[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 
Use kettlebells! More power because of the big iron ball's!

 

 

Kettlebell training is één van de beste methoden om zeer snel sterker, slanker en explosiever te worden.

 

Dit heeft te maken met het feit dat het lichaam tijdens de gehele training, vanwege de enorme krachten die vrijkomen, goed leert te

stabiliseren. Daardoor is kettlebell training ook meteen één van de beste manieren om je rompspieren te trainen.

 

Trainen met de kettlebell is een vorm van functionele krachttraining. Kettlebell training zorgt voor een optimale vetverbranding en het is

een zeer goede training om de rompspieren aan te spreken. De conditie zal sterk verbeteren zonder gebruik van cardio apparatuur!

 

De kettlebell swing

 

 

Ik ben een groot voorstander van olympische lifts, dit zijn geweldige oefeningen waar veel resultaat van te verwachten is maar voordat ik

sporters olympische lifts ga aanleren is het belangrijk dat de sporter eerst de hip hinge en de swing correct aangeleerd krijgt en daarna

uiteraard goed kan uitvoeren.

 

De hip hinge behoort, net als de squat, tot één van de meest belangrijke bewegingen die je goed moet kunnen beheersen. Dit heeft ook te

maken met het feit dat deze beweging (bijna) continu terug blijft komen bij vrijwel alle andere oefeningen waarbij je op de grond staat. De

hip hinge is een flexie/extensie beweging die begint vanuit de heup waarbij sprake is van een voorwaartse verplaatsing van het gewicht.

 

De heup beweegt naar achteren en tegelijkertijd buigt het bovenlichaam naar voren waarbij je een rechte rug moet houden en het hoofd

moet in de neutrale houding blijven. Deze acties bij elkaar maken de hip hinge een moeilijke beweging die vele sporters niet beheersen!  

 

De swing is naar mijn mening de beste manier om een explosieve beweging aan te leren want hierbij is ook de snelheid erg belangrijk en

dat is ook een factor die veel sporters niet meer hebben. De spieren zijn langzaam geworden en missen snelheid/explosiviteit omdat

hierop niet getraind is. Maar voordat je aan de swing begint is het belangrijk om het hip hinge patroon goed aan te leren.

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

The original gym rulez (part 1)

 

The original gym rulez (part 3)

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL