[Waarom kracht & explosiviteit trainen]   [waarom explosiviteit 2.0]   [sterker worden]   [sterker worden door cardio]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  Medicijn bal training

  Explosiviteit

  Sterker worden

  Plyometrische training 

 ▪ You can't jump ...

 ▪ Power barbell complex

 ▪ I need more power

MEDICINE BALL TRAINING; THROW LIKE A GIRL


 

 

Wat je moet weten;

 

Gooien is net als springen en rennen een belangrijke eigenschap van het menselijk lichaam maar de meeste mensen/sporters beschikken

niet meer over deze eigenschappen. Op de eerste plaats heb je misschien nooit geleerd om correct te gooien en op de tweede plaats

zal deze eigenschap verdwijnen naarmate je dit niet meer als training doet!

 

Bij het niet trainen van kracht/snelheid (gooien) zal deze eigenschap van het lichaam steeds slechter worden -use it or lose it - zowel

bij het beoefenen van een sport als bij het bewegen in dagelijks leven is deze kwaliteit erg belangrijk.

 



Gooien

 

Om deze eigenschappen te trainen is de medicijn bal zeer geschikt omdat je hier daadwerkelijk ook mee kan gooien.

 

Door het (weer) leren en trainen om snelheid over te dragen van achter naar voren, verklein je het risico op blessures en verbeteren

prestaties. Het lichaam zal hierdoor veel kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen.

 

Door slechte, verkeerde en eenzijdige bewegingsvaardigheden hebben veel sporters de patronen die nodig zijn om deze handelingen op

een gecoördineerde en efficiënte manier (als oefening) uit te voeren nog niet onder de knie.

 

Het leren gooien helpt het vaststellen of herstellen van deze bewegingsvaardigheden.

 

Het gooien van de medicijnbal, wat uitdrukkingen van snelheid, kracht, flexibiliteit en coördinatie omvat, zal meetbare verbetering op

korte termijn bewerkstelligen.

 

Bij een rotatie met het bovenlichaam vanuit een staande houding moet de achterste voet ook mee draaien waardoor een groter bewegings-

bereik en een verschuiving van het zwaartepunt naar het voorste been mogelijk wordt gemaakt.

 

Hierbij wordt de integriteit van de onderrug niet aangetast en wordt de onderrug niet op de verkeerde manier belast.

 

Het maken van een rotatie met het bovenlichaam zonder de heup te laten meedraaien is niet “vriendelijk” voor de wervelkolom.

 

Door deze bewegingen te trainen vanaf de eerste dag uit te voeren, worden patronen gemaakt die zullen worden gebruikt in toekomstige

oefeningen. Bij het buigen en roteren moet u uw klanten/atleten eraan helpen herinneren dat ze zoveel mogelijk gewrichten gebruiken.

 

Zoals je kunt zien is balans een onderdeel van deze oefeningen. Uiteindelijk is balans op een enkele voet vereist bij het gooien.

 

Het nut Veel bewegingen in het dagelijkse leven en in de sport vereisen versnelling tijdens het verzetten of het verplaatsen van gewicht van

de ene naar de andere kant om een taak te voltooien. Werk richting het staan op 1 been en het decelereren of blokkeren van een kant van

het lichaam.

 

Let's just get this out of the way:

 

"Throwing things is a good thing"

 

 

 

Het gooien van "dingen" is een goede manier van trainen en het is vorm van vermogen, zowel kracht als snelheid.

 

Het gooien van een medicine ball kun je niet vergelijken of nabootsen met andere oefeningen die je in de sportschool kan doen.

 

Er is geen periode van deceleratie alleen accelaratie! De med ball side throw (zie foto) staat bovenaan mijn lijstje om te trainen in het

transversale vlak en zoals gezegd is de med bal uitermate geschikt om in dit vlak te trainen en oefeningen in de vlak zijn zeer belangrijk

voor elke sporter, zonder uitzondering.

 

Het gooien van een medicine ball is een geweldige core beweging om kracht vanuit de grond naar het boven lichaam te brengen, ook

wel de transfer genoemd. De verbinding tussen heup rotatie, core stability en het leveren van kracht middels het bovenlichaam

maakt het trainen met de medicijn bal uniek.

 

De theorie

 

Eerst een snelle cursus natuurkunde; “Newton’s derde wet van actie en reactie stelt dat als er een kracht wordt uitgeoefend, er een

gelijke en tegenovergestelde reactie bestaat die deze kracht tegenwerkt.”

 

Klinkt ingewikkeld?

 

Dit concept gebruik ik om met name de laterale snelheid en quickness te trainen.

 

Daarbij is het ook een geweldige manier voor deceleratie training, dit staat voor het afremmen/stoppen van een bepaalde kracht.

 

Praktijk

 

Als een sporter een grote kracht op de medicijn bal zet door hem te gooien/stoten, moeten de voeten aan de andere kant van de

vergelijking staan om de kracht tegen te werken die de armen uitoefenen door de bal te gooien/stoten.

 

Als een sporter in een atletische houding staat en de bal over het lichaam gooit, dwingt deze actie de benen om deze krachten te

simuleren die tijdens de deceleratie van laterale bewegingen voorkomen.

 

Om de theorie te testen dat de positie van de benen en de hoeken die tijdens laterale deceleratie worden gebruikt belangrijk zijn, moet

u de atleten de bal zijwaarts langs het lichaam laten gooien met de voeten in een smalle houding (onder de heupen). U zult zien dat

lagere krachtniveau’s bestaan, omdat de benen niet in de goede hoek staan.

 

Ook kunt u mogelijk zelfs zien dat de atleet in de andere richting van de worp weg leunt of struikelt.

 

Dit komt door de actie-reactie krachten:

 

De voeten staan zo smal dat ze de actie niet kunnen compenseren met een gelijkwaardige reactie, waardoor de balans en grote

krachtproductie niet behouden kunnen blijven.

 

Ik heb het nu gehad over het belang van het gebruiken van de medicijnbal bij het trainen op laterale snelheid, maar ik houd er ook van

om de medicijnbal te gebruiken bij het springen en bij het overdragen van onderlichaamskracht door het bovenlichaam en door de armen.

 

Het lichaam werkt in ketens

 

 

 

Het lichaam werkt in ketens en om alles goed te kunnen sturen is daar ook een behoorlijke mate van rompspierfunctie voor nodig.

 

Door het trainen van ketens worden basisbewegingen geoefend en rompstabilisatie vormt daar een geďntegreerd onderdeel van.

 

Hierboven kun je aan de hand van twee illustraties zien hoe het lichaam in ketens werkt. Bij de werpbeweging van de honkballer wordt

de rechtervoet naar voren geplaatst terwijl het linker (werp) arm naar achteren beweegt en de romp naar achter draait.

 

Van daaruit wordt met kracht de linker (werp) arm naar voren gebracht, waarbij de romp ook weer naar voren draait.

 

Final note

 

Het leveren van kracht om sterker te worden is bij iedereen wel bekend (zeker na het lezen van bovenstaande info) maar het weerstaan

en afremmen van een kracht om sterker te worden is minder bekend. Vooral het weerstaan van kracht is belangrijk om de rompspieren

te trainen en sterker te maken

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Listen to your trainer; De good old medicijn bal

 

De medicijn bal training

 

Self myofascial release met de medicijn bal

 

De medicijn bal als onderdeel van core strength training

 

Explosiviteit ontwikkelen

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL