[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
Home > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                                                        Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

  Stuff you should read
  Trainen naar beweging
  Sterker worden

  Plyometrische training 

 ▪ You can't jump ...

 ▪ Power barbell complex

 ▪ More power

SPRINTEN ALS ONDERDEEL VAN KRACHTTRAINING? aBSOLUUT!


 

 

Wat je moet weten;

 

Weinig methoden zijn effectiever en eenvoudiger om spiermassa op te bouwen, snelle spiervezels te prikkelen, vet te verliezen en de

conditie te verbeteren dan sprinten.

 

Gewoon heel hard rennen, je hoort het goed!

 

Hieronder volgen vier redenen waarom iedereen zou moeten sprinten.

 


 

Why you need to sprint!

 

 

1. Een ijzersterke conditie

 

Sprinten maakt het hart- en longsysteem uiterst sterk, meer nog dan duurtraining als bijvoorbeeld hardlopen. Steeds meer onderzoek laat

zien dat HITT protocollen (waaronder meerdere sprints) niet alleen het anaerobe vermogen vergroten maar zelfs het aerobe uithoudings-

vermogen. Dat wil zeggen: het duuruithoudingsvermogen afgemeten aan de VO2max. Twee vliegen in een klap!

 

2. Strak en sterk

 

Hoge intensiteit training (HITT) is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Door de zeer hoge naverbranding (EPOC) blijft de

verbrandingsoven nog lange tijd na de training nabranden met slinkend vet als gevolg. Eigenlijk moeten we niet over "vetverlies" praten

maar over het vergroten van de vetvrije massa. We willen namelijk niet alleen vet verliezen maar juist spiermassa vervangen door spier-

massa. Daardoor zien we er "strak" uit, zijn we sterk en hebben we een hogere stofwisseling want spieren verbruiken meer energie dan vet.

Sprinten is daarvoor de ideale methode omdat het zoals gezegd veel calorieën verbrandt en tegelijk spiermassa ontwikkelt.

 

3. Meer spiermassa en meer power

 

Sprinttraining ontwikkelt spiermassa en spreekt met name de zo belangrijke snelle spiervezels aan. Een dubbel effect dus: spiermassa

ontwikkeling en een toename van de explosiviteit. En een paar sterke en explosieve benen zijn letterlijk de fundering voor elke sporter!

 

4. Anabole status

 

Door de training wil je de anabole hormonen (die zorgen voor de opbouw) zoals testosteron, groeihormoon en insuline stimuleren. Sprinten

is hiervoor de ideale methode. Door de relatief korte trainingsduur hou je ook een negatieve toename van het stress/afbraak hormoon

cortisol buiten de deur wat een niet te verwaarlozen neveneffect is.

 

Prowler sprints

 

 

Uiteraard is sprinten op de atletiekbaan en/of op een grasveld bij de meeste (kracht)sporters wel bekend maar voor in de gym gaat mijn

voorkeur uit naar de prowler sprints. Hierbij kun je gebruik maken van een non-maximale belasting maar wel met een maximale snelheid.

 

Deze manier van sprinten kun je indelen in de dynamic effort methode en het is een zeer effectieve manier van trainen om sterker te

worden en om spiermassa te ontwikkelen. Sneller en explosiever worden is één van de beste manieren om sterker te worden en de

footballers zijn hier een goed voorbeeld van. Bij het toepassen van de dynamic effort methode leer je het lichaam om barrieres te

doorbreken waardoor je het lichaam dwingt om sterker en explosiever te worden.

 

Hill sprints

 

 

Voor nog meer resultaat moet je op zoek naar een heuvel!

 

Stadium stairs sprints

 

 

Voor een extra dimensie kun je gebruik maken van treden, zoals in een stadion.

 

Bij deze vorm van "sprinten" wordt ook gebruik gemaakt van de plyometrische kracht.


 

Gerelateerde artikelen;

 

More bang for your

 

Trainen naar beweging

 

Sterker worden en kracht ontwikkelen

 

Sterker worden en spiermassa opbouwen 1.0

 

Sterker worden 2.0 maximale kracht

 

Sterker worden 3.0 groeihormoon aanmaken

 

Sterker worden 4.0 de posterior chain, de deadlift en sprinten

 

Sterker worden 5.0 Rocky, Lee Boyce, cardio en het belang van overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL