voorkomen worden en zelfs afnemen. 

Meer info
 

 

Herstel wordt ondergewaardeerd

Of je nu traint om slanker, strakker, sterker of groter te worden het rendement van je training hangt sterk af van hoe je herstelt. Het is net als met aandelen. Je kunt je geld (lees: training) in aandelen steken, maar het rendement (lees: herstel) bepaalt of je geld (lees: prestatieniveau) meer of minder waarde wordt. Vooruitgang in prestatie hangt af van de balans tussen training en herstel. Trainingen worden altijd vooruit gepland, maar voor herstel gebeurt dit te weinig. En dat is niet zo slim. Reden om alles rondom herstel eens goed onder de loep te nemen.

Meer info

 

 

Full body workout

Het gaat om de kwaliteit van de training, niet om de kwantiteit! Een Full Body Workout is de snelste weg naar gewenste doelstellingen!
Uit vele onderzoeken naar het effect van verschillende vormen van krachttraining blijkt dat de frequentie van de belasting een veel belangrijkere factor is dan het volume. Wat betekend dit precies?

Meer info

 

 

HEAVY DUTY SYSTEEM

Terug naar de basis voor het beste resultaat. Begin jaren tachtig werd een revolutionaire trainings filosofie populair, het Heavy Duty System. Dit door runner-up Mr. Olympia, Mike Mentzer uitgewerkte systeem, ging tegen alle toentertijd geldende routines in. Een traditionele bodybuilding workout nam gemiddeld twee uur of langer in beslag en bestond uit grote aantallen sets per spiergroep. Bovendien werd er vrijwel dagelijks getraind. Soms zes tot zeven dagen per week.

Meer info

 

 

200 REP CHALLENGE 'High Intensity Strenght Training'
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging?
In dit schema heb je geen pauze en de klok tikt mee.
Zeer intensief programma!
Een trainingsmethode van Charles Poliquin; een van de beste trainers ter wereld.

Hij heeft als trainer met 12 verschillende atleten een Olympische medaille gewonnen!

Meer info

 
 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL